Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203472 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdf |
Resumo: | This research presents an investigation into how teachers understand the deduction of the demonstration of a property that relates to the number of diagonals of a prism from a work with digital technology. Our intention is based on the recording of the meetings held with the Mathematics teachers of a state school in Aparecida - SP. The generated recordings were transcribed and the analysis of these results turns to the contribution that the technologies can give during the process of deduction of demonstration of situations of the context of the geometry. In this way, we investigate how GeoGebra favors in the work of visualization and generalization of properties in Geometry, through the exploration and investigation of mathematical elements. We start this work by highlighting some theoretical considerations about demonstrations and the use of digital technologies. It is a qualitative research, developed according to a case study, which uses a phenomenological analysis through two moments: the deographic and Nomothetic analyzes. This analysis allowed us to see how teachers deduce the demonstration of geometric property when working with digital technology |
id |
UNSP_f1b7e8ef61598daf35827289d52ed391 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203472 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prismaDemonstration with technology: a study on the number of diagonals a prismGeometriaMatemática - Estudo e ensinoTecnologia educacionalGeometryThis research presents an investigation into how teachers understand the deduction of the demonstration of a property that relates to the number of diagonals of a prism from a work with digital technology. Our intention is based on the recording of the meetings held with the Mathematics teachers of a state school in Aparecida - SP. The generated recordings were transcribed and the analysis of these results turns to the contribution that the technologies can give during the process of deduction of demonstration of situations of the context of the geometry. In this way, we investigate how GeoGebra favors in the work of visualization and generalization of properties in Geometry, through the exploration and investigation of mathematical elements. We start this work by highlighting some theoretical considerations about demonstrations and the use of digital technologies. It is a qualitative research, developed according to a case study, which uses a phenomenological analysis through two moments: the deographic and Nomothetic analyzes. This analysis allowed us to see how teachers deduce the demonstration of geometric property when working with digital technologyEsta pesquisa apresenta uma investigação acerca da maneira como os professores compreendem a dedução da demonstração de uma propriedade que diz respeito ao número de diagonais de um prisma a partir de um trabalho com tecnologia digital. Nosso intuito volta-se à análise a partir da gravação dos encontros realizados com os professores de Matemática de uma escola estadual de Aparecida - SP. As gravações geradas foram transcritas e, a análise desses resultados volta-se para a contribuição que as tecnologias podem dar durante o processo de dedução de demonstração de situações do contexto da geometria. Desse modo, investigamos como o GeoGebra favorece no trabalho de visualização e generalização de propriedades em Geometria, através da exploração e investigação de elementos matemáticos. Iniciamos este trabalho destacando algumas considerações teóricas acerca de demonstrações e do uso de tecnologias digitais. Trata-se de uma pesquisa de caráter qualitativo, desenvolvida segundo um estudo de caso, que se utiliza de uma análise fenomenológica através de dois momentos: as análises Ideográfica e Nomotética. Essa análise permitiu perceber como os professores deduzem a demonstração da propriedade geométrica ao se trabalhar com tecnologia digitalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pavanelo, Elisângela [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP]2021-03-10T12:57:14Z2021-03-10T12:57:14Z2018-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis79 f.application/pdfALMEIDA, Ana Carla de Paula leite. Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203472990009157800206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203472Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma Demonstration with technology: a study on the number of diagonals a prism |
title |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma |
spellingShingle |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP] Geometria Matemática - Estudo e ensino Tecnologia educacional Geometry |
title_short |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma |
title_full |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma |
title_fullStr |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma |
title_full_unstemmed |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma |
title_sort |
Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma |
author |
Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP] |
author_facet |
Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pavanelo, Elisângela [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Ana Carla de Paula leite [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Matemática - Estudo e ensino Tecnologia educacional Geometry |
topic |
Geometria Matemática - Estudo e ensino Tecnologia educacional Geometry |
description |
This research presents an investigation into how teachers understand the deduction of the demonstration of a property that relates to the number of diagonals of a prism from a work with digital technology. Our intention is based on the recording of the meetings held with the Mathematics teachers of a state school in Aparecida - SP. The generated recordings were transcribed and the analysis of these results turns to the contribution that the technologies can give during the process of deduction of demonstration of situations of the context of the geometry. In this way, we investigate how GeoGebra favors in the work of visualization and generalization of properties in Geometry, through the exploration and investigation of mathematical elements. We start this work by highlighting some theoretical considerations about demonstrations and the use of digital technologies. It is a qualitative research, developed according to a case study, which uses a phenomenological analysis through two moments: the deographic and Nomothetic analyzes. This analysis allowed us to see how teachers deduce the demonstration of geometric property when working with digital technology |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-14 2021-03-10T12:57:14Z 2021-03-10T12:57:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALMEIDA, Ana Carla de Paula leite. Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018. http://hdl.handle.net/11449/203472 990009157800206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdf |
identifier_str_mv |
ALMEIDA, Ana Carla de Paula leite. Demonstração com tecnologia: um estudo sobre o número de diagonais um prisma. 2018. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018. 990009157800206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203472 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915780.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
79 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1810021400493162496 |