OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115 http://hdl.handle.net/11449/212129 |
Resumo: | The main purpose of this research is to interpret the discourses of the transferencial relations between children and monitors teachers in an astronomical observatory. In this regard, the concepts of transference and discourse is introduced highlighting the psychoanalytic aspect as reference to understand the teacher-student relation, during a class visit in an astronomical observatory. The present work is theoretically and methodologically based on Education, Psychoanalisys and Astronomy Education references. This report refers to a field investigational qualitative research with the following instruments for the constitution of data: observation, audiovisual recording and fild diary documentations. The results obtained by the analysis of the four lacanian discourses of the unconscious point to traces of three approaches to the discursive transferential relationship between monitors and children at the observatory: authoritarianism, excitability and otherness. |
id |
UNSP_e32dd78f0018588c2329996ddb9ecd1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212129 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICOOBSERVING THE INVISIBLE: THE TRANSFERENTIAL RELATIONSHIP FROM THE DISCOURSES BETWEEN CHILDREN AND TEACHERS MONITORS IN AN ASTRONOMICAL OBSERVATORYOBSERVANDO LO INVISIBLE: LA RELACIÓN TRANSFERENCIAL A PARTIR DE LOS DISCURSOS ENTRE NIÑOS Y MAESTRAS MONITORAS EN UN OBSERVATORIO ASTRONÓMICOAstronomy educationPsychoanalysisNon-formal educationEducação em AstronomiaPsicanáliseEducação não-formalThe main purpose of this research is to interpret the discourses of the transferencial relations between children and monitors teachers in an astronomical observatory. In this regard, the concepts of transference and discourse is introduced highlighting the psychoanalytic aspect as reference to understand the teacher-student relation, during a class visit in an astronomical observatory. The present work is theoretically and methodologically based on Education, Psychoanalisys and Astronomy Education references. This report refers to a field investigational qualitative research with the following instruments for the constitution of data: observation, audiovisual recording and fild diary documentations. The results obtained by the analysis of the four lacanian discourses of the unconscious point to traces of three approaches to the discursive transferential relationship between monitors and children at the observatory: authoritarianism, excitability and otherness.Esta investigación tiene la finalidad de interpreter los discursos de las relaciones transferenciales entre niños y maestros monitores en un observatorio astronómico. En este sentido, se presenta el concepto de transferencia y discurso destacando la propuesta psicoanalítica como lo referencial para comprender la relación maestro-alumno durante una visita a un observatorio astronómico. La investigación se asienta teórica y metodológicamente en referenciales de la Educación, Psicoanálisis y Educación en Astronomía. Se trata de una investigación cualitativa con investigación de campo, con los siguientes instrumentos de recogida de datos: observación, grabación audiovisual y apuntes en un diario de campo. Los resultados obtenidos por medio del análisis de los cuatro discursos lacanianos del inconsciente apuntan a vestigios de tres enfoques de la relación transferencial discursiva entre monitores y niños en el observatorio: autoritarismo, excitabilidad y alteridad.Esta pesquisa tem como objetivo interpretar os discursos das relações transferenciais entre crianças e professores monitores em um observatório astronômico. Nesse sentido, apresenta-se o conceito de transferência e de discurso destacando a vertente psicanalítica como referencial para compreender a relação professor-estudante durante uma visita a um observatório astronômico. Fundamenta-se teórica e metodologicamente em referenciais da Educação, Psicanálise e da Educação em Astronomia. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com investigação em campo, com os seguintes instrumentos de constituição dos dados: observação, gravação audiovisual e registros em diário de campo. Os resultados obtidos pela análise dos quatro discursos lacanianos do inconsciente apontam para vestígios de três enfoques da relação transferencial discursiva entre monitores e crianças no observatório: autoritarismo, excitabilidade e alteridade.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, Campus Rio do SulUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Bauru, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Bauru, Faculdade de CiênciasFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia CatarinenseUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Gleici Kelly DeLanghi, Rodolfo [UNESP]2021-07-14T10:35:00Z2021-07-14T10:35:00Z2021-06-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 23, p. -, 2021.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21212910.1590/1983-21172021230115S1983-21172021000100312S1983-21172021000100312.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-12T06:06:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212129Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:41:15.092115Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO OBSERVING THE INVISIBLE: THE TRANSFERENTIAL RELATIONSHIP FROM THE DISCOURSES BETWEEN CHILDREN AND TEACHERS MONITORS IN AN ASTRONOMICAL OBSERVATORY OBSERVANDO LO INVISIBLE: LA RELACIÓN TRANSFERENCIAL A PARTIR DE LOS DISCURSOS ENTRE NIÑOS Y MAESTRAS MONITORAS EN UN OBSERVATORIO ASTRONÓMICO |
title |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO |
spellingShingle |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO Lima, Gleici Kelly De Astronomy education Psychoanalysis Non-formal education Educação em Astronomia Psicanálise Educação não-formal |
title_short |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO |
title_full |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO |
title_fullStr |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO |
title_full_unstemmed |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO |
title_sort |
OBSERVANDO O INVISÍVEL: A RELAÇÃO TRANSFERENCIAL A PARTIR DOS DISCURSOS ENTRE CRIANÇAS E PROFESSORAS MONITORAS EM UM OBSERVATÓRIO ASTRONÔMICO |
author |
Lima, Gleici Kelly De |
author_facet |
Lima, Gleici Kelly De Langhi, Rodolfo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Langhi, Rodolfo [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Gleici Kelly De Langhi, Rodolfo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Astronomy education Psychoanalysis Non-formal education Educação em Astronomia Psicanálise Educação não-formal |
topic |
Astronomy education Psychoanalysis Non-formal education Educação em Astronomia Psicanálise Educação não-formal |
description |
The main purpose of this research is to interpret the discourses of the transferencial relations between children and monitors teachers in an astronomical observatory. In this regard, the concepts of transference and discourse is introduced highlighting the psychoanalytic aspect as reference to understand the teacher-student relation, during a class visit in an astronomical observatory. The present work is theoretically and methodologically based on Education, Psychoanalisys and Astronomy Education references. This report refers to a field investigational qualitative research with the following instruments for the constitution of data: observation, audiovisual recording and fild diary documentations. The results obtained by the analysis of the four lacanian discourses of the unconscious point to traces of three approaches to the discursive transferential relationship between monitors and children at the observatory: authoritarianism, excitability and otherness. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14T10:35:00Z 2021-07-14T10:35:00Z 2021-06-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 23, p. -, 2021. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/212129 10.1590/1983-21172021230115 S1983-21172021000100312 S1983-21172021000100312.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230115 http://hdl.handle.net/11449/212129 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 23, p. -, 2021. 1983-2117 10.1590/1983-21172021230115 S1983-21172021000100312 S1983-21172021000100312.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128401766088704 |