A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Honorato, Tony
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522
http://hdl.handle.net/11449/212628
Resumo: In the state of São Paulo, Brazil, the Normal School was responsible to spread pedagogic innovations and diffuse new knowledge and practices for primary school. We assume that physic and aesthetic corporal practices, producers of a body education and offered in Normal School, were those reformers and public institution officials who broadcast interest in having an impact grade schools, focusing on social regeneration. So, which practices composed a sense of this education of the body in teacher’s training (1890-1931)? As a result, we focused the analyses on gymnastics and scouting.
id UNSP_ef4dd9f4906d6dfa00bd4606bf2fa269
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212628
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)The education of the body in teachers’ training in Normal School of the state of São Paulo (1890-1931)Education of the bodyGymnasticScoutingNormal SchoolPedagogical printedEducação do corpoGinásticaEscotismoEscola NormalImpresso pedagógicoIn the state of São Paulo, Brazil, the Normal School was responsible to spread pedagogic innovations and diffuse new knowledge and practices for primary school. We assume that physic and aesthetic corporal practices, producers of a body education and offered in Normal School, were those reformers and public institution officials who broadcast interest in having an impact grade schools, focusing on social regeneration. So, which practices composed a sense of this education of the body in teacher’s training (1890-1931)? As a result, we focused the analyses on gymnastics and scouting.A Escola Normal Paulista foi lócus de promoção de inovações pedagógicas e de irradiação de saberes e práticas ao magistério primário. As práticas corporais de cultivo físico e estético, produtoras de uma educação do corpo, eram aquelas que os reformadores e os agentes da instrução pública tinham o interesse de difusão para ter um impacto sobre as Escolas Primárias, foco da regeneração social. Então, quais práticas que compuseram um sentido de educação do corpo estavam presentes na formação de normalistas (1890-1931)? Como resultado, centramos análises sobre a Ginástica e o Escotismo.Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e CiênciasCentro de Estudos Educação e SociedadeUniversidade Estadual de LondrinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Honorato, TonyNery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]2021-07-14T10:42:50Z2021-07-14T10:42:50Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article33-48application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 38, n. 104, p. 33-48, 2018.0101-32621678-7110http://hdl.handle.net/11449/21262810.1590/CC0101-32622018178522S0101-32622018000100033S0101-32622018000100033.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos CEDESinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212628Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
The education of the body in teachers’ training in Normal School of the state of São Paulo (1890-1931)
title A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
spellingShingle A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
Honorato, Tony
Education of the body
Gymnastic
Scouting
Normal School
Pedagogical printed
Educação do corpo
Ginástica
Escotismo
Escola Normal
Impresso pedagógico
title_short A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
title_full A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
title_fullStr A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
title_full_unstemmed A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
title_sort A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
author Honorato, Tony
author_facet Honorato, Tony
Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
author_role author
author2 Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Honorato, Tony
Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education of the body
Gymnastic
Scouting
Normal School
Pedagogical printed
Educação do corpo
Ginástica
Escotismo
Escola Normal
Impresso pedagógico
topic Education of the body
Gymnastic
Scouting
Normal School
Pedagogical printed
Educação do corpo
Ginástica
Escotismo
Escola Normal
Impresso pedagógico
description In the state of São Paulo, Brazil, the Normal School was responsible to spread pedagogic innovations and diffuse new knowledge and practices for primary school. We assume that physic and aesthetic corporal practices, producers of a body education and offered in Normal School, were those reformers and public institution officials who broadcast interest in having an impact grade schools, focusing on social regeneration. So, which practices composed a sense of this education of the body in teacher’s training (1890-1931)? As a result, we focused the analyses on gymnastics and scouting.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-07-14T10:42:50Z
2021-07-14T10:42:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522
Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 38, n. 104, p. 33-48, 2018.
0101-3262
1678-7110
http://hdl.handle.net/11449/212628
10.1590/CC0101-32622018178522
S0101-32622018000100033
S0101-32622018000100033.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522
http://hdl.handle.net/11449/212628
identifier_str_mv Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 38, n. 104, p. 33-48, 2018.
0101-3262
1678-7110
10.1590/CC0101-32622018178522
S0101-32622018000100033
S0101-32622018000100033.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos CEDES
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 33-48
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Educação e Sociedade
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Educação e Sociedade
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128134644498432