Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Thabata Franco de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598
http://hdl.handle.net/11449/124694
Resumo: This article shows some reflections on the dilemmas of contemporary education, especially those that go without a horizon of truth and value, that are foundation and justification for the setting up of the modern school. Such reflections are grounded in the texts of Friedrich Nietzsche to discuss the dissolution of metaphysics, regarded here as an element of destabilization of the symbolic repertoire of the school. It is suggested at the end, the recovery of the interpretive act as an alternative to the emptying of the concepts of truth and value and recognition of dialogue as a privileged place to get closer to temporary and circumstantial truth.
id UNSP_eb4766e0424a916695b2d9f969d83227
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124694
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação, verdade e valor: diálogo com NietzscheTruth and valueNietzscheContemporary educationPhilosophy of educationVerdade e valorNietzscheEducação contemporâneaFilosofia da educaçãoThis article shows some reflections on the dilemmas of contemporary education, especially those that go without a horizon of truth and value, that are foundation and justification for the setting up of the modern school. Such reflections are grounded in the texts of Friedrich Nietzsche to discuss the dissolution of metaphysics, regarded here as an element of destabilization of the symbolic repertoire of the school. It is suggested at the end, the recovery of the interpretive act as an alternative to the emptying of the concepts of truth and value and recognition of dialogue as a privileged place to get closer to temporary and circumstantial truth.Este artigo sistematiza reflexões sobre alguns dilemas da educação contemporânea, principalmente aqueles que prescindem de um horizonte de verdade e de valor, base fundamental e justificativa para a instauração da escola moderna. Tais reflexões estão ancoradas em textos de Friedrich Nietzsche que discutem a dissolução da metafísica, aqui considerada como um dos elementos de desestabilização do repertório simbólico da instituição escolar. Propõe-se, ao final, a recuperação do ato interpretativo como alternativa ao esvaziamento dos conceitos de verdade e de valor e o reconhecimento do diálogo como lugar privilegiado para a aproximação com a verdade provisória e circunstancial.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Thabata Franco deValdemarin, Vera Teresa [UNESP]2015-07-15T18:27:29Z2015-07-15T18:27:29Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article137-160application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598Educação e Filosofia, v. 27, n. 53, p. 137-160, 2013.0102-6801http://hdl.handle.net/11449/124694ISSN0102-6801-2013-27-53-137-160.pdf9701075189282146Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação e Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124694Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:31:16.843821Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
title Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
spellingShingle Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
Oliveira, Thabata Franco de
Truth and value
Nietzsche
Contemporary education
Philosophy of education
Verdade e valor
Nietzsche
Educação contemporânea
Filosofia da educação
title_short Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
title_full Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
title_fullStr Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
title_full_unstemmed Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
title_sort Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
author Oliveira, Thabata Franco de
author_facet Oliveira, Thabata Franco de
Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
author_role author
author2 Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Thabata Franco de
Valdemarin, Vera Teresa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Truth and value
Nietzsche
Contemporary education
Philosophy of education
Verdade e valor
Nietzsche
Educação contemporânea
Filosofia da educação
topic Truth and value
Nietzsche
Contemporary education
Philosophy of education
Verdade e valor
Nietzsche
Educação contemporânea
Filosofia da educação
description This article shows some reflections on the dilemmas of contemporary education, especially those that go without a horizon of truth and value, that are foundation and justification for the setting up of the modern school. Such reflections are grounded in the texts of Friedrich Nietzsche to discuss the dissolution of metaphysics, regarded here as an element of destabilization of the symbolic repertoire of the school. It is suggested at the end, the recovery of the interpretive act as an alternative to the emptying of the concepts of truth and value and recognition of dialogue as a privileged place to get closer to temporary and circumstantial truth.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:27:29Z
2015-07-15T18:27:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598
Educação e Filosofia, v. 27, n. 53, p. 137-160, 2013.
0102-6801
http://hdl.handle.net/11449/124694
ISSN0102-6801-2013-27-53-137-160.pdf
9701075189282146
url http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598
http://hdl.handle.net/11449/124694
identifier_str_mv Educação e Filosofia, v. 27, n. 53, p. 137-160, 2013.
0102-6801
ISSN0102-6801-2013-27-53-137-160.pdf
9701075189282146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação e Filosofia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 137-160
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129081255919616