Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023 http://hdl.handle.net/11449/114865 |
Resumo: | This article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the HistoricalCultural Approach about the humanization process, mediation and activity. |
id |
UNSP_f04672f854100c847ef2ff526b20f4fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114865 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicasRelations in the school of infancy: theoretical perspectives and didactic pedagogicalCriançaeducação infantilEnfoque Histórico-CulturalEscola InfantilRelações EducativasThis article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the HistoricalCultural Approach about the humanization process, mediation and activity.Esse artigo retrata percursos e estudos, advindos de pesquisa já concluída, sobre relações constituintes do processo de apropriação-objetivação do mundo da cultura humana pela criança na Escola da Infância, sob o olhar do Enfoque Histórico- -Cultural. O estudo configurou-se em consonância com um olhar teórico que entende as relações como propulsoras do processo de humanização e a criança como capaz de aprender desde muito pequena. Inicialmente, há aprofundamento de questões teóricas referentes às regularidades de formação humana entre os três e os seis anos de idade, com base nas proposições do Enfoque Histórico-Cultural. Posteriormente, apresenta-se resultados do percurso metodológico que integrou sessões de observação da prática educativa em escolas de Educação Infantil, envolvendo as relações entre as crianças, os objetos e os adultos; assim como sessões de desenhos e entrevistas semiestruturadas com as crianças. Esses resultados partem de análises advindas das implicações pedagógicas das proposições do Enfoque Histórico-Cultural acerca dos processos de humanização, de mediação e de atividade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilSecretaria Municipal de Educação de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Aline Escobar MagalhãesLima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Valiengo, Amanda [UNESP]2015-02-24T13:57:32Z2015-02-24T13:57:32Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article139-149application/pdfhttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 139-149, 2013.1519-3993http://hdl.handle.net/11449/114865ISSN1519-3993-2013-18-02-139-149.pdf5702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação PUC-Campinasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114865Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas Relations in the school of infancy: theoretical perspectives and didactic pedagogical |
title |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas |
spellingShingle |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas Ribeiro, Aline Escobar Magalhães Criança educação infantil Enfoque Histórico-Cultural Escola Infantil Relações Educativas |
title_short |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas |
title_full |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas |
title_fullStr |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas |
title_full_unstemmed |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas |
title_sort |
Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas |
author |
Ribeiro, Aline Escobar Magalhães |
author_facet |
Ribeiro, Aline Escobar Magalhães Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Valiengo, Amanda [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Valiengo, Amanda [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Secretaria Municipal de Educação de Marília Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Aline Escobar Magalhães Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Valiengo, Amanda [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança educação infantil Enfoque Histórico-Cultural Escola Infantil Relações Educativas |
topic |
Criança educação infantil Enfoque Histórico-Cultural Escola Infantil Relações Educativas |
description |
This article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the HistoricalCultural Approach about the humanization process, mediation and activity. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:32Z 2015-02-24T13:57:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023 Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 139-149, 2013. 1519-3993 http://hdl.handle.net/11449/114865 ISSN1519-3993-2013-18-02-139-149.pdf 5702962982414366 |
url |
http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023 http://hdl.handle.net/11449/114865 |
identifier_str_mv |
Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 139-149, 2013. 1519-3993 ISSN1519-3993-2013-18-02-139-149.pdf 5702962982414366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Educação PUC-Campinas |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
139-149 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128141481213952 |