Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klein, Ana Maria
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Arantes, Valeria Amorim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117
http://hdl.handle.net/11449/158026
Resumo: Abstract: This paper deals with the perception of high school students about the contribution that school experiences can bring to their life projects. We take as references philosopher Ortega y Gasset's concept of design, and that of purpose, as formulated by William Damon. Three hundred and five high school students from the city of São Paulo participated in this study. The qualitative approach (content analysis and formulation of categories) respected the participants' perceptions. The results show that 81% of students believe that the school contributes to their life projects mainly through activities in the classroom.
id UNSP_eafb67c842ed617eaab47892462836b4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158026
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a EscolaLife Projects of High School Young Students and SchoolYoungstersLife ProjectsSchool MeaningsJovensProjetos de VidaSignificados da EscolaAbstract: This paper deals with the perception of high school students about the contribution that school experiences can bring to their life projects. We take as references philosopher Ortega y Gasset's concept of design, and that of purpose, as formulated by William Damon. Three hundred and five high school students from the city of São Paulo participated in this study. The qualitative approach (content analysis and formulation of categories) respected the participants' perceptions. The results show that 81% of students believe that the school contributes to their life projects mainly through activities in the classroom.Resumo: Este artigo trata da percepção de estudantes do Ensino Médio sobre a contribuição que as experiências escolares podem trazer aos seus projetos de vida. Toma-se por referência os conceitos de projeto do filósofo Ortega y Gasset e de purpose, formulado por Willian Damon. Participaram do estudo 305 estudantes do Ensino Médio da cidade de São Paulo. A abordagem qualitativa (análise de conteúdo e formulação de categorias) respeitou as percepções dos participantes. Os resultados demonstram que 81% dos estudantes consideram que a escola contribui para seus projetos de vida, principalmente por meio das atividades desenvolvidas em sala de aula.Universidade Estadual PaulistaUniversidade de São PauloUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Klein, Ana MariaArantes, Valeria Amorim2018-11-12T17:28:00Z2018-11-12T17:28:00Z2016-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article135-154application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15802610.1590/2175-623656117S2175-62362016000100135S2175-62362016000100135.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-16T06:18:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158026Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:28:12.997984Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
Life Projects of High School Young Students and School
title Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
spellingShingle Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
Klein, Ana Maria
Youngsters
Life Projects
School Meanings
Jovens
Projetos de Vida
Significados da Escola
title_short Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
title_full Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
title_fullStr Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
title_full_unstemmed Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
title_sort Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
author Klein, Ana Maria
author_facet Klein, Ana Maria
Arantes, Valeria Amorim
author_role author
author2 Arantes, Valeria Amorim
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Klein, Ana Maria
Arantes, Valeria Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv Youngsters
Life Projects
School Meanings
Jovens
Projetos de Vida
Significados da Escola
topic Youngsters
Life Projects
School Meanings
Jovens
Projetos de Vida
Significados da Escola
description Abstract: This paper deals with the perception of high school students about the contribution that school experiences can bring to their life projects. We take as references philosopher Ortega y Gasset's concept of design, and that of purpose, as formulated by William Damon. Three hundred and five high school students from the city of São Paulo participated in this study. The qualitative approach (content analysis and formulation of categories) respected the participants' perceptions. The results show that 81% of students believe that the school contributes to their life projects mainly through activities in the classroom.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
2018-11-12T17:28:00Z
2018-11-12T17:28:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/158026
10.1590/2175-623656117
S2175-62362016000100135
S2175-62362016000100135.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117
http://hdl.handle.net/11449/158026
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016.
2175-6236
10.1590/2175-623656117
S2175-62362016000100135
S2175-62362016000100135.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 135-154
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129206460088320