A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Stanislavski, Cleila de Fátima Siqueira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/22182
http://hdl.handle.net/11449/114711
Resumo: In search of Brazil's entry into modernity, educators pledged to develop mechanisms for the construction of the brazilian man, and modern. Thales Castanho de Andrade was one of those educators who found in the educational destination book this possibility. This article is concerned to examine the ways that are served by reading books models of urban life to cite the country life. These books are part of the Coleção de leitura escolar: série Thales de Andrade. The books carry a model school reading ideologized as they meet, in addition to teaching reading, build civility of the countryside, through images or words, or the organization that goes through all the books of the collection.
id UNSP_e1a17db126405b9c085f226e52a9fcab
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114711
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizadorLa civilización en el medio rural: el libro de lectura como instrumento modernizadorThe civilization in rural areas: the book reading as a tool of modernizationLa civilisation dans le milieu rural: le livre de lecture comme instrument de modernisationIn search of Brazil's entry into modernity, educators pledged to develop mechanisms for the construction of the brazilian man, and modern. Thales Castanho de Andrade was one of those educators who found in the educational destination book this possibility. This article is concerned to examine the ways that are served by reading books models of urban life to cite the country life. These books are part of the Coleção de leitura escolar: série Thales de Andrade. The books carry a model school reading ideologized as they meet, in addition to teaching reading, build civility of the countryside, through images or words, or the organization that goes through all the books of the collection.À la recherche pour que le Brésil entre dans la modernité, des éducateurs se sont engagés à développer des mécanismes de construction de l’homme brésilien, l’homme moderne. Thales de Andrade a été l’un de ces éducateurs qui a trouvé dans le livre pédagogique cette possibilité. Cet article vise à analyser les formes parles quelles sont propagées, dans les livres de lecture, desmodè les devie urbaine pour référencer la vie dans la campagne. Les livres comportent un modèle de lecture scolaire idéologisé dans la mesure où ils font, au-délà de faire apprendre à lire, construire la civilité de l'homme de la campagne à travers les images ou les mots ou par l'organisation qu’il apporte dans tous les livres de la Coleção de leitura escolar: série Thales de Andrade.Em busca do ingresso do Brasil na modernidade, educadores se empenharam em desenvolver mecanismos de construção do homem brasileiro, moderno. Thales Castanho de Andrade foi um destes educadores que encontrou, no livro de destinação pedagógica, esta possibilidade. Este artigo se ocupa em analisar as formas pelas quais são veiculados, pelos livros de leitura, modelos da vida urbana para referenciar a vida no campo. Estes livros fazem parte da Coleção de leitura escolar: série Thales de Andrade. Os livros carregam um modelo de leitura escolar ideologizado, à medida que cumprem, para além de ensinar a ler, construir a civilidade do homem do campo, por meio das imagens ou das palavras, ou pela organização que perpassa todos os livros da coleção.En busca del ingreso de Brasil en la modernidad, educadores se empeñaron en desarrollar mecanismos de construcción del hombre brasileño, moderno. Thales de Andrade, fue uno de estos educadores que encontró en el libro de destinación pedagógica esta posibilidad. Este artículo se ocupa en analizar las maneras por las cuales son vehiculados, por los libros de lectura, modelos de la vida urbana para referenciar la vida en el campo. Estos libros son parte de la Coleção de leitura escolar: sérieThales de Andrade. Los libros están compuestos de un modelo de lectura escolar ideologizado a la medida que cumple, para además de enseñar a leer, construir la civilidad del hombre del campo, a través de las imágenes o de las palabras, o por la organización pasa todos los libros de la colección.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Parque das Universidades, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Parque das Universidades, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]Stanislavski, Cleila de Fátima Siqueira [UNESP]2015-02-24T13:57:23Z2015-02-24T13:57:23Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article99-125application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/22182História da Educação, v. 15, n. 35, p. 99-125, 2011.1414-3518http://hdl.handle.net/11449/114711ISSN14143518-2011-15-35-99-125.pdf44710116916737962576247757923028Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória da Educação0,151info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114711Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
La civilización en el medio rural: el libro de lectura como instrumento modernizador
The civilization in rural areas: the book reading as a tool of modernization
La civilisation dans le milieu rural: le livre de lecture comme instrument de modernisation
title A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
spellingShingle A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
title_short A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
title_full A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
title_fullStr A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
title_full_unstemmed A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
title_sort A civilização no meio rural: o livro de leitura como instrumento modernizador
author Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
author_facet Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
Stanislavski, Cleila de Fátima Siqueira [UNESP]
author_role author
author2 Stanislavski, Cleila de Fátima Siqueira [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
Stanislavski, Cleila de Fátima Siqueira [UNESP]
description In search of Brazil's entry into modernity, educators pledged to develop mechanisms for the construction of the brazilian man, and modern. Thales Castanho de Andrade was one of those educators who found in the educational destination book this possibility. This article is concerned to examine the ways that are served by reading books models of urban life to cite the country life. These books are part of the Coleção de leitura escolar: série Thales de Andrade. The books carry a model school reading ideologized as they meet, in addition to teaching reading, build civility of the countryside, through images or words, or the organization that goes through all the books of the collection.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-02-24T13:57:23Z
2015-02-24T13:57:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/22182
História da Educação, v. 15, n. 35, p. 99-125, 2011.
1414-3518
http://hdl.handle.net/11449/114711
ISSN14143518-2011-15-35-99-125.pdf
4471011691673796
2576247757923028
url http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/22182
http://hdl.handle.net/11449/114711
identifier_str_mv História da Educação, v. 15, n. 35, p. 99-125, 2011.
1414-3518
ISSN14143518-2011-15-35-99-125.pdf
4471011691673796
2576247757923028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv História da Educação
0,151
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 99-125
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128141547274240