A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pantarotto, Théo Leandro de Sousa [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156114
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-09-06/000890489.pdf
Resumo: This research is based on the libertarian model of the teaching of geography, having the french geographer anarchist Élisée Reclus as a base of thinking. He participated of some insurrections which the main one was the Comuna de Paris. This geographer didn't use the geographic division between human and physics, his geographic conception was totalizing, and created the concept of social geography, which is used until now (21st century). This geography thought which Reclus believed(libertarian) antagonized with some others, and the geographer anarchist used to say that the creators of the other thoughts were linked with the State and they didn't want the progress of the science. In Reclus's book 'Education', he systematized the libertarian pedagogy, which the education, as a whole, should be. This research is ended showing the methodology adopted in the teaching of geography, used by Reclus (libertarian), and also the teachingof geography today, in the 21st century, showing the differences between them
id UNSP_f57fd4725d62bf3c8f42adf3b1c3c4c3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156114
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografiaGeografia - Estudo e ensinoGeografia - MetodologiaAnarquismo e anarquistasThis research is based on the libertarian model of the teaching of geography, having the french geographer anarchist Élisée Reclus as a base of thinking. He participated of some insurrections which the main one was the Comuna de Paris. This geographer didn't use the geographic division between human and physics, his geographic conception was totalizing, and created the concept of social geography, which is used until now (21st century). This geography thought which Reclus believed(libertarian) antagonized with some others, and the geographer anarchist used to say that the creators of the other thoughts were linked with the State and they didn't want the progress of the science. In Reclus's book 'Education', he systematized the libertarian pedagogy, which the education, as a whole, should be. This research is ended showing the methodology adopted in the teaching of geography, used by Reclus (libertarian), and also the teachingof geography today, in the 21st century, showing the differences between themEste trabalho se fundamenta no ensino de geografia nos moldes libertários tendo como base o anarquista geógrafo ÉliséeReclus, que nasceu na França e participou de algumas insurreições, da qual a principal delas foi a Comuna de Paris, este geógrafo não utilizava a separação da geografia entre humana e física, sua concepção geográfica era totalizante e criou o conceito de geografia social, que é utilizada até hoje (século XXI). A corrente geográfica da qual Reclus fez parte (libertária), antagonizava com algumas outras, que o anarquista geógrafo dizia que os idealizadores dessas outras correntes estavam ligados ao Estado e não queriam o progresso da ciência. Reclus em seu livro Educação,sistematizou toda a pedagogia libertária, o que a educação, como um todo, deveria ser. O trabalho é finalizado mostrando a metodologia adotada no ensino de geografia adotada por Reclus (libertária) e também o ensino de geografia atual, do século XXI e mostrando as diferenças entre elesUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sena, Carla Cristina Reinaldo Gimenes de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pantarotto, Théo Leandro de Sousa [UNESP]2018-09-19T17:25:49Z2018-09-19T17:25:49Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis57 f.application/pdfPANTAROTTO, Théo Leandro de Sousa. A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia. 2015. 57 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2015.http://hdl.handle.net/11449/156114000890489http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-09-06/000890489.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156114Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:40:09.141666Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
title A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
spellingShingle A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
Pantarotto, Théo Leandro de Sousa [UNESP]
Geografia - Estudo e ensino
Geografia - Metodologia
Anarquismo e anarquistas
title_short A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
title_full A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
title_fullStr A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
title_full_unstemmed A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
title_sort A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia
author Pantarotto, Théo Leandro de Sousa [UNESP]
author_facet Pantarotto, Théo Leandro de Sousa [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sena, Carla Cristina Reinaldo Gimenes de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pantarotto, Théo Leandro de Sousa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia - Estudo e ensino
Geografia - Metodologia
Anarquismo e anarquistas
topic Geografia - Estudo e ensino
Geografia - Metodologia
Anarquismo e anarquistas
description This research is based on the libertarian model of the teaching of geography, having the french geographer anarchist Élisée Reclus as a base of thinking. He participated of some insurrections which the main one was the Comuna de Paris. This geographer didn't use the geographic division between human and physics, his geographic conception was totalizing, and created the concept of social geography, which is used until now (21st century). This geography thought which Reclus believed(libertarian) antagonized with some others, and the geographer anarchist used to say that the creators of the other thoughts were linked with the State and they didn't want the progress of the science. In Reclus's book 'Education', he systematized the libertarian pedagogy, which the education, as a whole, should be. This research is ended showing the methodology adopted in the teaching of geography, used by Reclus (libertarian), and also the teachingof geography today, in the 21st century, showing the differences between them
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2018-09-19T17:25:49Z
2018-09-19T17:25:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PANTAROTTO, Théo Leandro de Sousa. A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia. 2015. 57 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/156114
000890489
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-09-06/000890489.pdf
identifier_str_mv PANTAROTTO, Théo Leandro de Sousa. A Geografia segundo Élisée Reclus: as diferenças entre as metodologias tradicional e libertária no ensino de geografia. 2015. 57 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2015.
000890489
url http://hdl.handle.net/11449/156114
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-09-06/000890489.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 57 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128262955597824