Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Osti, Andréia [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Brenelli, Rosely Palermo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300008
http://hdl.handle.net/11449/109979
Resumo: This research aimed to examine the perceptions of students with learning about themselves and to analyze what their representations are about the judgments that their teachers have of them. The subjects of this study were twenty elementary school students with low academic achievement, of both sexes, from a municipal public school in the State of São Paulo in Brazil. A semi-structured interview containing ten questions was performed. Data was transcribed and processed through content analysis and described in relation to its absolute (N) and relative (%) frequencies. The results indicated that the students believe that their teacher has a negative representation of them, as well as nourish low expectations about their performance and academic progress. The study points to the need to consider social relationships established at school and to promote reflection on the importance of these relationships in the teaching-learning process.
id UNSP_f51fc1f014b28aef97717a9b9a34981a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109979
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagemSentimientos de quien fracasa en la escuela: análisis de las representaciones de alumnos con dificultades de aprendizajeFeelings of those who fail in school: an analysis of representations of students with learning difficultiesAfetividadeFracasso escolarDesempenho AcadêmicoAffectionSchool failureAcademic performanceThis research aimed to examine the perceptions of students with learning about themselves and to analyze what their representations are about the judgments that their teachers have of them. The subjects of this study were twenty elementary school students with low academic achievement, of both sexes, from a municipal public school in the State of São Paulo in Brazil. A semi-structured interview containing ten questions was performed. Data was transcribed and processed through content analysis and described in relation to its absolute (N) and relative (%) frequencies. The results indicated that the students believe that their teacher has a negative representation of them, as well as nourish low expectations about their performance and academic progress. The study points to the need to consider social relationships established at school and to promote reflection on the importance of these relationships in the teaching-learning process.Esta pesquisa teve por objetivo verificar as percepções de estudantes com dificuldades de aprendizagem sobre si mesmo e analisar quais são suas representações a respeito dos juízos que seus professores teriam deles. Participaram do estudo 20 alunos do ensino fundamental com insuficiente desempenho acadêmico, de ambos os sexos, de uma escola pública municipal do interior do Estado de São Paulo. Foi realizada uma entrevista semiestruturada contendo dez questões. Os dados foram transcritos e tratados por meio da análise de conteúdo sendo descritos em relação a sua frequência absoluta (N) e relativa (%). Os resultados indicaram que os alunos acreditam que seu professor tem uma representação negativa sobre eles, bem como nutrem baixas expectativas sobre seu desempenho e progresso acadêmico. O estudo aponta para a necessidade de considerar as relações sociais estabelecidas na escola e promover reflexão sobre a importância dessas relações no contexto do processo ensino-aprendizagem.Esta investigación tuvo por objetivo verificar las percepciones de los estudiantes con dificultades de aprendizaje sobre sí mismos y analizar cuáles son sus representaciones por lo que respeta a los juicios que sus profesores tendrían de ellos. Participaron del estudio 20 alumnos de la educación primaria con desempeño académico insuficiente, de ambos sexos, de una escuela pública del interior del Estado de São Paulo. Se llevó a cabo una entrevista semiestructurada con diez preguntas que se realizó individualmente en la propia escuela, en espacio reservado. Las preguntas se hicieron oralmente y se grabaron las respuestas. Los datos fueron transcritos y tratados por medio del análisis de contenido, siendo transformados, a través del recorte, de la enumeración y por la agregación de categorías. Tras la categorización de las respuestas, estas fueron descritas en relación a su frecuencia absoluta (N) y relativa (%) por medio de un análisis estadístico. Los resultados indicaron que los alumnos creen que su profesor tiene una representación negativa sobre ellos, además nutren bajas expectativas sobre su desempeño y progreso académico. Los alumnos acaban por reproducir esas mismas representaciones al hablar sobre sí mismos. El estudio señala la necesidad de considerar las relaciones sociales establecidas en la escuela y promover la reflexión sobre la importancia de estas relaciones en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual PaulistaUniversidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Osti, Andréia [UNESP]Brenelli, Rosely Palermo2014-10-01T13:08:43Z2014-10-01T13:08:43Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article417-426application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300008Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 417-426, 2013.1413-8271http://hdl.handle.net/11449/10997910.1590/S1413-82712013000300008S1413-82712013000300008S1413-82712013000300008.pdf5060520291120371SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsico-USFinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-01T06:11:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109979Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:37:42.255920Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
Sentimientos de quien fracasa en la escuela: análisis de las representaciones de alumnos con dificultades de aprendizaje
Feelings of those who fail in school: an analysis of representations of students with learning difficulties
title Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
spellingShingle Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
Osti, Andréia [UNESP]
Afetividade
Fracasso escolar
Desempenho Acadêmico
Affection
School failure
Academic performance
title_short Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
title_full Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
title_fullStr Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
title_full_unstemmed Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
title_sort Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
author Osti, Andréia [UNESP]
author_facet Osti, Andréia [UNESP]
Brenelli, Rosely Palermo
author_role author
author2 Brenelli, Rosely Palermo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Osti, Andréia [UNESP]
Brenelli, Rosely Palermo
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Fracasso escolar
Desempenho Acadêmico
Affection
School failure
Academic performance
topic Afetividade
Fracasso escolar
Desempenho Acadêmico
Affection
School failure
Academic performance
description This research aimed to examine the perceptions of students with learning about themselves and to analyze what their representations are about the judgments that their teachers have of them. The subjects of this study were twenty elementary school students with low academic achievement, of both sexes, from a municipal public school in the State of São Paulo in Brazil. A semi-structured interview containing ten questions was performed. Data was transcribed and processed through content analysis and described in relation to its absolute (N) and relative (%) frequencies. The results indicated that the students believe that their teacher has a negative representation of them, as well as nourish low expectations about their performance and academic progress. The study points to the need to consider social relationships established at school and to promote reflection on the importance of these relationships in the teaching-learning process.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-10-01T13:08:43Z
2014-10-01T13:08:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300008
Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 417-426, 2013.
1413-8271
http://hdl.handle.net/11449/109979
10.1590/S1413-82712013000300008
S1413-82712013000300008
S1413-82712013000300008.pdf
5060520291120371
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300008
http://hdl.handle.net/11449/109979
identifier_str_mv Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 417-426, 2013.
1413-8271
10.1590/S1413-82712013000300008
S1413-82712013000300008
S1413-82712013000300008.pdf
5060520291120371
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psico-USF
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 417-426
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128679726809088