Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/304612686
http://hdl.handle.net/11449/115144
Resumo: This article examines some aspects of the organization of multigrade schooling, taking as reference the state of Sergipe. It describes the profile, the conceptions and pedagogical practices of teachers working in multigrade classes in public schools. The data presented result from a statistical analysis of information collected by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixiera (Inep) and from researches realized with public school teachers of Sergipe. The research has shown that the organization of multigrade schooling has different patterns and its central premise is the junction of years/grades, disregarding the age factor and inhibiting a possible pedagogical intervention, which considers the diversity of subjects and their lifetime. Therefore, it is necessary that teachers have a closer look at subjects of education in rural areas and build an educational intervention that goes beyond administrative aspects of formation of classes. The analysis of conceptions and practices of the teachers working in multigrade classes showed that the teaching work is obstructed by external determinations and by administrative barriers, inhibiting new reflections and practices that break up with the traditional logic of grades, permeated of excluding elements. The article aims to contribute to the dissemination of reflections and policies in the area of country education, especially for schools organized by multigrade schooling.
id UNSP_ef06cff6dd96abba5a21248295a548b7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115144
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de SergipeThis article examines some aspects of the organization of multigrade schooling, taking as reference the state of Sergipe. It describes the profile, the conceptions and pedagogical practices of teachers working in multigrade classes in public schools. The data presented result from a statistical analysis of information collected by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixiera (Inep) and from researches realized with public school teachers of Sergipe. The research has shown that the organization of multigrade schooling has different patterns and its central premise is the junction of years/grades, disregarding the age factor and inhibiting a possible pedagogical intervention, which considers the diversity of subjects and their lifetime. Therefore, it is necessary that teachers have a closer look at subjects of education in rural areas and build an educational intervention that goes beyond administrative aspects of formation of classes. The analysis of conceptions and practices of the teachers working in multigrade classes showed that the teaching work is obstructed by external determinations and by administrative barriers, inhibiting new reflections and practices that break up with the traditional logic of grades, permeated of excluding elements. The article aims to contribute to the dissemination of reflections and policies in the area of country education, especially for schools organized by multigrade schooling.Analisa alguns aspectos da organização da escolarização em multisséries, tomando-se como referência o Estado de Sergipe e descrevendo o perfil, as concepções e as práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas. Os dados apresentados são decorrentes da análise estatística de informações disponibilizadas pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) e de pesquisas realizadas com professores de escolas públicas de Sergipe. A pesquisa mostrou que a organização da escolarização em multisséries possui diferentes formas e tem como pressuposto central a junção de anos/séries, desconsiderando o elemento idade e inibindo uma possível intervenção pedagógica decorrente da diversidade de sujeitos e tempos de vida. Por isso, é preciso que os professores tenham um olhar mais atento aos sujeitos do campo e construam uma intervenção pedagógica que ultrapasse os aspectos administrativos de enturmação. A análise das concepções e das práticas de professores que atuam em turmas multisseriadas evidenciou que o trabalho docente está engessado por determinações externas e por barreiras administrativas, inibindo novas reflexões e práticas que rompam com as lógicas tradicionais da seriação, permeadas de elementos excludentes. O artigo pretende contribuir para a disseminação de reflexões e políticas na área da educação do campo, sobretudo em escolas que possuem organização da escolarização em multisséries.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Unesp - Campus de Marilia, Mirante, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Unesp - Campus de Marilia, Mirante, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]2015-02-24T13:57:48Z2015-02-24T13:57:48Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article676-695application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/304612686Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 95, p. 676-695, 2014.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/11514410.1590/S2176-6681/304612686ISSN2176-6681-2014-95-241-676-695.pdf38965222429906160000-0003-0250-8935Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-19T06:16:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115144Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-19T06:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
title Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
spellingShingle Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
title_short Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
title_full Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
title_fullStr Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
title_full_unstemmed Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
title_sort Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe
author Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
author_facet Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
description This article examines some aspects of the organization of multigrade schooling, taking as reference the state of Sergipe. It describes the profile, the conceptions and pedagogical practices of teachers working in multigrade classes in public schools. The data presented result from a statistical analysis of information collected by Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixiera (Inep) and from researches realized with public school teachers of Sergipe. The research has shown that the organization of multigrade schooling has different patterns and its central premise is the junction of years/grades, disregarding the age factor and inhibiting a possible pedagogical intervention, which considers the diversity of subjects and their lifetime. Therefore, it is necessary that teachers have a closer look at subjects of education in rural areas and build an educational intervention that goes beyond administrative aspects of formation of classes. The analysis of conceptions and practices of the teachers working in multigrade classes showed that the teaching work is obstructed by external determinations and by administrative barriers, inhibiting new reflections and practices that break up with the traditional logic of grades, permeated of excluding elements. The article aims to contribute to the dissemination of reflections and policies in the area of country education, especially for schools organized by multigrade schooling.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:48Z
2015-02-24T13:57:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/304612686
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 95, p. 676-695, 2014.
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/115144
10.1590/S2176-6681/304612686
ISSN2176-6681-2014-95-241-676-695.pdf
3896522242990616
0000-0003-0250-8935
url http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/304612686
http://hdl.handle.net/11449/115144
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP, v. 95, p. 676-695, 2014.
2176-6681
10.1590/S2176-6681/304612686
ISSN2176-6681-2014-95-241-676-695.pdf
3896522242990616
0000-0003-0250-8935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 676-695
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046566724894720