A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adam de Paula e Silva, Joyce Mary
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Ferreira Salles, Leila Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657
Resumo: The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on nowadays discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations in the school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence in the pertaining school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the programs of prevention to the violence extend the reflection on the different aspects concerned to the school violence
id UFPR-4_acfd36006ade8cecea3960a16c9fde2e
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/13657
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃOVIOLENCE IN THE SCHOOL: THEORETICAL APPROACHES AND PROPOSALS OF PREVENTIONTópicos Específicos da Educaçãoescola, violência, propostas de intervenção7.08.07.04-3 Educação em Periferias UrbanasThe objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on nowadays discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations in the school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence in the pertaining school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the programs of prevention to the violence extend the reflection on the different aspects concerned to the school violenceO objetivo deste texto é proceder a uma reflexão, por meio de uma revisão de estudos na área, sobre as tendências teóricas que tem permeado a discussão sobre violência escolar. Busca-se caracterizar propostas de intervenção na escola, implementadas por iniciativa governamental, para prevenir violência e que têm como proposta central o incentivo ás relações democráticas na escola. Aponta-se neste estudo que o incentivo às relações democráticas embora importantes são insuficientes para trabalhar a violência no âmbito escolar. Os determinantes da violência extrapolam as características individuais e grupais dos indivíduos envolvidos e não se restringem às vivencias do contexto escolar. Assim, é importante que os programas de prevenção à violência ampliem a reflexão sobre os diferentes aspectos presentes na violência escolar.UFPRFAPESP E CAPESAdam de Paula e Silva, Joyce MaryFerreira Salles, Leila Maria2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-2321984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/14013https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/30984info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:55:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/13657Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:55:34Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
VIOLENCE IN THE SCHOOL: THEORETICAL APPROACHES AND PROPOSALS OF PREVENTION
title A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
spellingShingle A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
Adam de Paula e Silva, Joyce Mary
Tópicos Específicos da Educação
escola, violência, propostas de intervenção
7.08.07.04-3 Educação em Periferias Urbanas
title_short A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
title_full A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
title_fullStr A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
title_full_unstemmed A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
title_sort A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
author Adam de Paula e Silva, Joyce Mary
author_facet Adam de Paula e Silva, Joyce Mary
Ferreira Salles, Leila Maria
author_role author
author2 Ferreira Salles, Leila Maria
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv FAPESP E CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv Adam de Paula e Silva, Joyce Mary
Ferreira Salles, Leila Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Tópicos Específicos da Educação
escola, violência, propostas de intervenção
7.08.07.04-3 Educação em Periferias Urbanas
topic Tópicos Específicos da Educação
escola, violência, propostas de intervenção
7.08.07.04-3 Educação em Periferias Urbanas
description The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on nowadays discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations in the school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence in the pertaining school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the programs of prevention to the violence extend the reflection on the different aspects concerned to the school violence
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/14013
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/30984
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232
Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232
Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711895403364352