Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Maria Cláudia Rodrigues[UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ramos, Maria Celeste Tommasello [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/view/12019
http://hdl.handle.net/11449/122448
Resumo: The award-winning and controversial movie by Pedro Almodóvar “The skin I live” (2011) is an adaptation of Mygale’s novel (1984), the French writer Thierry Jonquet (1954-2009), translated into Portuguese in 2005 as Tarântula. It is a horror story, full of suspense, in which a renowned surgeon, Robert Ledgard, played by Antonio Banderas, switches, without any scruples, the sex of the young Vincent. What it shown to the viewer since the first images of the movie is, therefore, Vicente/Vera in her new and perfect female body. Flashbacks clarify during the movie the events that culminated in the opening scene that is presented to us, surprising us and, of course, shocking us. References to myths and symbols can be noticed in the movie. They bring with them, to be recognized by the viewer, issues related to the creation or metamorphosis, among others, as the Pygmalion and Galatea myth, which binds to artistic creation. Artistic metamorphosis operated equally by the filmmaker in his modern version of the doctor and the monster, for example, but, especially, in the rereading of the Jonquet’s novel. This study seeks to highlight some of the major myths and symbols inserted in Almódovar’s movie and what interpretations such insertions may ensue.
id UNSP_ee8a560e0ffc356e26645649e22aeba2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122448
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habitoMygaleA pele que habitoJonquetAlmodóvarmitossímbolosintertextualidadesMygaleThe skin I liveJonquetAlmodóvarmythssymbolsintertextualitiesThe award-winning and controversial movie by Pedro Almodóvar “The skin I live” (2011) is an adaptation of Mygale’s novel (1984), the French writer Thierry Jonquet (1954-2009), translated into Portuguese in 2005 as Tarântula. It is a horror story, full of suspense, in which a renowned surgeon, Robert Ledgard, played by Antonio Banderas, switches, without any scruples, the sex of the young Vincent. What it shown to the viewer since the first images of the movie is, therefore, Vicente/Vera in her new and perfect female body. Flashbacks clarify during the movie the events that culminated in the opening scene that is presented to us, surprising us and, of course, shocking us. References to myths and symbols can be noticed in the movie. They bring with them, to be recognized by the viewer, issues related to the creation or metamorphosis, among others, as the Pygmalion and Galatea myth, which binds to artistic creation. Artistic metamorphosis operated equally by the filmmaker in his modern version of the doctor and the monster, for example, but, especially, in the rereading of the Jonquet’s novel. This study seeks to highlight some of the major myths and symbols inserted in Almódovar’s movie and what interpretations such insertions may ensue.O premiado e polêmico filme de Pedro Almodóvar A pele que habito (2011) é uma adaptação do romance Mygale (1984), do escritor francês Thierry Jonquet (1954-2009), traduzido para o português, em 2005, como Tarântula. Trata-se de uma história de terror, cheia de suspense, na qual um renomado cirurgião, Roberto Ledgard, interpretado por Antonio Bandeiras, muda, sem nenhum escrúpulo, o sexo do jovem Vicente. O que se mostra ao espectador desde as primeiras imagens do filme é, portanto, Vicente/Vera em seu novo e perfeito corpo feminino. Flashbacks esclarecem ao longo do filme os acontecimentos que culminaram na cena inicial que nos é apresentada, surpreendendo-nos e, evidentemente, chocando-nos. Referências a mitos e símbolos podem ser notadas no filme. Elas trazem consigo, ao serem reconhecidas pelo espectador, temas ligados à criação ou à metamorfose, entre outros, como o mito de Pigmalião e Galatéia, que se liga à criação artística. Metamorfose artística operada igualmente pelo cineasta em sua versão moderna do médico e do monstro, por exemplo, mas, sobretudo, na releitura do romance de Jonquet. O presente estudo busca evidenciar alguns dos principais mitos e símbolos inseridos no filme de Almodóvar e quais interpretações tais inserções podem suscitar.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 / sala 4 - Ala 2A, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 / sala 4 - Ala 2A, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Maria Cláudia Rodrigues[UNESP]Ramos, Maria Celeste Tommasello [UNESP]2015-04-27T11:55:45Z2015-04-27T11:55:45Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article137-161application/pdfhttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/view/12019Caderno Seminal Digital, v. 20, n. 20, p. 137-161, 2013.1806-9142http://hdl.handle.net/11449/122448ISSN1806-9142-2013-20-20-137-161.pdf86048822082428112167995922283328Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCaderno Seminal Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-02T06:18:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122448Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-02T06:18:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
title Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
spellingShingle Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
Alves, Maria Cláudia Rodrigues[UNESP]
Mygale
A pele que habito
Jonquet
Almodóvar
mitos
símbolos
intertextualidades
Mygale
The skin I live
Jonquet
Almodóvar
myths
symbols
intertextualities
title_short Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
title_full Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
title_fullStr Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
title_full_unstemmed Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
title_sort Intertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habito
author Alves, Maria Cláudia Rodrigues[UNESP]
author_facet Alves, Maria Cláudia Rodrigues[UNESP]
Ramos, Maria Celeste Tommasello [UNESP]
author_role author
author2 Ramos, Maria Celeste Tommasello [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Maria Cláudia Rodrigues[UNESP]
Ramos, Maria Celeste Tommasello [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mygale
A pele que habito
Jonquet
Almodóvar
mitos
símbolos
intertextualidades
Mygale
The skin I live
Jonquet
Almodóvar
myths
symbols
intertextualities
topic Mygale
A pele que habito
Jonquet
Almodóvar
mitos
símbolos
intertextualidades
Mygale
The skin I live
Jonquet
Almodóvar
myths
symbols
intertextualities
description The award-winning and controversial movie by Pedro Almodóvar “The skin I live” (2011) is an adaptation of Mygale’s novel (1984), the French writer Thierry Jonquet (1954-2009), translated into Portuguese in 2005 as Tarântula. It is a horror story, full of suspense, in which a renowned surgeon, Robert Ledgard, played by Antonio Banderas, switches, without any scruples, the sex of the young Vincent. What it shown to the viewer since the first images of the movie is, therefore, Vicente/Vera in her new and perfect female body. Flashbacks clarify during the movie the events that culminated in the opening scene that is presented to us, surprising us and, of course, shocking us. References to myths and symbols can be noticed in the movie. They bring with them, to be recognized by the viewer, issues related to the creation or metamorphosis, among others, as the Pygmalion and Galatea myth, which binds to artistic creation. Artistic metamorphosis operated equally by the filmmaker in his modern version of the doctor and the monster, for example, but, especially, in the rereading of the Jonquet’s novel. This study seeks to highlight some of the major myths and symbols inserted in Almódovar’s movie and what interpretations such insertions may ensue.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-27T11:55:45Z
2015-04-27T11:55:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/view/12019
Caderno Seminal Digital, v. 20, n. 20, p. 137-161, 2013.
1806-9142
http://hdl.handle.net/11449/122448
ISSN1806-9142-2013-20-20-137-161.pdf
8604882208242811
2167995922283328
url http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/view/12019
http://hdl.handle.net/11449/122448
identifier_str_mv Caderno Seminal Digital, v. 20, n. 20, p. 137-161, 2013.
1806-9142
ISSN1806-9142-2013-20-20-137-161.pdf
8604882208242811
2167995922283328
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Caderno Seminal Digital
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 137-161
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047224758763520