Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598 http://hdl.handle.net/11449/124694 |
Resumo: | This article shows some reflections on the dilemmas of contemporary education, especially those that go without a horizon of truth and value, that are foundation and justification for the setting up of the modern school. Such reflections are grounded in the texts of Friedrich Nietzsche to discuss the dissolution of metaphysics, regarded here as an element of destabilization of the symbolic repertoire of the school. It is suggested at the end, the recovery of the interpretive act as an alternative to the emptying of the concepts of truth and value and recognition of dialogue as a privileged place to get closer to temporary and circumstantial truth. |
id |
UNSP_eb4766e0424a916695b2d9f969d83227 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124694 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação, verdade e valor: diálogo com NietzscheTruth and valueNietzscheContemporary educationPhilosophy of educationVerdade e valorNietzscheEducação contemporâneaFilosofia da educaçãoThis article shows some reflections on the dilemmas of contemporary education, especially those that go without a horizon of truth and value, that are foundation and justification for the setting up of the modern school. Such reflections are grounded in the texts of Friedrich Nietzsche to discuss the dissolution of metaphysics, regarded here as an element of destabilization of the symbolic repertoire of the school. It is suggested at the end, the recovery of the interpretive act as an alternative to the emptying of the concepts of truth and value and recognition of dialogue as a privileged place to get closer to temporary and circumstantial truth.Este artigo sistematiza reflexões sobre alguns dilemas da educação contemporânea, principalmente aqueles que prescindem de um horizonte de verdade e de valor, base fundamental e justificativa para a instauração da escola moderna. Tais reflexões estão ancoradas em textos de Friedrich Nietzsche que discutem a dissolução da metafísica, aqui considerada como um dos elementos de desestabilização do repertório simbólico da instituição escolar. Propõe-se, ao final, a recuperação do ato interpretativo como alternativa ao esvaziamento dos conceitos de verdade e de valor e o reconhecimento do diálogo como lugar privilegiado para a aproximação com a verdade provisória e circunstancial.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Thabata Franco deValdemarin, Vera Teresa [UNESP]2015-07-15T18:27:29Z2015-07-15T18:27:29Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article137-160application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598Educação e Filosofia, v. 27, n. 53, p. 137-160, 2013.0102-6801http://hdl.handle.net/11449/124694ISSN0102-6801-2013-27-53-137-160.pdf9701075189282146Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação e Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124694Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:31:16.843821Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
title |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
spellingShingle |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche Oliveira, Thabata Franco de Truth and value Nietzsche Contemporary education Philosophy of education Verdade e valor Nietzsche Educação contemporânea Filosofia da educação |
title_short |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
title_full |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
title_fullStr |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
title_full_unstemmed |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
title_sort |
Educação, verdade e valor: diálogo com Nietzsche |
author |
Oliveira, Thabata Franco de |
author_facet |
Oliveira, Thabata Franco de Valdemarin, Vera Teresa [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Valdemarin, Vera Teresa [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Thabata Franco de Valdemarin, Vera Teresa [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Truth and value Nietzsche Contemporary education Philosophy of education Verdade e valor Nietzsche Educação contemporânea Filosofia da educação |
topic |
Truth and value Nietzsche Contemporary education Philosophy of education Verdade e valor Nietzsche Educação contemporânea Filosofia da educação |
description |
This article shows some reflections on the dilemmas of contemporary education, especially those that go without a horizon of truth and value, that are foundation and justification for the setting up of the modern school. Such reflections are grounded in the texts of Friedrich Nietzsche to discuss the dissolution of metaphysics, regarded here as an element of destabilization of the symbolic repertoire of the school. It is suggested at the end, the recovery of the interpretive act as an alternative to the emptying of the concepts of truth and value and recognition of dialogue as a privileged place to get closer to temporary and circumstantial truth. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:27:29Z 2015-07-15T18:27:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598 Educação e Filosofia, v. 27, n. 53, p. 137-160, 2013. 0102-6801 http://hdl.handle.net/11449/124694 ISSN0102-6801-2013-27-53-137-160.pdf 9701075189282146 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/13598 http://hdl.handle.net/11449/124694 |
identifier_str_mv |
Educação e Filosofia, v. 27, n. 53, p. 137-160, 2013. 0102-6801 ISSN0102-6801-2013-27-53-137-160.pdf 9701075189282146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação e Filosofia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
137-160 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129081255919616 |