Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Estéfani Dutra [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122061
Resumo: This research has an objective think the subject of experience linked to education while degree´s space for the skill to experience. The importance of our research subject justify by present diagnoses about experience impoverishment consequent of advancement of technique and capitalism, what subject the man to new forms of dominate, blocking him to stablished a degree of sense with the tradition and,therefore, becoming him unable of tell and means his experiences. This diagnose tought range of education and culture makes prevailing at education a know-how in contraposition to know-expressing by experience of education. Our intention is reflect about a education that care impoverishment experience in a time marked by technological speech and a temporariness ruled by market logical. We´re doing this turning to the idea to an education poetical and the historical testimonial thinking for philosophers as Fernando Bárcena and Seligman-Silva in a intention of analysis the importance of a language of experience in a educational scene, as element for thinking in animation our experience in this space. Because of this, our trajectory is planned in na analysis of experience´s idea and “impoverishment of our experience” , tought by Walter Benjamin, mainly in essays “Experience and Poverty.”, The Storyteller...
id UNSP_e553f98b6da18337bc8df737aefd28cc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122061
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presenteEducaçãoExperienciaÉticaConversaçãoEducationThis research has an objective think the subject of experience linked to education while degree´s space for the skill to experience. The importance of our research subject justify by present diagnoses about experience impoverishment consequent of advancement of technique and capitalism, what subject the man to new forms of dominate, blocking him to stablished a degree of sense with the tradition and,therefore, becoming him unable of tell and means his experiences. This diagnose tought range of education and culture makes prevailing at education a know-how in contraposition to know-expressing by experience of education. Our intention is reflect about a education that care impoverishment experience in a time marked by technological speech and a temporariness ruled by market logical. We´re doing this turning to the idea to an education poetical and the historical testimonial thinking for philosophers as Fernando Bárcena and Seligman-Silva in a intention of analysis the importance of a language of experience in a educational scene, as element for thinking in animation our experience in this space. Because of this, our trajectory is planned in na analysis of experience´s idea and “impoverishment of our experience” , tought by Walter Benjamin, mainly in essays “Experience and Poverty.”, The Storyteller...Esta pesquisa tem como objetivo pensar o tema da experiência vinculado à educação enquanto espaço de formação para a aptidão à experiência. A importância do nosso tema de pesquisa justifica-se pelo atual diagnóstico acerca do empobrecimento da experiência resultante do avanço da técnica e do capitalismo, que submeteu o homem a novas formas de dominação impedindo-o de estabelecer um vínculo de sentido com a tradição e, portanto, tornando-o incapaz de narrar e significar suas experiências. Esse diagnóstico pensado no âmbito da educação e da cultura faz com que se predomine na formação um saber-fazer em contraposição ao saber-expressar próprio da experiência no cenário educativo. O nosso intuito é refletir acerca de uma educação que se atente para o empobrecimento da experiência numa época marcada pelos discursos tecnológicos e por uma temporalidade que é regida pela lógica do mercado. Fazemos isso recorrendo às noções de uma poética na educação e do testemunho histórico, pensados por filósofos como Fernando Bárcena e Seligmann-Silva no intuito de analisarmos a importância de uma linguagem da experiência no cenário educativo, como elemento para pensarmos a animação da nossa experiência nesse espaço...Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Divino José da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Estéfani Dutra [UNESP]2015-04-09T12:28:19Z2015-04-09T12:28:19Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis169 f.application/pdfRAMOS, Estéfani Dutra. Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente. 2014. 169 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122061000813211000813211.pdf33004129044P63402875071436462Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122061Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:20:35.392712Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
title Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
spellingShingle Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
Ramos, Estéfani Dutra [UNESP]
Educação
Experiencia
Ética
Conversação
Education
title_short Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
title_full Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
title_fullStr Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
title_full_unstemmed Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
title_sort Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente
author Ramos, Estéfani Dutra [UNESP]
author_facet Ramos, Estéfani Dutra [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Divino José da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Estéfani Dutra [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Experiencia
Ética
Conversação
Education
topic Educação
Experiencia
Ética
Conversação
Education
description This research has an objective think the subject of experience linked to education while degree´s space for the skill to experience. The importance of our research subject justify by present diagnoses about experience impoverishment consequent of advancement of technique and capitalism, what subject the man to new forms of dominate, blocking him to stablished a degree of sense with the tradition and,therefore, becoming him unable of tell and means his experiences. This diagnose tought range of education and culture makes prevailing at education a know-how in contraposition to know-expressing by experience of education. Our intention is reflect about a education that care impoverishment experience in a time marked by technological speech and a temporariness ruled by market logical. We´re doing this turning to the idea to an education poetical and the historical testimonial thinking for philosophers as Fernando Bárcena and Seligman-Silva in a intention of analysis the importance of a language of experience in a educational scene, as element for thinking in animation our experience in this space. Because of this, our trajectory is planned in na analysis of experience´s idea and “impoverishment of our experience” , tought by Walter Benjamin, mainly in essays “Experience and Poverty.”, The Storyteller...
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-29
2015-04-09T12:28:19Z
2015-04-09T12:28:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAMOS, Estéfani Dutra. Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente. 2014. 169 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/122061
000813211
000813211.pdf
33004129044P6
3402875071436462
identifier_str_mv RAMOS, Estéfani Dutra. Ética, educação e experiência formativa na temporalidade do presente. 2014. 169 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
000813211
000813211.pdf
33004129044P6
3402875071436462
url http://hdl.handle.net/11449/122061
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 169 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129190432604160