Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117 http://hdl.handle.net/11449/158026 |
Resumo: | Abstract: This paper deals with the perception of high school students about the contribution that school experiences can bring to their life projects. We take as references philosopher Ortega y Gasset's concept of design, and that of purpose, as formulated by William Damon. Three hundred and five high school students from the city of São Paulo participated in this study. The qualitative approach (content analysis and formulation of categories) respected the participants' perceptions. The results show that 81% of students believe that the school contributes to their life projects mainly through activities in the classroom. |
id |
UNSP_eafb67c842ed617eaab47892462836b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158026 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a EscolaLife Projects of High School Young Students and SchoolYoungstersLife ProjectsSchool MeaningsJovensProjetos de VidaSignificados da EscolaAbstract: This paper deals with the perception of high school students about the contribution that school experiences can bring to their life projects. We take as references philosopher Ortega y Gasset's concept of design, and that of purpose, as formulated by William Damon. Three hundred and five high school students from the city of São Paulo participated in this study. The qualitative approach (content analysis and formulation of categories) respected the participants' perceptions. The results show that 81% of students believe that the school contributes to their life projects mainly through activities in the classroom.Resumo: Este artigo trata da percepção de estudantes do Ensino Médio sobre a contribuição que as experiências escolares podem trazer aos seus projetos de vida. Toma-se por referência os conceitos de projeto do filósofo Ortega y Gasset e de purpose, formulado por Willian Damon. Participaram do estudo 305 estudantes do Ensino Médio da cidade de São Paulo. A abordagem qualitativa (análise de conteúdo e formulação de categorias) respeitou as percepções dos participantes. Os resultados demonstram que 81% dos estudantes consideram que a escola contribui para seus projetos de vida, principalmente por meio das atividades desenvolvidas em sala de aula.Universidade Estadual PaulistaUniversidade de São PauloUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Klein, Ana MariaArantes, Valeria Amorim2018-11-12T17:28:00Z2018-11-12T17:28:00Z2016-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article135-154application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15802610.1590/2175-623656117S2175-62362016000100135S2175-62362016000100135.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-16T06:18:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158026Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:28:12.997984Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola Life Projects of High School Young Students and School |
title |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola |
spellingShingle |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola Klein, Ana Maria Youngsters Life Projects School Meanings Jovens Projetos de Vida Significados da Escola |
title_short |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola |
title_full |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola |
title_fullStr |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola |
title_full_unstemmed |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola |
title_sort |
Projetos de Vida de Jovens Estudantes do Ensino Médio e a Escola |
author |
Klein, Ana Maria |
author_facet |
Klein, Ana Maria Arantes, Valeria Amorim |
author_role |
author |
author2 |
Arantes, Valeria Amorim |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Klein, Ana Maria Arantes, Valeria Amorim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Youngsters Life Projects School Meanings Jovens Projetos de Vida Significados da Escola |
topic |
Youngsters Life Projects School Meanings Jovens Projetos de Vida Significados da Escola |
description |
Abstract: This paper deals with the perception of high school students about the contribution that school experiences can bring to their life projects. We take as references philosopher Ortega y Gasset's concept of design, and that of purpose, as formulated by William Damon. Three hundred and five high school students from the city of São Paulo participated in this study. The qualitative approach (content analysis and formulation of categories) respected the participants' perceptions. The results show that 81% of students believe that the school contributes to their life projects mainly through activities in the classroom. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-01 2018-11-12T17:28:00Z 2018-11-12T17:28:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/158026 10.1590/2175-623656117 S2175-62362016000100135 S2175-62362016000100135.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117 http://hdl.handle.net/11449/158026 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 1, p. 135-154, 2016. 2175-6236 10.1590/2175-623656117 S2175-62362016000100135 S2175-62362016000100135.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
135-154 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129206460088320 |