Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1613
http://hdl.handle.net/11449/114911
Resumo: The project, developed at the Health and Education Studies ́ Center, in the Unity of the Science and Philosophy’s College, UNESP, Marilia ́s campus, had as goal the development of a study about the appropriation of writing by children with Down ’s syndrome. Five children, from 10 to 13 years old, on different situations of scholar levels, were took part in the project. As research procedure, it was developed weekly pedagogical interventions, based on Historical-Cultural Theory. At the beginning, the group presented different dimensions of approximation with the writing universe. It was observed advances on the graphic representation and on the individual trials of writing. Two children began to build small texts, one of the children is on the beginning of the alphabetic writing and two other children continue to present difficulties, getting close of the writing in a very not comfortable way, stuck on the scholar formality and a direct mediation to the words constitution is needed.
id UNSP_e5582ef07e522b872d8391de09eaf838
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114911
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de DownNoticing about the writing appropriation in Down’s Syndrome childrenescritasíndrome de DownTEORIA HISTÓRICO-CULTURALThe project, developed at the Health and Education Studies ́ Center, in the Unity of the Science and Philosophy’s College, UNESP, Marilia ́s campus, had as goal the development of a study about the appropriation of writing by children with Down ’s syndrome. Five children, from 10 to 13 years old, on different situations of scholar levels, were took part in the project. As research procedure, it was developed weekly pedagogical interventions, based on Historical-Cultural Theory. At the beginning, the group presented different dimensions of approximation with the writing universe. It was observed advances on the graphic representation and on the individual trials of writing. Two children began to build small texts, one of the children is on the beginning of the alphabetic writing and two other children continue to present difficulties, getting close of the writing in a very not comfortable way, stuck on the scholar formality and a direct mediation to the words constitution is needed.O projeto, desenvolvido no Centro de Estudos de Educação e Saúde, Unidade Auxiliar da Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, campus de Marília – SP, teve como objetivo realizar um estudo sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down. Foram participantes do projeto 5 crianças, na faixa etária de 10 a 13 anos de idade, em diferentes situações de escolarização. Como procedimento de pesquisa, foram realizadas intervenções pedagógicas semanais, com base na Teoria Histórico-Cultural. Inicialmente, o grupo apresentava dimensões diferenciadas de aproximação com o universo escrito. Foram observados avanços nas representações gráficas e nas tentativas individuais de escrita. Dois alunos passaram a construir pequenos textos, um se encontra no início da escrita alfabética e dois continuaram a apresentar dificuldades, aproximando-se da escrita de forma muito tímida, presos à formalidade escolar e necessitando de uma mediação direta para a constituição das palavras.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-359application/pdfhttp://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1613Cadernos de Educação, v. 36, p. 337-359, 2010.0104-1371http://hdl.handle.net/11449/114911ISSN01041371-2010-36-337-359.pdfCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114911Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
Noticing about the writing appropriation in Down’s Syndrome children
title Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
spellingShingle Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
escrita
síndrome de Down
TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL
title_short Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
title_full Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
title_fullStr Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
title_full_unstemmed Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
title_sort Notas sobre a apropriação da escrita por crianças com Síndrome de Down
author Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
author_facet Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv escrita
síndrome de Down
TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL
topic escrita
síndrome de Down
TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL
description The project, developed at the Health and Education Studies ́ Center, in the Unity of the Science and Philosophy’s College, UNESP, Marilia ́s campus, had as goal the development of a study about the appropriation of writing by children with Down ’s syndrome. Five children, from 10 to 13 years old, on different situations of scholar levels, were took part in the project. As research procedure, it was developed weekly pedagogical interventions, based on Historical-Cultural Theory. At the beginning, the group presented different dimensions of approximation with the writing universe. It was observed advances on the graphic representation and on the individual trials of writing. Two children began to build small texts, one of the children is on the beginning of the alphabetic writing and two other children continue to present difficulties, getting close of the writing in a very not comfortable way, stuck on the scholar formality and a direct mediation to the words constitution is needed.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:35Z
2015-02-24T13:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1613
Cadernos de Educação, v. 36, p. 337-359, 2010.
0104-1371
http://hdl.handle.net/11449/114911
ISSN01041371-2010-36-337-359.pdf
url http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1613
http://hdl.handle.net/11449/114911
identifier_str_mv Cadernos de Educação, v. 36, p. 337-359, 2010.
0104-1371
ISSN01041371-2010-36-337-359.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 337-359
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128180999946240