Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014000200003 http://hdl.handle.net/11449/114203 |
Resumo: | Knowledge mediation is one of the Education duties, regardless of students' physical and mental attributes. Given that the curriculum can be configured as a pedagogical barrier for formal schooling for individuals with autism, this study aimed to map the national academic production, available on BTD-CAPES, regarding the process of formal schooling and curricular dimensions for students with this characteristic. We organized a database with 157 theses and dissertations, which were submitted to categorization, thematic and statistical analysis. The results indicate limited academic production by master's degree and doctorate program in the country. We concluded that there is need for research that support and encourage pedagogical strategies to enable the student with autism appropriate itself of curricular contents of formal education. |
id |
UNSP_e8b0d8ba74ca06e771755449d46d1052 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114203 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileiraFormal schooling and curricular dimensions for students with autism: the state of art of brazilian academic productionEstado da ArteEducaçãoAutismoCurrículoState of the artEducationAutismCurriculumKnowledge mediation is one of the Education duties, regardless of students' physical and mental attributes. Given that the curriculum can be configured as a pedagogical barrier for formal schooling for individuals with autism, this study aimed to map the national academic production, available on BTD-CAPES, regarding the process of formal schooling and curricular dimensions for students with this characteristic. We organized a database with 157 theses and dissertations, which were submitted to categorization, thematic and statistical analysis. The results indicate limited academic production by master's degree and doctorate program in the country. We concluded that there is need for research that support and encourage pedagogical strategies to enable the student with autism appropriate itself of curricular contents of formal education.A mediação do conhecimento é um dos deveres da educação, independentemente dos atributos físicos e mentais do alunado. Dado que o currículo pode configurar-se como uma barreira pedagógica para a escolarização formal de indivíduos com autismo, este estudo objetivou mapear a produção acadêmica nacional, disponível no Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Ensino Superior (BTD-CAPES) sobre o processo de escolarização formal e as dimensões curriculares para alunos com essa característica. Organizou-se um banco de dados com 157 teses e dissertações, as quais foram submetidas à categorização, análise estatística e temática. Os resultados indicam restrita produção acadêmica pelos programas de mestrado e doutorado do país. Conclui-se que há necessidade de pesquisas que amparem e propiciem estratégias pedagógicas para permitir ao aluno com autismo apropriar-se dos conteúdos curriculares da educação formal.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e AprendizagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e AprendizagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e AprendizagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e AprendizagemFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Neves, Anderson Jonas dos [UNESP]Antonelli, Carolina de Santi [UNESP]Silva, Mariana Girotto Carvalho da [UNESP]Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2015-02-02T12:39:20Z2015-02-02T12:39:20Z2014-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article43-70application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014000200003Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 2, p. 43-70, 2014.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/11420310.1590/S0102-46982014000200003S0102-46982014000200003S0102-46982014000200003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114203Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:35:01.492330Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira Formal schooling and curricular dimensions for students with autism: the state of art of brazilian academic production |
title |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira |
spellingShingle |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira Neves, Anderson Jonas dos [UNESP] Estado da Arte Educação Autismo Currículo State of the art Education Autism Curriculum |
title_short |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira |
title_full |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira |
title_fullStr |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira |
title_full_unstemmed |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira |
title_sort |
Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira |
author |
Neves, Anderson Jonas dos [UNESP] |
author_facet |
Neves, Anderson Jonas dos [UNESP] Antonelli, Carolina de Santi [UNESP] Silva, Mariana Girotto Carvalho da [UNESP] Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Antonelli, Carolina de Santi [UNESP] Silva, Mariana Girotto Carvalho da [UNESP] Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Anderson Jonas dos [UNESP] Antonelli, Carolina de Santi [UNESP] Silva, Mariana Girotto Carvalho da [UNESP] Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado da Arte Educação Autismo Currículo State of the art Education Autism Curriculum |
topic |
Estado da Arte Educação Autismo Currículo State of the art Education Autism Curriculum |
description |
Knowledge mediation is one of the Education duties, regardless of students' physical and mental attributes. Given that the curriculum can be configured as a pedagogical barrier for formal schooling for individuals with autism, this study aimed to map the national academic production, available on BTD-CAPES, regarding the process of formal schooling and curricular dimensions for students with this characteristic. We organized a database with 157 theses and dissertations, which were submitted to categorization, thematic and statistical analysis. The results indicate limited academic production by master's degree and doctorate program in the country. We concluded that there is need for research that support and encourage pedagogical strategies to enable the student with autism appropriate itself of curricular contents of formal education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-01 2015-02-02T12:39:20Z 2015-02-02T12:39:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014000200003 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 2, p. 43-70, 2014. 0102-4698 http://hdl.handle.net/11449/114203 10.1590/S0102-46982014000200003 S0102-46982014000200003 S0102-46982014000200003.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014000200003 http://hdl.handle.net/11449/114203 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 30, n. 2, p. 43-70, 2014. 0102-4698 10.1590/S0102-46982014000200003 S0102-46982014000200003 S0102-46982014000200003.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
43-70 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129440271564800 |