A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522 http://hdl.handle.net/11449/212628 |
Resumo: | In the state of São Paulo, Brazil, the Normal School was responsible to spread pedagogic innovations and diffuse new knowledge and practices for primary school. We assume that physic and aesthetic corporal practices, producers of a body education and offered in Normal School, were those reformers and public institution officials who broadcast interest in having an impact grade schools, focusing on social regeneration. So, which practices composed a sense of this education of the body in teacher’s training (1890-1931)? As a result, we focused the analyses on gymnastics and scouting. |
id |
UNSP_ef4dd9f4906d6dfa00bd4606bf2fa269 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212628 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931)The education of the body in teachers’ training in Normal School of the state of São Paulo (1890-1931)Education of the bodyGymnasticScoutingNormal SchoolPedagogical printedEducação do corpoGinásticaEscotismoEscola NormalImpresso pedagógicoIn the state of São Paulo, Brazil, the Normal School was responsible to spread pedagogic innovations and diffuse new knowledge and practices for primary school. We assume that physic and aesthetic corporal practices, producers of a body education and offered in Normal School, were those reformers and public institution officials who broadcast interest in having an impact grade schools, focusing on social regeneration. So, which practices composed a sense of this education of the body in teacher’s training (1890-1931)? As a result, we focused the analyses on gymnastics and scouting.A Escola Normal Paulista foi lócus de promoção de inovações pedagógicas e de irradiação de saberes e práticas ao magistério primário. As práticas corporais de cultivo físico e estético, produtoras de uma educação do corpo, eram aquelas que os reformadores e os agentes da instrução pública tinham o interesse de difusão para ter um impacto sobre as Escolas Primárias, foco da regeneração social. Então, quais práticas que compuseram um sentido de educação do corpo estavam presentes na formação de normalistas (1890-1931)? Como resultado, centramos análises sobre a Ginástica e o Escotismo.Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e CiênciasCentro de Estudos Educação e SociedadeUniversidade Estadual de LondrinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Honorato, TonyNery, Ana Clara Bortoleto [UNESP]2021-07-14T10:42:50Z2021-07-14T10:42:50Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article33-48application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 38, n. 104, p. 33-48, 2018.0101-32621678-7110http://hdl.handle.net/11449/21262810.1590/CC0101-32622018178522S0101-32622018000100033S0101-32622018000100033.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos CEDESinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212628Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) The education of the body in teachers’ training in Normal School of the state of São Paulo (1890-1931) |
title |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) |
spellingShingle |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) Honorato, Tony Education of the body Gymnastic Scouting Normal School Pedagogical printed Educação do corpo Ginástica Escotismo Escola Normal Impresso pedagógico |
title_short |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) |
title_full |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) |
title_fullStr |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) |
title_full_unstemmed |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) |
title_sort |
A EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA ESCOLA NORMAL PAULISTA (1890-1931) |
author |
Honorato, Tony |
author_facet |
Honorato, Tony Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Honorato, Tony Nery, Ana Clara Bortoleto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education of the body Gymnastic Scouting Normal School Pedagogical printed Educação do corpo Ginástica Escotismo Escola Normal Impresso pedagógico |
topic |
Education of the body Gymnastic Scouting Normal School Pedagogical printed Educação do corpo Ginástica Escotismo Escola Normal Impresso pedagógico |
description |
In the state of São Paulo, Brazil, the Normal School was responsible to spread pedagogic innovations and diffuse new knowledge and practices for primary school. We assume that physic and aesthetic corporal practices, producers of a body education and offered in Normal School, were those reformers and public institution officials who broadcast interest in having an impact grade schools, focusing on social regeneration. So, which practices composed a sense of this education of the body in teacher’s training (1890-1931)? As a result, we focused the analyses on gymnastics and scouting. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-07-14T10:42:50Z 2021-07-14T10:42:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522 Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 38, n. 104, p. 33-48, 2018. 0101-3262 1678-7110 http://hdl.handle.net/11449/212628 10.1590/CC0101-32622018178522 S0101-32622018000100033 S0101-32622018000100033.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622018178522 http://hdl.handle.net/11449/212628 |
identifier_str_mv |
Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 38, n. 104, p. 33-48, 2018. 0101-3262 1678-7110 10.1590/CC0101-32622018178522 S0101-32622018000100033 S0101-32622018000100033.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cadernos CEDES |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
33-48 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos Educação e Sociedade |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos Educação e Sociedade |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128134644498432 |