As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conti, Mariana [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118719
Resumo: This research analyzes the 53 best university entrance exams essays of 2010 of FUVEST - University Foundation for University Entrance Exams, which were published on the institution website, indicating that they were considered the best in the exam. The objective of the analysis was to identify similarities and differences between the essays, based on dialogic approach. We analyzed aspects such as: the way students addressed the subject, the language and organization of writing; the different ways of argumentation; the most used quotes; dissertation structure and the way the students considered the discourse genre writing. The study also compared the essays based on the way in which the genre is addressed in schools and pre-university preparatory courses, which gave us parameters to evaluate the extent to which this teaching can help students or otherwise confuse them. Through the analysis, we can deduce what the institution values, which helps to demystify some of the so-called known “recipes” for good writing
id UNSP_ea972c5085f414b086167106491026ed
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118719
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógicaFundação Universitaria para o VestibularRedaçãoExame vestibularDialogismo (Análise literária)This research analyzes the 53 best university entrance exams essays of 2010 of FUVEST - University Foundation for University Entrance Exams, which were published on the institution website, indicating that they were considered the best in the exam. The objective of the analysis was to identify similarities and differences between the essays, based on dialogic approach. We analyzed aspects such as: the way students addressed the subject, the language and organization of writing; the different ways of argumentation; the most used quotes; dissertation structure and the way the students considered the discourse genre writing. The study also compared the essays based on the way in which the genre is addressed in schools and pre-university preparatory courses, which gave us parameters to evaluate the extent to which this teaching can help students or otherwise confuse them. Through the analysis, we can deduce what the institution values, which helps to demystify some of the so-called known “recipes” for good writingO presente trabalho analisa as 53 melhores redações do vestibular do ano de 2010, da FUVEST - Fundação Universitária para o Vestibular, que foram publicadas no site da instituição, com a indicação de terem sido consideradas as melhores do exame. O objetivo da análise foi, com base na abordagem dialógica, identificar semelhanças e diferenças entre as redações. Foram analisados aspectos como: o modo como os vestibulandos abordaram o tema; a linguagem e a organização da escrita; as diferentes formas de argumentação; as citações mais utilizadas; a estrutura dissertativa e a maneira como os vestibulandos consideraram gênero do discurso “redação”. O trabalho comparou também as redações com a maneira pela qual o gênero é abordado nas escolas e cursinhos pré-vestibulares; o que nos forneceu parâmetros para avaliar até que ponto esse ensino pode auxiliar o aluno e até que ponto pode atrapalhá-lo. Com a análise, pode-se depreender o que a instituição valoriza, o que auxilia a desmistificação de algumas das conhecidas “fórmulas” para uma boa redaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Marchezan, Renata Coelho [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Conti, Mariana [UNESP]2015-03-23T15:12:34Z2015-03-23T15:12:34Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCONTI, Mariana. As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118719000709535conti_m_tcc_arafcl.pdf88276984773732120000-0001-7453-1734Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T17:50:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118719Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:54:43.305096Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
title As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
spellingShingle As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
Conti, Mariana [UNESP]
Fundação Universitaria para o Vestibular
Redação
Exame vestibular
Dialogismo (Análise literária)
title_short As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
title_full As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
title_fullStr As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
title_full_unstemmed As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
title_sort As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica
author Conti, Mariana [UNESP]
author_facet Conti, Mariana [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marchezan, Renata Coelho [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Conti, Mariana [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fundação Universitaria para o Vestibular
Redação
Exame vestibular
Dialogismo (Análise literária)
topic Fundação Universitaria para o Vestibular
Redação
Exame vestibular
Dialogismo (Análise literária)
description This research analyzes the 53 best university entrance exams essays of 2010 of FUVEST - University Foundation for University Entrance Exams, which were published on the institution website, indicating that they were considered the best in the exam. The objective of the analysis was to identify similarities and differences between the essays, based on dialogic approach. We analyzed aspects such as: the way students addressed the subject, the language and organization of writing; the different ways of argumentation; the most used quotes; dissertation structure and the way the students considered the discourse genre writing. The study also compared the essays based on the way in which the genre is addressed in schools and pre-university preparatory courses, which gave us parameters to evaluate the extent to which this teaching can help students or otherwise confuse them. Through the analysis, we can deduce what the institution values, which helps to demystify some of the so-called known “recipes” for good writing
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:12:34Z
2015-03-23T15:12:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CONTI, Mariana. As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/118719
000709535
conti_m_tcc_arafcl.pdf
8827698477373212
0000-0001-7453-1734
identifier_str_mv CONTI, Mariana. As Melhores redações da FUVEST 2010: uma análise dialógica. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, 2012.
000709535
conti_m_tcc_arafcl.pdf
8827698477373212
0000-0001-7453-1734
url http://hdl.handle.net/11449/118719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128289209843712