Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373
http://hdl.handle.net/11449/114841
Resumo: Prostitution is an activity that generates constant conflict and controversy. The way it is practiced leads, in some specific situations, the legal framework. For the analysis of the role of school and sex education, this research aimed to: identify and analyze the views of managers and teachers living with sexual exploitation of children in two schools in the state schools of a city of the State of São Paulo and to determine whether the subject is part of school curricula in the schools surveyed and discussed how teachers. The research is part of qualitative research in education and had the strategy of data collection a questionnaire with managers and teachers of educational institutions surveyed. The data collected and analyzed showed that the school, being a place that works with multiculturalism is that, as a place where the "Sex Education" should be worked out, mainly to educate their students not to enter the world of sexual exploitation. Therefore, the school is the place for fundamental change in mentality of children and adolescents who are forced to surrender to sexual exploitation.
id UNSP_ee790655513e4549f6177f4d79f9a8ad
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114841
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolarSexual exploitation of children and the role of the schoolexploração sexual de menoresEducação básicainstituições escolaresProstitution is an activity that generates constant conflict and controversy. The way it is practiced leads, in some specific situations, the legal framework. For the analysis of the role of school and sex education, this research aimed to: identify and analyze the views of managers and teachers living with sexual exploitation of children in two schools in the state schools of a city of the State of São Paulo and to determine whether the subject is part of school curricula in the schools surveyed and discussed how teachers. The research is part of qualitative research in education and had the strategy of data collection a questionnaire with managers and teachers of educational institutions surveyed. The data collected and analyzed showed that the school, being a place that works with multiculturalism is that, as a place where the "Sex Education" should be worked out, mainly to educate their students not to enter the world of sexual exploitation. Therefore, the school is the place for fundamental change in mentality of children and adolescents who are forced to surrender to sexual exploitation.A prostituição é uma atividade que gera constantes conflitos e controvérsias. A maneira como é praticada acarreta, em algumas situações específicas, enquadramento legal. O trabalho é resultado de uma pesquisa de mestrado que objetivou analisar as concepções de gestores e professores que convivem com a Exploração Sexual de Menores, em duas escolas da rede estadual de ensino de um município do interior do Estado de São Paulo. Objetivou, também, identificar se o tema exploração sexual de menores faz parte dos currículos escolares nas escolas pesquisadas e como é abordado pelos professores. Trata-se de uma pesquisa qualitativa em educação. Utilizou-se como estratégia de coleta de dados a aplicação de questionário com gestores e professores das instituições de ensino pesquisadas. Identificou-se que os docentes raramente abordam a temática estudada em suas aulas e afirmam sentir-se despreparados para este trabalho. Conclui-se que a escola é um lugar privilegiado onde a Educação Sexual deve ser trabalhada, principalmente no sentido de educar seus alunos a não adentrar no mundo da exploração sexual.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]2015-02-24T13:57:31Z2015-02-24T13:57:31Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article123-135application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2012.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/114841ISSN19825587-2012-07-01-123-135.pdf58623332783725841803042606467609Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-08T06:01:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114841Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-08T06:01:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
Sexual exploitation of children and the role of the school
title Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
spellingShingle Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]
exploração sexual de menores
Educação básica
instituições escolares
title_short Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
title_full Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
title_fullStr Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
title_full_unstemmed Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
title_sort Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
author Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]
author_facet Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
author_role author
author2 Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv exploração sexual de menores
Educação básica
instituições escolares
topic exploração sexual de menores
Educação básica
instituições escolares
description Prostitution is an activity that generates constant conflict and controversy. The way it is practiced leads, in some specific situations, the legal framework. For the analysis of the role of school and sex education, this research aimed to: identify and analyze the views of managers and teachers living with sexual exploitation of children in two schools in the state schools of a city of the State of São Paulo and to determine whether the subject is part of school curricula in the schools surveyed and discussed how teachers. The research is part of qualitative research in education and had the strategy of data collection a questionnaire with managers and teachers of educational institutions surveyed. The data collected and analyzed showed that the school, being a place that works with multiculturalism is that, as a place where the "Sex Education" should be worked out, mainly to educate their students not to enter the world of sexual exploitation. Therefore, the school is the place for fundamental change in mentality of children and adolescents who are forced to surrender to sexual exploitation.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:31Z
2015-02-24T13:57:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2012.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/114841
ISSN19825587-2012-07-01-123-135.pdf
5862333278372584
1803042606467609
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373
http://hdl.handle.net/11449/114841
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2012.
1982-5587
ISSN19825587-2012-07-01-123-135.pdf
5862333278372584
1803042606467609
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 123-135
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961489750982656