A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013 http://hdl.handle.net/11449/211509 |
Resumo: | The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on current discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations at school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence pertaining the school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people involved, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the violence prevention programs extend the reflection on the different aspects concerned to school violence. |
id |
UNSP_e79f554258f1b91ff015ee57e6673895 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211509 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevençãoSchool violence: theoretical approaches and proposals of preventionschoolviolenceproposals of interventionescolaviolênciapropostas de intervençãoThe objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on current discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations at school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence pertaining the school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people involved, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the violence prevention programs extend the reflection on the different aspects concerned to school violence.O objetivo deste texto é proceder a uma reflexão, por meio de uma revisão de estudos na área, sobre as tendências teóricas que têm permeado a discussão sobre violência escolar. Busca-se caracterizar propostas de intervenção na escola, implementadas por iniciativa governamental, para prevenir violência e que têm como proposta central o incentivo às relações democráticas na escola. Aponta-se neste estudo que o incentivo às relações democráticas, embora importante, é insuficiente para trabalhar a violência no âmbito escolar. Os determinantes da violência extrapolam as características individuais e grupais dos indivíduos envolvidos e não se restringem às vivências do contexto escolar. Assim, é importante que os programas de prevenção à violência ampliem a reflexão sobre os diferentes aspectos presentes na violência escolar.Universidade Estadual Paulista, Educação do InstitutoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista, Educação do InstitutoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de EducaçãoSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP]Salles, Leila Maria Ferreira2021-07-14T10:25:26Z2021-07-14T10:25:26Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article217-232application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013Educar em Revista. Curitiba, PR, Brazil: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe2, p. 217-232, 2010.0104-40601984-0411http://hdl.handle.net/11449/21150910.1590/S0104-40602010000500013S0104-40602010000500013S0104-40602010000500013.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T06:12:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211509Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:55:00.056765Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção School violence: theoretical approaches and proposals of prevention |
title |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção |
spellingShingle |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP] school violence proposals of intervention escola violência propostas de intervenção |
title_short |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção |
title_full |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção |
title_fullStr |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção |
title_full_unstemmed |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção |
title_sort |
A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção |
author |
Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP] |
author_facet |
Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP] Salles, Leila Maria Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Salles, Leila Maria Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula E Silva, Joyce Mary Adam De [UNESP] Salles, Leila Maria Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
school violence proposals of intervention escola violência propostas de intervenção |
topic |
school violence proposals of intervention escola violência propostas de intervenção |
description |
The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on current discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations at school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence pertaining the school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people involved, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the violence prevention programs extend the reflection on the different aspects concerned to school violence. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2021-07-14T10:25:26Z 2021-07-14T10:25:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013 Educar em Revista. Curitiba, PR, Brazil: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe2, p. 217-232, 2010. 0104-4060 1984-0411 http://hdl.handle.net/11449/211509 10.1590/S0104-40602010000500013 S0104-40602010000500013 S0104-40602010000500013.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500013 http://hdl.handle.net/11449/211509 |
identifier_str_mv |
Educar em Revista. Curitiba, PR, Brazil: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. spe2, p. 217-232, 2010. 0104-4060 1984-0411 10.1590/S0104-40602010000500013 S0104-40602010000500013 S0104-40602010000500013.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educar em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
217-232 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128999851819008 |