A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Salles, Leila Maria Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013
http://hdl.handle.net/11449/211509
Resumo: The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on current discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations at school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence pertaining the school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people involved, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the violence prevention programs extend the reflection on the different aspects concerned to school violence.
id UNSP_e79f554258f1b91ff015ee57e6673895
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211509
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevençãoSchool violence: theoretical approaches and proposals of preventionschoolviolenceproposals of interventionescolaviolênciapropostas de intervençãoThe objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on current discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations at school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence pertaining the school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people involved, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the violence prevention programs extend the reflection on the different aspects concerned to school violence.O objetivo deste texto é proceder a uma reflexão, por meio de uma revisão de estudos na área, sobre as tendências teóricas que têm permeado a discussão sobre violência escolar. Busca-se caracterizar propostas de intervenção na escola, implementadas por iniciativa governamental, para prevenir violência e que têm como proposta central o incentivo às relações democráticas na escola. Aponta-se neste estudo que o incentivo às relações democráticas, embora importante, é insuficiente para trabalhar a violência no âmbito escolar. Os determinantes da violência extrapolam as características individuais e grupais dos indivíduos envolvidos e não se restringem às vivências do contexto escolar. Assim, é importante que os programas de prevenção à violência ampliem a reflexão sobre os diferentes aspectos presentes na violência escolar.Universidade Estadual Paulista, Educação do InstitutoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista, Educação do InstitutoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de EducaçãoSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]Salles, Leila Maria Ferreira2021-07-14T10:25:26Z2021-07-14T10:25:26Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article217-232application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013Educar em Revista. Curitiba, PR, Brazil: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe2, p. 217-232, 2010.0104-40601984-0411http://hdl.handle.net/11449/21150910.1590/S0104-40602010000500013S0104-40602010000500013S0104-40602010000500013.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T06:12:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211509Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:55:00.056765Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
School violence: theoretical approaches and proposals of prevention
title A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
spellingShingle A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]
school
violence
proposals of intervention
escola
violência
propostas de intervenção
title_short A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
title_full A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
title_fullStr A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
title_full_unstemmed A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
title_sort A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
author Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]
author_facet Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]
Salles, Leila Maria Ferreira
author_role author
author2 Salles, Leila Maria Ferreira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]
Salles, Leila Maria Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv school
violence
proposals of intervention
escola
violência
propostas de intervenção
topic school
violence
proposals of intervention
escola
violência
propostas de intervenção
description The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on current discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations at school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence pertaining the school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people involved, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the violence prevention programs extend the reflection on the different aspects concerned to school violence.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2021-07-14T10:25:26Z
2021-07-14T10:25:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013
Educar em Revista. Curitiba, PR, Brazil: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe2, p. 217-232, 2010.
0104-4060
1984-0411
http://hdl.handle.net/11449/211509
10.1590/S0104-40602010000500013
S0104-40602010000500013
S0104-40602010000500013.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013
http://hdl.handle.net/11449/211509
identifier_str_mv Educar em Revista. Curitiba, PR, Brazil: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe2, p. 217-232, 2010.
0104-4060
1984-0411
10.1590/S0104-40602010000500013
S0104-40602010000500013
S0104-40602010000500013.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 217-232
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128999851819008