Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203472
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdf
Resumo: This research presents an investigation into how teachers understand the deduction of the demonstration of a property that relates to the number of diagonals of a prism from a work with digital technology. Our intention is based on the recording of the meetings held with the Mathematics teachers of a state school in Aparecida - SP. The generated recordings were transcribed and the analysis of these results turns to the contribution that the technologies can give during the process of deduction of demonstration of situations of the context of the geometry. In this way, we investigate how GeoGebra favors in the work of visualization and generalization of properties in Geometry, through the exploration and investigation of mathematical elements. We start this work by highlighting some theoretical considerations about demonstrations and the use of digital technologies. It is a qualitative research, developed according to a case study, which uses a phenomenological analysis through two moments: the deographic and Nomothetic analyzes. This analysis allowed us to see how teachers deduce the demonstration of geometric property when working with digital technology
id UNSP_f1b7e8ef61598daf35827289d52ed391
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203472
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prismaDemonstration with technology: a study on the number of diagonals a prismGeometriaMatemática - Estudo e ensinoTecnologia educacionalGeometryThis research presents an investigation into how teachers understand the deduction of the demonstration of a property that relates to the number of diagonals of a prism from a work with digital technology. Our intention is based on the recording of the meetings held with the Mathematics teachers of a state school in Aparecida - SP. The generated recordings were transcribed and the analysis of these results turns to the contribution that the technologies can give during the process of deduction of demonstration of situations of the context of the geometry. In this way, we investigate how GeoGebra favors in the work of visualization and generalization of properties in Geometry, through the exploration and investigation of mathematical elements. We start this work by highlighting some theoretical considerations about demonstrations and the use of digital technologies. It is a qualitative research, developed according to a case study, which uses a phenomenological analysis through two moments: the deographic and Nomothetic analyzes. This analysis allowed us to see how teachers deduce the demonstration of geometric property when working with digital technologyEsta pesquisa apresenta uma investigação acerca da maneira como os professores compreendem a dedução da demonstração de uma propriedade que diz respeito ao número de diagonais de um prisma a partir de um trabalho com tecnologia digital. Nosso intuito volta-se à análise a partir da gravação dos encontros realizados com os professores de Matemática de uma escola estadual de Aparecida - SP. As gravações geradas foram transcritas e, a análise desses resultados volta-se para a contribuição que as tecnologias podem dar durante o processo de dedução de demonstração de situações do contexto da geometria. Desse modo, investigamos como o GeoGebra favorece no trabalho de visualização e generalização de propriedades em Geometria, através da exploração e investigação de elementos matemáticos. Iniciamos este trabalho destacando algumas considerações teóricas acerca de demonstrações e do uso de tecnologias digitais. Trata-se de uma pesquisa de caráter qualitativo, desenvolvida segundo um estudo de caso, que se utiliza de uma análise fenomenológica através de dois momentos: as análises Ideográfica e Nomotética. Essa análise permitiu perceber como os professores deduzem a demonstração da propriedade geométrica ao se trabalhar com tecnologia digitalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pavanelo, Elisângela [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]2021-03-10T12:57:14Z2021-03-10T12:57:14Z2018-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis79 f.application/pdfALMEIDA, Ana Carla de Paula leite. Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203472990009157800206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203472Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
Demonstration with technology: a study on the number of diagonals a prism
title Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
spellingShingle Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]
Geometria
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Geometry
title_short Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
title_full Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
title_fullStr Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
title_full_unstemmed Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
title_sort Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
author Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]
author_facet Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pavanelo, Elisângela [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Geometry
topic Geometria
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Geometry
description This research presents an investigation into how teachers understand the deduction of the demonstration of a property that relates to the number of diagonals of a prism from a work with digital technology. Our intention is based on the recording of the meetings held with the Mathematics teachers of a state school in Aparecida - SP. The generated recordings were transcribed and the analysis of these results turns to the contribution that the technologies can give during the process of deduction of demonstration of situations of the context of the geometry. In this way, we investigate how GeoGebra favors in the work of visualization and generalization of properties in Geometry, through the exploration and investigation of mathematical elements. We start this work by highlighting some theoretical considerations about demonstrations and the use of digital technologies. It is a qualitative research, developed according to a case study, which uses a phenomenological analysis through two moments: the deographic and Nomothetic analyzes. This analysis allowed us to see how teachers deduce the demonstration of geometric property when working with digital technology
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
2021-03-10T12:57:14Z
2021-03-10T12:57:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALMEIDA, Ana Carla de Paula leite. Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203472
990009157800206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdf
identifier_str_mv ALMEIDA, Ana Carla de Paula leite. Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
990009157800206341
url http://hdl.handle.net/11449/203472
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 79 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021400493162496