Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2360 http://hdl.handle.net/11449/114979 |
Resumo: | This work is by tension between the guidelines of educational policy and theoretical movement of the area, analyze historical and current issues relating to the formation, function and ways of filling the office of the school manager, mainly between the years 1970 and 2000. For this, we used semistructured interviews conducted in public schools and state, as well as with members of the Faculty of Education at a public university in the State of São Paulo. The analysis, ending up with some pointers, including the possibility of rekindling the discussion, begun in the late 1960s, the need for robust training school manager so he can carry on teacher competence and gained political commitment won over those years and to interact critically and consciously with the guidelines of educational policy. |
id |
UNSP_f37576c1ea3c6ddc919017cb314ddf7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114979 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolarFormation, function and design of cargo manager provision school: guidelines of the brazilian educational policy and theory of school administrationThis work is by tension between the guidelines of educational policy and theoretical movement of the area, analyze historical and current issues relating to the formation, function and ways of filling the office of the school manager, mainly between the years 1970 and 2000. For this, we used semistructured interviews conducted in public schools and state, as well as with members of the Faculty of Education at a public university in the State of São Paulo. The analysis, ending up with some pointers, including the possibility of rekindling the discussion, begun in the late 1960s, the need for robust training school manager so he can carry on teacher competence and gained political commitment won over those years and to interact critically and consciously with the guidelines of educational policy.O objetivo deste trabalho é, mediante o tensionamento entre as diretrizes da política educacional e o movimento teórico da área, analisar questões históricas e atuais referentes à formação, à função e às formas de provimento do cargo do gestor escolar, entre os anos 1970 e 2000. Para isso, utilizamos entrevistas semiestruturadas realizadas em escolas públicas municipais e estaduais, assim como em uma universidade pública do interior do estado de São Paulo, com integrantes do curso de Pedagogia. Da análise realizada, finalizamos com alguns apontamentos; entre eles, a possibilidade de reacender a discussão, iniciada nos idos dos anos 1960, sobre a necessidade de formação inicial sólida do gestor escolar, para que ele possa exercer a competência pedagógica adquirida e o compromisso político conquistado ao longo desses anos; e interagir de forma crítica e consciente com as diretrizes da política educacional.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Departamento de Administração e Supervisão Escolar e do Programa de PósGraduação em Educação da Universidade Estadual Paulista, MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Abdian, Graziela Zambão [UNESP]Hojas, Viviani FernandaOliveira, Maria Eliza Nogueira2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article399-419application/pdfhttp://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2360ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 1, p. 399-419, 2012.1676-2592http://hdl.handle.net/11449/114979ISSN16762592-2012-14-01-399-419.pdf8238963826956128Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporETD. Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114979Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar Formation, function and design of cargo manager provision school: guidelines of the brazilian educational policy and theory of school administration |
title |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar |
spellingShingle |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar Abdian, Graziela Zambão [UNESP] |
title_short |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar |
title_full |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar |
title_fullStr |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar |
title_full_unstemmed |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar |
title_sort |
Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar |
author |
Abdian, Graziela Zambão [UNESP] |
author_facet |
Abdian, Graziela Zambão [UNESP] Hojas, Viviani Fernanda Oliveira, Maria Eliza Nogueira |
author_role |
author |
author2 |
Hojas, Viviani Fernanda Oliveira, Maria Eliza Nogueira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abdian, Graziela Zambão [UNESP] Hojas, Viviani Fernanda Oliveira, Maria Eliza Nogueira |
description |
This work is by tension between the guidelines of educational policy and theoretical movement of the area, analyze historical and current issues relating to the formation, function and ways of filling the office of the school manager, mainly between the years 1970 and 2000. For this, we used semistructured interviews conducted in public schools and state, as well as with members of the Faculty of Education at a public university in the State of São Paulo. The analysis, ending up with some pointers, including the possibility of rekindling the discussion, begun in the late 1960s, the need for robust training school manager so he can carry on teacher competence and gained political commitment won over those years and to interact critically and consciously with the guidelines of educational policy. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:38Z 2015-02-24T13:57:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2360 ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 1, p. 399-419, 2012. 1676-2592 http://hdl.handle.net/11449/114979 ISSN16762592-2012-14-01-399-419.pdf 8238963826956128 |
url |
http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/2360 http://hdl.handle.net/11449/114979 |
identifier_str_mv |
ETD. Educação Temática Digital, v. 14, n. 1, p. 399-419, 2012. 1676-2592 ISSN16762592-2012-14-01-399-419.pdf 8238963826956128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
ETD. Educação Temática Digital |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
399-419 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128179035963392 |