O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1386 http://hdl.handle.net/11449/142267 |
Resumo: | Leo Kanner was the first person to describe the autism, in 1943, having as main diagnosis criteria the following points: disability for interpersonal contact, marked delay in the acquisition and use of language, needed to maintain the routine and limitation with spontaneous activities. In general, the diagnostic Kanner parameters have been preserved. In accordance to the psychoanalytical theory, the act of playing is an extremely important element to the constitution of children’s subjectivity; since through this activity they might express their feelings and unconscious conflicts, giving them a new meaning. Among children with autism spectrum disorder, we have noted damages on the symbolic skill, and, as a result, a great difficulty on the development of recreational activities. This intervention aims to promote the development of emotional and cognitive abilities of autistic children. |
id |
UNSP_f5a29400f2af9ec443e78da7e001a7a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142267 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocionalAutismPlaySymbolismAutismoBrincarSimbolismoLeo Kanner was the first person to describe the autism, in 1943, having as main diagnosis criteria the following points: disability for interpersonal contact, marked delay in the acquisition and use of language, needed to maintain the routine and limitation with spontaneous activities. In general, the diagnostic Kanner parameters have been preserved. In accordance to the psychoanalytical theory, the act of playing is an extremely important element to the constitution of children’s subjectivity; since through this activity they might express their feelings and unconscious conflicts, giving them a new meaning. Among children with autism spectrum disorder, we have noted damages on the symbolic skill, and, as a result, a great difficulty on the development of recreational activities. This intervention aims to promote the development of emotional and cognitive abilities of autistic children.O autismo foi descrito pela primeira vez por Leo Kanner em 1943, tendo como principais critérios diagnósticos: inabilidade para o contato interpessoal, atraso acentuado na aquisição e no uso da linguagem e necessidade de manutenção da rotina e limitação de atividades espontâneas. Em linhas gerais os parâmetros de diagnóstico de Kanner foram preservados. De acordo com a teoria psicanalítica o brincar é um elemento de extrema importância para a constituição da subjetividade da criança, uma vez que por intermédio desta atividade ela pode expressar seus sentimentos e conflitos inconscientes, ressignificá-los e elaborá- los. Em crianças com transtorno de espectro do autismo, evidenciamos um prejuízo na capacidade simbólica e por consequência, uma grande dificuldade no desenvolvimento de atividades lúdicas. A presente intervenção tem como objetivo favorecer o desenvolvimento da capacidade emocional e cognitiva das crianças autistas.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Psicologia Clínica, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, Rafaela Robles [UNESP]Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]2016-08-04T13:34:55Z2016-08-04T13:34:55Z2015-09-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/13868º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142267ISSN2176-9761-2015-01-04-leite.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T15:11:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142267Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:19:41.277952Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
title |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
spellingShingle |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional Leite, Rafaela Robles [UNESP] Autism Play Symbolism Autismo Brincar Simbolismo |
title_short |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
title_full |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
title_fullStr |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
title_full_unstemmed |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
title_sort |
O brincar nos transtornos do espectro do autismo: estratégias para o desenvolvimento cognitivo e emocional |
author |
Leite, Rafaela Robles [UNESP] |
author_facet |
Leite, Rafaela Robles [UNESP] Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Rafaela Robles [UNESP] Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autism Play Symbolism Autismo Brincar Simbolismo |
topic |
Autism Play Symbolism Autismo Brincar Simbolismo |
description |
Leo Kanner was the first person to describe the autism, in 1943, having as main diagnosis criteria the following points: disability for interpersonal contact, marked delay in the acquisition and use of language, needed to maintain the routine and limitation with spontaneous activities. In general, the diagnostic Kanner parameters have been preserved. In accordance to the psychoanalytical theory, the act of playing is an extremely important element to the constitution of children’s subjectivity; since through this activity they might express their feelings and unconscious conflicts, giving them a new meaning. Among children with autism spectrum disorder, we have noted damages on the symbolic skill, and, as a result, a great difficulty on the development of recreational activities. This intervention aims to promote the development of emotional and cognitive abilities of autistic children. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-23 2016-08-04T13:34:55Z 2016-08-04T13:34:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1386 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142267 ISSN2176-9761-2015-01-04-leite.pdf |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1386 http://hdl.handle.net/11449/142267 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-04-leite.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-4 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129309514137600 |