As características da linguagem musical de Camargo Guarnieri em suas sinfonias
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/204721 |
Resumo: | The first chapter broaches the circumstances surrounding the creation of Camargo Guarnieri's seven symphonies, lingering a little more at the genesis of his Symphony nº 1, that counted with Mario de Andrade's advises, whose influence is accornpanicd through the correspondence between both of them. lt also deals with the trajectory of each symphony, examining reviews, known publications and information obtained in the files of some of the most important Brazilian orchestras. The second chapter deals with the gathering of a certain number of characteristics that mark Camargo Guarnieri's musical language, looking for the origin of those characteristics, the way they function in the general ambit of the musical work and their evolution through the composer's creative trajectory. By the end of it, there is a suggestion of dividing Camargo Guarnieri's musical work in different phases, bascd in historie facts and thc aesthetic transformations found in his work. The last chapter studies the behavior of each characteristic mentioned at the prior chapter, but in the restrict ambit of the symphonies' movements. Other characteristics are also studied, when seen exclusive or preferentially within these works. At last, it tries to put in relief the more frequent compositional procedures and, through them, provide a better understanding of Camargo Guarnieri's musical thought. |
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As características da linguagem musical de Camargo Guarnieri em suas sinfoniasThe characteristics of Camargo Guarnieri's musical language in his symphoniesCamargo GuarnieriMúsica - Brasil - Séc. XXMúsica - Crítica e interpretaçãoThe first chapter broaches the circumstances surrounding the creation of Camargo Guarnieri's seven symphonies, lingering a little more at the genesis of his Symphony nº 1, that counted with Mario de Andrade's advises, whose influence is accornpanicd through the correspondence between both of them. lt also deals with the trajectory of each symphony, examining reviews, known publications and information obtained in the files of some of the most important Brazilian orchestras. The second chapter deals with the gathering of a certain number of characteristics that mark Camargo Guarnieri's musical language, looking for the origin of those characteristics, the way they function in the general ambit of the musical work and their evolution through the composer's creative trajectory. By the end of it, there is a suggestion of dividing Camargo Guarnieri's musical work in different phases, bascd in historie facts and thc aesthetic transformations found in his work. The last chapter studies the behavior of each characteristic mentioned at the prior chapter, but in the restrict ambit of the symphonies' movements. Other characteristics are also studied, when seen exclusive or preferentially within these works. At last, it tries to put in relief the more frequent compositional procedures and, through them, provide a better understanding of Camargo Guarnieri's musical thought.O primeiro capítulo trata das circunstâncias que envolveram a criação das sete sinfonias de Camargo Guarnieri, detendo-se um pouco mais na gênese da Sinfonia nº 1, que contou com o aconselhamento de Mário de Andrade, cuja influência é acompanhada através da correspondência entre ele e o compositor. Trata também da trajetória de cada sinfonia, utilizando para isto críticas, publicações conhecidas e informações obtidas em arquivos de algumas das principais orquestras brasileiras. O segundo capítulo ocupa-se do levantamento de um certo número de características marcantes da linguagem musical de Camargo Guarnieri, procurando a origem destas características, seu comportamento no âmbito geral da obra musical e sua evolução ao longo da trajetória criativa do compositor. Ao final há uma sugestão de divisão da obra musical de Guarnieri em diferentes fases, baseando-se em fatos históricos e mudanças estéticas verificadas com sua obra. O último capítulo estuda o comportamento de cada uma das características levantadas no capítulo anterior, porém no fünbito restrito dos diferentes movimentos das sinfonias. Outras características, encontradas exclusiva ou preferencialmente nestas obras, são estudadas também. Por fim, procura destacar os procedimentos composicionais mais frequentes e através deles, acercar-se do pensamento musical de Camargo Guarnieri.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Artes, São PauloDorotéa Kerr [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Lutero [UNESP]2021-05-21T18:41:07Z2021-05-21T18:41:07Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/2047210000-0003-2965-2574porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-11-11T06:11:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/204721Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:22:40.825419Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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