Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203930
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdf
Resumo: This study seeks to analyze and search through a qualitative research, with the meanings attributed by male and female students of the 9th grade of elementary school of a state public school in Bauru - SP, from an analysis with the history of activities in the school's Physical Education, proposed in the São Paulo State Curriculum. Twenty-eight participants took part in the survey, who obtained permission from their guardians to collaborate with a survey. The teaching and learning process lasted 12 meetings. The activities were proposed and developed with the school Physical Education teacher. To collect data, we used three methods: class design questionnaire, class diary and interview. Data were collected and discussed based on studies correlated with the proposed theme. With an analysis of emerging data, two categories were set: equal participation, which can reflect and understand how gender relations are considered in Physical Education classes, and there was new content for students to learn, which was possible as the students meant as rhythmic activity classes. It concluded that the classes on this theme enable or improve the repertoire of body movement culture, contributing to the possibilities within the school's Physical Education, since the theme is accepted by students.
id UNSP_ea04c375131a0b03a00874aebb944c89
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203930
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicasEducação fisicaExercícios físicosRelações de gêneroThis study seeks to analyze and search through a qualitative research, with the meanings attributed by male and female students of the 9th grade of elementary school of a state public school in Bauru - SP, from an analysis with the history of activities in the school's Physical Education, proposed in the São Paulo State Curriculum. Twenty-eight participants took part in the survey, who obtained permission from their guardians to collaborate with a survey. The teaching and learning process lasted 12 meetings. The activities were proposed and developed with the school Physical Education teacher. To collect data, we used three methods: class design questionnaire, class diary and interview. Data were collected and discussed based on studies correlated with the proposed theme. With an analysis of emerging data, two categories were set: equal participation, which can reflect and understand how gender relations are considered in Physical Education classes, and there was new content for students to learn, which was possible as the students meant as rhythmic activity classes. It concluded that the classes on this theme enable or improve the repertoire of body movement culture, contributing to the possibilities within the school's Physical Education, since the theme is accepted by students.Este estudo busca analisar e investigar através de uma pesquisa de cunho qualitativo, os significados atribuídos por estudantes do gênero masculino e feminino do 9º do ensino fundamental de uma escola pública estadual de Bauru - SP, a partir de uma intervenção com o conteúdo atividades rítmicas na educação física escolar, proposto no Currículo do Estado de São Paulo. Participaram da pesquisa 28 discentes que obtiveram autorização de seus responsáveis para colaborar com a pesquisa. O processo de ensino e aprendizagem teve duração de 12 encontros. As atividades foram propostas e desenvolvidas de forma conjunta com a professora de Educação Física da escola. Para a coleta de dados foram utilizados três instrumentos: questionário para delineamento da turma, diário de aula e entrevista. Os dados foram coletados e discutidos com base em estudos correlacionados com o tema proposto. Com a análise dos dados emergiram duas categorias: participação igualitária, que nos permitiu refletir e compreender as relações de gênero existentes nas aulas de educação física e ai chegou um conteúdo novo pra gente aprender que nos possibilitou compreender como os/as discentes significaram as aulas de atividades rítmicas. Conclui-se que as aulas dessa temática possibilitam o enriquecimento do repertório da cultura corporal de movimento, contribuindo para as possibilidades dentro da educação física escolar uma vez que a temática foi aceita pelos/as discentes.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Corrêa, Denise Aparecida [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]2021-03-10T12:58:46Z2021-03-10T12:58:46Z2019-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis40 f.application/pdfRODRIGUES, Giovanna Oliveira. Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203930990009288770206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-11T17:54:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203930Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:15:55.403230Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
title Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
spellingShingle Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]
Educação fisica
Exercícios físicos
Relações de gênero
title_short Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
title_full Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
title_fullStr Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
title_full_unstemmed Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
title_sort Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
author Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]
author_facet Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Corrêa, Denise Aparecida [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação fisica
Exercícios físicos
Relações de gênero
topic Educação fisica
Exercícios físicos
Relações de gênero
description This study seeks to analyze and search through a qualitative research, with the meanings attributed by male and female students of the 9th grade of elementary school of a state public school in Bauru - SP, from an analysis with the history of activities in the school's Physical Education, proposed in the São Paulo State Curriculum. Twenty-eight participants took part in the survey, who obtained permission from their guardians to collaborate with a survey. The teaching and learning process lasted 12 meetings. The activities were proposed and developed with the school Physical Education teacher. To collect data, we used three methods: class design questionnaire, class diary and interview. Data were collected and discussed based on studies correlated with the proposed theme. With an analysis of emerging data, two categories were set: equal participation, which can reflect and understand how gender relations are considered in Physical Education classes, and there was new content for students to learn, which was possible as the students meant as rhythmic activity classes. It concluded that the classes on this theme enable or improve the repertoire of body movement culture, contributing to the possibilities within the school's Physical Education, since the theme is accepted by students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-11
2021-03-10T12:58:46Z
2021-03-10T12:58:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, Giovanna Oliveira. Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2019.
http://hdl.handle.net/11449/203930
990009288770206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdf
identifier_str_mv RODRIGUES, Giovanna Oliveira. Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2019.
990009288770206341
url http://hdl.handle.net/11449/203930
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 40 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128913454399488