Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373 http://hdl.handle.net/11449/114841 |
Resumo: | Prostitution is an activity that generates constant conflict and controversy. The way it is practiced leads, in some specific situations, the legal framework. For the analysis of the role of school and sex education, this research aimed to: identify and analyze the views of managers and teachers living with sexual exploitation of children in two schools in the state schools of a city of the State of São Paulo and to determine whether the subject is part of school curricula in the schools surveyed and discussed how teachers. The research is part of qualitative research in education and had the strategy of data collection a questionnaire with managers and teachers of educational institutions surveyed. The data collected and analyzed showed that the school, being a place that works with multiculturalism is that, as a place where the "Sex Education" should be worked out, mainly to educate their students not to enter the world of sexual exploitation. Therefore, the school is the place for fundamental change in mentality of children and adolescents who are forced to surrender to sexual exploitation. |
id |
UNSP_ee790655513e4549f6177f4d79f9a8ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114841 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolarSexual exploitation of children and the role of the schoolexploração sexual de menoresEducação básicainstituições escolaresProstitution is an activity that generates constant conflict and controversy. The way it is practiced leads, in some specific situations, the legal framework. For the analysis of the role of school and sex education, this research aimed to: identify and analyze the views of managers and teachers living with sexual exploitation of children in two schools in the state schools of a city of the State of São Paulo and to determine whether the subject is part of school curricula in the schools surveyed and discussed how teachers. The research is part of qualitative research in education and had the strategy of data collection a questionnaire with managers and teachers of educational institutions surveyed. The data collected and analyzed showed that the school, being a place that works with multiculturalism is that, as a place where the "Sex Education" should be worked out, mainly to educate their students not to enter the world of sexual exploitation. Therefore, the school is the place for fundamental change in mentality of children and adolescents who are forced to surrender to sexual exploitation.A prostituição é uma atividade que gera constantes conflitos e controvérsias. A maneira como é praticada acarreta, em algumas situações específicas, enquadramento legal. O trabalho é resultado de uma pesquisa de mestrado que objetivou analisar as concepções de gestores e professores que convivem com a Exploração Sexual de Menores, em duas escolas da rede estadual de ensino de um município do interior do Estado de São Paulo. Objetivou, também, identificar se o tema exploração sexual de menores faz parte dos currículos escolares nas escolas pesquisadas e como é abordado pelos professores. Trata-se de uma pesquisa qualitativa em educação. Utilizou-se como estratégia de coleta de dados a aplicação de questionário com gestores e professores das instituições de ensino pesquisadas. Identificou-se que os docentes raramente abordam a temática estudada em suas aulas e afirmam sentir-se despreparados para este trabalho. Conclui-se que a escola é um lugar privilegiado onde a Educação Sexual deve ser trabalhada, principalmente no sentido de educar seus alunos a não adentrar no mundo da exploração sexual.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP]Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]2015-02-24T13:57:31Z2015-02-24T13:57:31Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article123-135application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2012.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/114841ISSN19825587-2012-07-01-123-135.pdf58623332783725841803042606467609Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-08T06:01:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114841Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-08T06:01:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar Sexual exploitation of children and the role of the school |
title |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar |
spellingShingle |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP] exploração sexual de menores Educação básica instituições escolares |
title_short |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar |
title_full |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar |
title_fullStr |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar |
title_full_unstemmed |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar |
title_sort |
Exploração sexual de menores e o papel da instituição escolar |
author |
Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP] |
author_facet |
Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP] Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rebolho, Ana Claudia Figueiredo [UNESP] Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
exploração sexual de menores Educação básica instituições escolares |
topic |
exploração sexual de menores Educação básica instituições escolares |
description |
Prostitution is an activity that generates constant conflict and controversy. The way it is practiced leads, in some specific situations, the legal framework. For the analysis of the role of school and sex education, this research aimed to: identify and analyze the views of managers and teachers living with sexual exploitation of children in two schools in the state schools of a city of the State of São Paulo and to determine whether the subject is part of school curricula in the schools surveyed and discussed how teachers. The research is part of qualitative research in education and had the strategy of data collection a questionnaire with managers and teachers of educational institutions surveyed. The data collected and analyzed showed that the school, being a place that works with multiculturalism is that, as a place where the "Sex Education" should be worked out, mainly to educate their students not to enter the world of sexual exploitation. Therefore, the school is the place for fundamental change in mentality of children and adolescents who are forced to surrender to sexual exploitation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:31Z 2015-02-24T13:57:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2012. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/114841 ISSN19825587-2012-07-01-123-135.pdf 5862333278372584 1803042606467609 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5373 http://hdl.handle.net/11449/114841 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2012. 1982-5587 ISSN19825587-2012-07-01-123-135.pdf 5862333278372584 1803042606467609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
123-135 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1792961489750982656 |