Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massi, Luciana
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Giordan, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160304
http://hdl.handle.net/11449/125415
Resumo: The integration of research in teaching practices assumes increasing importance and complexity in education. One aspect involved in this issue and poorly investigated is the training of teachers for the development of research linked with their practices. In this context, we present a training for research developed on a distance-learning course in the Science Teaching, which involves the design, implementation and analysis of didactic sequences: the Study Guide to the Initiation of the Term Paper (SGITP). Our research goal is to present a training proposal produced from the results collected from a survey of the literature of the area, and to investigate its application and its results in the teachers' continuing education program. Using data extracted from the production of students and tutors, we concluded that SGITP had a good acceptance among them and it was positively evaluated by teachers, in addition to promoting a greater understanding of research.
id UNSP_df0cb7415519753ba2cf35703ab56087
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125415
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciênciasINTRODUCTION TO RESEARCH WITH DIDACTIC SEQUENCES IN ON LINE CONTINUOUS EDUCATION FOR SCIENCE TEACHERSContinuing Education of Researchers and TeachersTerm PaperScience TeachingIntroduction to Research.Formação de pesquisadores e professoresTrabalho de conclusão de cursoEnsino de CiênciasIntrodução a pesquisa.The integration of research in teaching practices assumes increasing importance and complexity in education. One aspect involved in this issue and poorly investigated is the training of teachers for the development of research linked with their practices. In this context, we present a training for research developed on a distance-learning course in the Science Teaching, which involves the design, implementation and analysis of didactic sequences: the Study Guide to the Initiation of the Term Paper (SGITP). Our research goal is to present a training proposal produced from the results collected from a survey of the literature of the area, and to investigate its application and its results in the teachers' continuing education program. Using data extracted from the production of students and tutors, we concluded that SGITP had a good acceptance among them and it was positively evaluated by teachers, in addition to promoting a greater understanding of research.A inserção da pesquisa na prática docente assume cada vez maior importância e complexidade no campo da educação. Um aspecto envolvido na questão e pouco investigado é a formação dos professores para o desenvolvimento de pesquisas articuladas à sua prática. Nesse contexto, apresentamos uma proposta de formação para a pesquisa desenvolvida em um curso a distância de especialização em Ensino de Ciências envolvendo a elaboração, aplicação e análise de sequências didáticas: o Estudo Dirigido de Iniciação ao Trabalho de Conclusão de Curso (EDITCC). O objetivo do trabalho é apresentar a proposta formativa, produzida a partir dos resultados de pesquisa recolhidos da literatura da área, e investigar sua aplicação e seus resultados na formação continuada de professores de Ciências. Por meio de dados extraídos da produção de cursistas e tutores, percebemos que o EDITCC teve boa aceitação, foi positivamente avaliado pelos professores, além de ter promovido um maior entendimento sobre pesquisa.Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisMassi, LucianaGiordan, Marcelo2015-07-16T18:48:33Z2015-07-16T18:48:33Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article75-94application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160304Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 16, n. 3, p. 75-94, 2014.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/12541510.1590/1983-21172014160304S1983-21172014000200075S1983-21172014000200075.pdf5753729534661807SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125415Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:42:19.351888Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
INTRODUCTION TO RESEARCH WITH DIDACTIC SEQUENCES IN ON LINE CONTINUOUS EDUCATION FOR SCIENCE TEACHERS
title Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
spellingShingle Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
Massi, Luciana
Continuing Education of Researchers and Teachers
Term Paper
Science Teaching
Introduction to Research.
Formação de pesquisadores e professores
Trabalho de conclusão de curso
Ensino de Ciências
Introdução a pesquisa.
title_short Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
title_full Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
title_fullStr Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
title_full_unstemmed Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
title_sort Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de ciências
author Massi, Luciana
author_facet Massi, Luciana
Giordan, Marcelo
author_role author
author2 Giordan, Marcelo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Massi, Luciana
Giordan, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing Education of Researchers and Teachers
Term Paper
Science Teaching
Introduction to Research.
Formação de pesquisadores e professores
Trabalho de conclusão de curso
Ensino de Ciências
Introdução a pesquisa.
topic Continuing Education of Researchers and Teachers
Term Paper
Science Teaching
Introduction to Research.
Formação de pesquisadores e professores
Trabalho de conclusão de curso
Ensino de Ciências
Introdução a pesquisa.
description The integration of research in teaching practices assumes increasing importance and complexity in education. One aspect involved in this issue and poorly investigated is the training of teachers for the development of research linked with their practices. In this context, we present a training for research developed on a distance-learning course in the Science Teaching, which involves the design, implementation and analysis of didactic sequences: the Study Guide to the Initiation of the Term Paper (SGITP). Our research goal is to present a training proposal produced from the results collected from a survey of the literature of the area, and to investigate its application and its results in the teachers' continuing education program. Using data extracted from the production of students and tutors, we concluded that SGITP had a good acceptance among them and it was positively evaluated by teachers, in addition to promoting a greater understanding of research.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
2015-07-16T18:48:33Z
2015-07-16T18:48:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160304
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 16, n. 3, p. 75-94, 2014.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/125415
10.1590/1983-21172014160304
S1983-21172014000200075
S1983-21172014000200075.pdf
5753729534661807
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160304
http://hdl.handle.net/11449/125415
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 16, n. 3, p. 75-94, 2014.
1983-2117
10.1590/1983-21172014160304
S1983-21172014000200075
S1983-21172014000200075.pdf
5753729534661807
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 75-94
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129349052792832