Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Aline Escobar Magalhães
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP], Valiengo, Amanda [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023
http://hdl.handle.net/11449/114865
Resumo: This article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the HistoricalCultural Approach about the humanization process, mediation and activity.
id UNSP_f04672f854100c847ef2ff526b20f4fc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114865
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicasRelations in the school of infancy: theoretical perspectives and didactic pedagogicalCriançaeducação infantilEnfoque Histórico-CulturalEscola InfantilRelações EducativasThis article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the HistoricalCultural Approach about the humanization process, mediation and activity.Esse artigo retrata percursos e estudos, advindos de pesquisa já concluída, sobre relações constituintes do processo de apropriação-objetivação do mundo da cultura humana pela criança na Escola da Infância, sob o olhar do Enfoque Histórico- -Cultural. O estudo configurou-se em consonância com um olhar teórico que entende as relações como propulsoras do processo de humanização e a criança como capaz de aprender desde muito pequena. Inicialmente, há aprofundamento de questões teóricas referentes às regularidades de formação humana entre os três e os seis anos de idade, com base nas proposições do Enfoque Histórico-Cultural. Posteriormente, apresenta-se resultados do percurso metodológico que integrou sessões de observação da prática educativa em escolas de Educação Infantil, envolvendo as relações entre as crianças, os objetos e os adultos; assim como sessões de desenhos e entrevistas semiestruturadas com as crianças. Esses resultados partem de análises advindas das implicações pedagógicas das proposições do Enfoque Histórico-Cultural acerca dos processos de humanização, de mediação e de atividade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilSecretaria Municipal de Educação de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Aline Escobar MagalhãesLima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Valiengo, Amanda [UNESP]2015-02-24T13:57:32Z2015-02-24T13:57:32Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article139-149application/pdfhttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 139-149, 2013.1519-3993http://hdl.handle.net/11449/114865ISSN1519-3993-2013-18-02-139-149.pdf5702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação PUC-Campinasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114865Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
Relations in the school of infancy: theoretical perspectives and didactic pedagogical
title Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
spellingShingle Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
Ribeiro, Aline Escobar Magalhães
Criança
educação infantil
Enfoque Histórico-Cultural
Escola Infantil
Relações Educativas
title_short Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
title_full Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
title_fullStr Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
title_full_unstemmed Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
title_sort Relações na escola da infância: perspectivas teóricas e didático-pedagógicas
author Ribeiro, Aline Escobar Magalhães
author_facet Ribeiro, Aline Escobar Magalhães
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Valiengo, Amanda [UNESP]
author_role author
author2 Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Valiengo, Amanda [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secretaria Municipal de Educação de Marília
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Aline Escobar Magalhães
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Valiengo, Amanda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Criança
educação infantil
Enfoque Histórico-Cultural
Escola Infantil
Relações Educativas
topic Criança
educação infantil
Enfoque Histórico-Cultural
Escola Infantil
Relações Educativas
description This article portrays pathways and studies, arising from research already completed on relationships that constitute the process of appropriation-objectification of the world of human culture by the child at the School for Children, under the gaze of Historical-Cultural Approach. The studies had been configured in accord with a theoretical look that understands the relations as propeller of the humanization process and the child as capable to learn since very small. Initially, there is deepening of theoretical issues concerning the regularities of human development between three and six years old, based on the propositions of the Historical-Cultural Approach. Subsequently, it presents results of the routes methodological that integrated observation sessions of educational practice in schools in early childhood education, involving the relationship between children, adults and objects, as well as sessions of designs and semi-structured interviews with the children. These results show the resulting analysis of the pedagogical implications of the propositions of the HistoricalCultural Approach about the humanization process, mediation and activity.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:32Z
2015-02-24T13:57:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023
Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 139-149, 2013.
1519-3993
http://hdl.handle.net/11449/114865
ISSN1519-3993-2013-18-02-139-149.pdf
5702962982414366
url http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2023
http://hdl.handle.net/11449/114865
identifier_str_mv Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 139-149, 2013.
1519-3993
ISSN1519-3993-2013-18-02-139-149.pdf
5702962982414366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Educação PUC-Campinas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 139-149
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128141481213952