Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203930 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdf |
Resumo: | This study seeks to analyze and search through a qualitative research, with the meanings attributed by male and female students of the 9th grade of elementary school of a state public school in Bauru - SP, from an analysis with the history of activities in the school's Physical Education, proposed in the São Paulo State Curriculum. Twenty-eight participants took part in the survey, who obtained permission from their guardians to collaborate with a survey. The teaching and learning process lasted 12 meetings. The activities were proposed and developed with the school Physical Education teacher. To collect data, we used three methods: class design questionnaire, class diary and interview. Data were collected and discussed based on studies correlated with the proposed theme. With an analysis of emerging data, two categories were set: equal participation, which can reflect and understand how gender relations are considered in Physical Education classes, and there was new content for students to learn, which was possible as the students meant as rhythmic activity classes. It concluded that the classes on this theme enable or improve the repertoire of body movement culture, contributing to the possibilities within the school's Physical Education, since the theme is accepted by students. |
id |
UNSP_ea04c375131a0b03a00874aebb944c89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203930 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicasEducação fisicaExercícios físicosRelações de gêneroThis study seeks to analyze and search through a qualitative research, with the meanings attributed by male and female students of the 9th grade of elementary school of a state public school in Bauru - SP, from an analysis with the history of activities in the school's Physical Education, proposed in the São Paulo State Curriculum. Twenty-eight participants took part in the survey, who obtained permission from their guardians to collaborate with a survey. The teaching and learning process lasted 12 meetings. The activities were proposed and developed with the school Physical Education teacher. To collect data, we used three methods: class design questionnaire, class diary and interview. Data were collected and discussed based on studies correlated with the proposed theme. With an analysis of emerging data, two categories were set: equal participation, which can reflect and understand how gender relations are considered in Physical Education classes, and there was new content for students to learn, which was possible as the students meant as rhythmic activity classes. It concluded that the classes on this theme enable or improve the repertoire of body movement culture, contributing to the possibilities within the school's Physical Education, since the theme is accepted by students.Este estudo busca analisar e investigar através de uma pesquisa de cunho qualitativo, os significados atribuídos por estudantes do gênero masculino e feminino do 9º do ensino fundamental de uma escola pública estadual de Bauru - SP, a partir de uma intervenção com o conteúdo atividades rítmicas na educação física escolar, proposto no Currículo do Estado de São Paulo. Participaram da pesquisa 28 discentes que obtiveram autorização de seus responsáveis para colaborar com a pesquisa. O processo de ensino e aprendizagem teve duração de 12 encontros. As atividades foram propostas e desenvolvidas de forma conjunta com a professora de Educação Física da escola. Para a coleta de dados foram utilizados três instrumentos: questionário para delineamento da turma, diário de aula e entrevista. Os dados foram coletados e discutidos com base em estudos correlacionados com o tema proposto. Com a análise dos dados emergiram duas categorias: participação igualitária, que nos permitiu refletir e compreender as relações de gênero existentes nas aulas de educação física e ai chegou um conteúdo novo pra gente aprender que nos possibilitou compreender como os/as discentes significaram as aulas de atividades rítmicas. Conclui-se que as aulas dessa temática possibilitam o enriquecimento do repertório da cultura corporal de movimento, contribuindo para as possibilidades dentro da educação física escolar uma vez que a temática foi aceita pelos/as discentes.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Corrêa, Denise Aparecida [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP]2021-03-10T12:58:46Z2021-03-10T12:58:46Z2019-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis40 f.application/pdfRODRIGUES, Giovanna Oliveira. Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203930990009288770206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-11T17:54:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203930Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:15:55.403230Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
title |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
spellingShingle |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP] Educação fisica Exercícios físicos Relações de gênero |
title_short |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
title_full |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
title_fullStr |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
title_full_unstemmed |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
title_sort |
Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas |
author |
Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP] |
author_facet |
Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Corrêa, Denise Aparecida [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Giovanna Oliveira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação fisica Exercícios físicos Relações de gênero |
topic |
Educação fisica Exercícios físicos Relações de gênero |
description |
This study seeks to analyze and search through a qualitative research, with the meanings attributed by male and female students of the 9th grade of elementary school of a state public school in Bauru - SP, from an analysis with the history of activities in the school's Physical Education, proposed in the São Paulo State Curriculum. Twenty-eight participants took part in the survey, who obtained permission from their guardians to collaborate with a survey. The teaching and learning process lasted 12 meetings. The activities were proposed and developed with the school Physical Education teacher. To collect data, we used three methods: class design questionnaire, class diary and interview. Data were collected and discussed based on studies correlated with the proposed theme. With an analysis of emerging data, two categories were set: equal participation, which can reflect and understand how gender relations are considered in Physical Education classes, and there was new content for students to learn, which was possible as the students meant as rhythmic activity classes. It concluded that the classes on this theme enable or improve the repertoire of body movement culture, contributing to the possibilities within the school's Physical Education, since the theme is accepted by students. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-11 2021-03-10T12:58:46Z 2021-03-10T12:58:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RODRIGUES, Giovanna Oliveira. Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2019. http://hdl.handle.net/11449/203930 990009288770206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdf |
identifier_str_mv |
RODRIGUES, Giovanna Oliveira. Relações de gênero na educação física escolar: uma análise do conteúdo atividades rítmicas. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2019. 990009288770206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203930 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000928877.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
40 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128913454399488 |