Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdf http://hdl.handle.net/11449/115333 |
Resumo: | Data presented here is the result of an extension project developed by UNESP which aims to support children who complain about learning disabilities. These students with reading and writing problems were part on intervention sessions, individually and/or in small groups, in which different games and non-usual activities were implemented. These intervention sessions seek an improvement in the non-learning situation and, above all, a change in the relationship that the children have established with these school subjects. So far, the main results indicate a development in the mentioned areas and a significant improvement in the entire student learning condition, which were verified during the intervention sessions and by the teachers’ and parents’ reports, as well. We also present here reflections on the process of assessment and intervention and about the way these subjects are dealt at school, and the meaning of not learning how to read and how to write for a child. |
id |
UNSP_f11a354056e9e1db6dab51cecc9c490d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115333 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESPData presented here is the result of an extension project developed by UNESP which aims to support children who complain about learning disabilities. These students with reading and writing problems were part on intervention sessions, individually and/or in small groups, in which different games and non-usual activities were implemented. These intervention sessions seek an improvement in the non-learning situation and, above all, a change in the relationship that the children have established with these school subjects. So far, the main results indicate a development in the mentioned areas and a significant improvement in the entire student learning condition, which were verified during the intervention sessions and by the teachers’ and parents’ reports, as well. We also present here reflections on the process of assessment and intervention and about the way these subjects are dealt at school, and the meaning of not learning how to read and how to write for a child.São apresentados aqui, dados de um projeto de extensão, desenvolvido junto à UNESP, cujo objetivo é atender crianças com queixas de dificuldades de aprendizagem. Os alunos com problemas na área de leitura e escrita são submetidos a sessões de intervenções individuais e/ou em pequenos grupos, mediante o trabalho com jogos e atividades diferenciadas, buscando a melhora no quadro de não aprendizagem e, sobretudo, uma mudança na relação estabelecida pela criança com esses conteúdos escolares. Até o momento, os principais resultados obtidos apontam para o avanço dos alunos nas áreas em questão e uma melhora significativa de todo quadro escolar, constatada não somente durante as sessões de atendimento, mas também pelos relatos dos professores e dos pais. Também são apresentadas aqui reflexões acerca dos processos de avaliação e intervenção, bem como sobre o tratamento dado a esses conteúdos em situações escolares e o significado de não aprender ler e escrever para uma criança.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]Carbinatto, Tatiane [UNESP]2015-02-24T13:57:59Z2015-02-24T13:57:59Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1063-1072application/pdfhttps://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdfLinha Mestra, n. 21, p. 1063-1072, 2012.1980-9026http://hdl.handle.net/11449/115333ISSN19809026-2012-21-1063-1072.pdf73778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinha Mestrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115333Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
title |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
spellingShingle |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
title_short |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
title_full |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
title_fullStr |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
title_full_unstemmed |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
title_sort |
Como escutar os gritos de quem não consegue ler e escrever: percursos de um projeto de extensão desenvolvido pela UNESP |
author |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Carbinatto, Tatiane [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carbinatto, Tatiane [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Carbinatto, Tatiane [UNESP] |
description |
Data presented here is the result of an extension project developed by UNESP which aims to support children who complain about learning disabilities. These students with reading and writing problems were part on intervention sessions, individually and/or in small groups, in which different games and non-usual activities were implemented. These intervention sessions seek an improvement in the non-learning situation and, above all, a change in the relationship that the children have established with these school subjects. So far, the main results indicate a development in the mentioned areas and a significant improvement in the entire student learning condition, which were verified during the intervention sessions and by the teachers’ and parents’ reports, as well. We also present here reflections on the process of assessment and intervention and about the way these subjects are dealt at school, and the meaning of not learning how to read and how to write for a child. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:59Z 2015-02-24T13:57:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdf Linha Mestra, n. 21, p. 1063-1072, 2012. 1980-9026 http://hdl.handle.net/11449/115333 ISSN19809026-2012-21-1063-1072.pdf 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
url |
https://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdf http://hdl.handle.net/11449/115333 |
identifier_str_mv |
Linha Mestra, n. 21, p. 1063-1072, 2012. 1980-9026 ISSN19809026-2012-21-1063-1072.pdf 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linha Mestra |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1063-1072 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128167864434688 |