Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Carlos Eduardo Rodrigues de [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120429
Resumo: In this work, it was studied the effects of the experimentation in the physics teaching. Beginning from the theoretic reference and discussions, the objective was prove the efficiency of researches of this nature related to two main aspects of a class: The aroused interest in the students and the facilitating action on the understanding of the theory. For such objective, using the comparison, it was chosen two distinct classes, but the more similar possible, so that, in one of them, it was showed a tradition class, lectures and in another, a class using experimentation to contemplate the theory. To manage a way to rate these aspects, it was made a conceptual questionnaire, requiring only concepts rather than mathematics and equations, besides specific interviews to rate the opinion of the student related to each method. The observations in classes and of the reactions of the students also were of a big value to analysis. After the experimental class completed, it may analyze and conclude some positive points related to experimental methods: As for the opinion of the students, the approval was big, and the majority opined to this class as being “more interesting”. On the point of view of learning, it had a sensitive improvement of grades, but with more mature answers, deep and autonomous, if looking at a general vision
id UNSP_f2b344a94ff7ba93e1729c7f9fd15364
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120429
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médioFísica - Estudo e ensinoEnsino - Meios auxiliaresEnsino médioPratica de ensinoAprendizagemFisica experimentalPhysics - Study and teachingTeaching - Aids and devicesLearningPhysics--ExperimentsIn this work, it was studied the effects of the experimentation in the physics teaching. Beginning from the theoretic reference and discussions, the objective was prove the efficiency of researches of this nature related to two main aspects of a class: The aroused interest in the students and the facilitating action on the understanding of the theory. For such objective, using the comparison, it was chosen two distinct classes, but the more similar possible, so that, in one of them, it was showed a tradition class, lectures and in another, a class using experimentation to contemplate the theory. To manage a way to rate these aspects, it was made a conceptual questionnaire, requiring only concepts rather than mathematics and equations, besides specific interviews to rate the opinion of the student related to each method. The observations in classes and of the reactions of the students also were of a big value to analysis. After the experimental class completed, it may analyze and conclude some positive points related to experimental methods: As for the opinion of the students, the approval was big, and the majority opined to this class as being “more interesting”. On the point of view of learning, it had a sensitive improvement of grades, but with more mature answers, deep and autonomous, if looking at a general visionNeste trabalho estudou-se os efeitos da experimentação no ensino de física. Partindo de referencial teórico e discussões, o objetivo era comprovar a eficiência de recursos dessa natureza em relação à dois aspectos principais de uma aula: o interesse despertado no alunos e a ação facilitadora no entendimento da teoria. Para tal, usando de comparação, escolheram-se duas salas distintas, porém o mais semelhante possível, para que, em uma delas, fosse apresentada uma aula tradicional, expositiva e em outra, uma aula com uso de experimento para contemplar a teoria. Para conseguir um meio de avaliar esses aspectos, foi bolado um questionário conceitual, exigindo realmente conceito ao invés de matemática e formulas, além de entrevistas especificas para avaliar a opinião dos alunos em relação a cada método. As observações de aula e das reações dos estudantes também foram de grande valia para análise. Após completas as aulas amostra, pode-se analisar e concluir alguns pontos positivos em relação ao método experimental: Quanto à opinião dos alunos, a aprovação foi grande, sendo que grande maioria opinou para essa aula como sendo ‘mais interessante’. Do ponto de vista de aprendizado, obteve-se sensível melhora de notas, mas com respostas mais maduras, profundas e autônomas, se olhando com uma visão geralUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Francisco José dos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paula, Carlos Eduardo Rodrigues de [UNESP]2015-03-23T15:26:44Z2015-03-23T15:26:44Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis46 f.application/pdfPAULA, Carlos Eduardo Rodrigues de. Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio. 2011. 46 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.http://hdl.handle.net/11449/120429000690155paula_cer_tcc_rcla.pdf7543844121597556Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-11T06:29:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120429Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:42:30.380693Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
title Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
spellingShingle Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
Paula, Carlos Eduardo Rodrigues de [UNESP]
Física - Estudo e ensino
Ensino - Meios auxiliares
Ensino médio
Pratica de ensino
Aprendizagem
Fisica experimental
Physics - Study and teaching
Teaching - Aids and devices
Learning
Physics--Experiments
title_short Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
title_full Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
title_fullStr Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
title_full_unstemmed Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
title_sort Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio
author Paula, Carlos Eduardo Rodrigues de [UNESP]
author_facet Paula, Carlos Eduardo Rodrigues de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Francisco José dos [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Carlos Eduardo Rodrigues de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Ensino - Meios auxiliares
Ensino médio
Pratica de ensino
Aprendizagem
Fisica experimental
Physics - Study and teaching
Teaching - Aids and devices
Learning
Physics--Experiments
topic Física - Estudo e ensino
Ensino - Meios auxiliares
Ensino médio
Pratica de ensino
Aprendizagem
Fisica experimental
Physics - Study and teaching
Teaching - Aids and devices
Learning
Physics--Experiments
description In this work, it was studied the effects of the experimentation in the physics teaching. Beginning from the theoretic reference and discussions, the objective was prove the efficiency of researches of this nature related to two main aspects of a class: The aroused interest in the students and the facilitating action on the understanding of the theory. For such objective, using the comparison, it was chosen two distinct classes, but the more similar possible, so that, in one of them, it was showed a tradition class, lectures and in another, a class using experimentation to contemplate the theory. To manage a way to rate these aspects, it was made a conceptual questionnaire, requiring only concepts rather than mathematics and equations, besides specific interviews to rate the opinion of the student related to each method. The observations in classes and of the reactions of the students also were of a big value to analysis. After the experimental class completed, it may analyze and conclude some positive points related to experimental methods: As for the opinion of the students, the approval was big, and the majority opined to this class as being “more interesting”. On the point of view of learning, it had a sensitive improvement of grades, but with more mature answers, deep and autonomous, if looking at a general vision
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:26:44Z
2015-03-23T15:26:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAULA, Carlos Eduardo Rodrigues de. Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio. 2011. 46 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/120429
000690155
paula_cer_tcc_rcla.pdf
7543844121597556
identifier_str_mv PAULA, Carlos Eduardo Rodrigues de. Efeitos da experimentação no cotidiano letivo no ensino médio. 2011. 46 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
000690155
paula_cer_tcc_rcla.pdf
7543844121597556
url http://hdl.handle.net/11449/120429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 46 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129453101940736