OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Gleici Kelly De
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Langhi, Rodolfo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115
http://hdl.handle.net/11449/212129
Resumo: The main purpose of this research is to interpret the discourses of the transferencial relations between children and monitors teachers in an astronomical observatory. In this regard, the concepts of transference and discourse is introduced highlighting the psychoanalytic aspect as reference to understand the teacher-student relation, during a class visit in an astronomical observatory. The present work is theoretically and methodologically based on Education, Psychoanalisys and Astronomy Education references. This report refers to a field investigational qualitative research with the following instruments for the constitution of data: observation, audiovisual recording and fild diary documentations. The results obtained by the analysis of the four lacanian discourses of the unconscious point to traces of three approaches to the discursive transferential relationship between monitors and children at the observatory: authoritarianism, excitability and otherness.
id UNSP_e32dd78f0018588c2329996ddb9ecd1c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212129
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICOOBSERVING THE INVISIBLE: THE TRANSFERENTIAL RELATIONSHIP FROM THE DISCOURSES BETWEEN CHILDREN AND TEACHERS MONITORS IN AN ASTRONOMICAL OBSERVATORYOBSERVANDO LO INVISIBLE: LA RELACIÓN TRANSFERENCIAL A PARTIR DE LOS DISCURSOS ENTRE NIÑOS Y MAESTRAS MONITORAS EN UN OBSERVATORIO ASTRONÓMICOAstronomy educationPsychoanalysisNon-formal educationEducação em AstronomiaPsicanáliseEducação não-formalThe main purpose of this research is to interpret the discourses of the transferencial relations between children and monitors teachers in an astronomical observatory. In this regard, the concepts of transference and discourse is introduced highlighting the psychoanalytic aspect as reference to understand the teacher-student relation, during a class visit in an astronomical observatory. The present work is theoretically and methodologically based on Education, Psychoanalisys and Astronomy Education references. This report refers to a field investigational qualitative research with the following instruments for the constitution of data: observation, audiovisual recording and fild diary documentations. The results obtained by the analysis of the four lacanian discourses of the unconscious point to traces of three approaches to the discursive transferential relationship between monitors and children at the observatory: authoritarianism, excitability and otherness.Esta investigación tiene la finalidad de interpreter los discursos de las relaciones transferenciales entre niños y maestros monitores en un observatorio astronómico. En este sentido, se presenta el concepto de transferencia y discurso destacando la propuesta psicoanalítica como lo referencial para comprender la relación maestro-alumno durante una visita a un observatorio astronómico. La investigación se asienta teórica y metodológicamente en referenciales de la Educación, Psicoanálisis y Educación en Astronomía. Se trata de una investigación cualitativa con investigación de campo, con los siguientes instrumentos de recogida de datos: observación, grabación audiovisual y apuntes en un diario de campo. Los resultados obtenidos por medio del análisis de los cuatro discursos lacanianos del inconsciente apuntan a vestigios de tres enfoques de la relación transferencial discursiva entre monitores y niños en el observatorio: autoritarismo, excitabilidad y alteridad.Esta pesquisa tem como objetivo interpretar os discursos das relações transferenciais entre crianças e professores monitores em um observatório astronômico. Nesse sentido, apresenta-se o conceito de transferência e de discurso destacando a vertente psicanalítica como referencial para compreender a relação professor-estudante durante uma visita a um observatório astronômico. Fundamenta-se teórica e metodologicamente em referenciais da Educação, Psicanálise e da Educação em Astronomia. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com investigação em campo, com os seguintes instrumentos de constituição dos dados: observação, gravação audiovisual e registros em diário de campo. Os resultados obtidos pela análise dos quatro discursos lacanianos do inconsciente apontam para vestígios de três enfoques da relação transferencial discursiva entre monitores e crianças no observatório: autoritarismo, excitabilidade e alteridade.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, Campus Rio do SulUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Bauru, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Bauru, Faculdade de CiênciasFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia CatarinenseUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Gleici Kelly DeLanghi, Rodolfo [UNESP]2021-07-14T10:35:00Z2021-07-14T10:35:00Z2021-06-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 23, p. -, 2021.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21212910.1590/1983-21172021230115S1983-21172021000100312S1983-21172021000100312.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-12T06:06:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212129Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-12T06:06:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
OBSERVING THE INVISIBLE: THE TRANSFERENTIAL RELATIONSHIP FROM THE DISCOURSES BETWEEN CHILDREN AND TEACHERS MONITORS IN AN ASTRONOMICAL OBSERVATORY
OBSERVANDO LO INVISIBLE: LA RELACIÓN TRANSFERENCIAL A PARTIR DE LOS DISCURSOS ENTRE NIÑOS Y MAESTRAS MONITORAS EN UN OBSERVATORIO ASTRONÓMICO
title OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
spellingShingle OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
Lima, Gleici Kelly De
Astronomy education
Psychoanalysis
Non-formal education
Educação em Astronomia
Psicanálise
Educação não-formal
title_short OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
title_full OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
title_fullStr OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
title_full_unstemmed OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
title_sort OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
author Lima, Gleici Kelly De
author_facet Lima, Gleici Kelly De
Langhi, Rodolfo [UNESP]
author_role author
author2 Langhi, Rodolfo [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Gleici Kelly De
Langhi, Rodolfo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomy education
Psychoanalysis
Non-formal education
Educação em Astronomia
Psicanálise
Educação não-formal
topic Astronomy education
Psychoanalysis
Non-formal education
Educação em Astronomia
Psicanálise
Educação não-formal
description The main purpose of this research is to interpret the discourses of the transferencial relations between children and monitors teachers in an astronomical observatory. In this regard, the concepts of transference and discourse is introduced highlighting the psychoanalytic aspect as reference to understand the teacher-student relation, during a class visit in an astronomical observatory. The present work is theoretically and methodologically based on Education, Psychoanalisys and Astronomy Education references. This report refers to a field investigational qualitative research with the following instruments for the constitution of data: observation, audiovisual recording and fild diary documentations. The results obtained by the analysis of the four lacanian discourses of the unconscious point to traces of three approaches to the discursive transferential relationship between monitors and children at the observatory: authoritarianism, excitability and otherness.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:35:00Z
2021-07-14T10:35:00Z
2021-06-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 23, p. -, 2021.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/212129
10.1590/1983-21172021230115
S1983-21172021000100312
S1983-21172021000100312.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115
http://hdl.handle.net/11449/212129
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 23, p. -, 2021.
1983-2117
10.1590/1983-21172021230115
S1983-21172021000100312
S1983-21172021000100312.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649391943221248