Matemática e Arte: interdisciplinaridade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119482 |
Resumo: | The objective of this study is to perform a theoretical study of the possible relationship between mathematics and art. For some people, the association between these fields of knowledge may simply seem absurd, possibly because they do not know what is in common between an area considered rigorous, rational, objective, and a more emotional, intuitive, subjective. In this context, interdisciplinarity has an important role, in proposing the contextual integration between the subject content, such as projective geometry and the renaissance. Are also presented as examples of this union, the technique of Moses and the geometric patterns of indigenous crafts, as well as the work of artist Maurits Cornelis Escher, a legitimate representative of the relationship between art and mathematics |
id |
UNSP_faa7db14f8b920f96a51f349d59484fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119482 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Matemática e Arte: interdisciplinaridadeAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãoCiência e as artesMatemática - Estudo e ensinoArtInterdisciplinarityThe objective of this study is to perform a theoretical study of the possible relationship between mathematics and art. For some people, the association between these fields of knowledge may simply seem absurd, possibly because they do not know what is in common between an area considered rigorous, rational, objective, and a more emotional, intuitive, subjective. In this context, interdisciplinarity has an important role, in proposing the contextual integration between the subject content, such as projective geometry and the renaissance. Are also presented as examples of this union, the technique of Moses and the geometric patterns of indigenous crafts, as well as the work of artist Maurits Cornelis Escher, a legitimate representative of the relationship between art and mathematicsO objetivo deste trabalho é realizar um estudo teórico da possível relação entre matemática e arte. Para certas pessoas, a associação entre esses campos de conhecimento pode simplesmente parecer absurda, possivelmente por desconhecerem o que existe de comum entre uma área considerada rigorosa, racional, objetiva, e outra mais emocional, intuitiva, subjetiva. Neste contexto, a interdisciplinaridade tem um importante papel, ao propor a integração contextualizada entre os conteúdos disciplinares, como por exemplo, a geometria projetiva e os renascentistas. Serão apresentados, também, como exemplos desta união, a técnica mosaica e os padrões geométricos do artesanato indí- gena, assim como, os trabalhos do artista Maurits Cornelis Escher, um legítimo representante da relação entre arte e matemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Almeida, Vera Lia Criscuolo de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Jesus, Renata de Oliveira [UNESP]2015-03-23T15:20:00Z2015-03-23T15:20:00Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfJESUS, Renata de Oliveira. Matemática e Arte: interdisciplinaridade. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso - (licenciatura - Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.http://hdl.handle.net/11449/119482000688760jesus_ro_tcc_guara.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119482Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-07-02T17:52:05Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
title |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
spellingShingle |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade Jesus, Renata de Oliveira [UNESP] Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Ciência e as artes Matemática - Estudo e ensino Art Interdisciplinarity |
title_short |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
title_full |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
title_fullStr |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
title_full_unstemmed |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
title_sort |
Matemática e Arte: interdisciplinaridade |
author |
Jesus, Renata de Oliveira [UNESP] |
author_facet |
Jesus, Renata de Oliveira [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Almeida, Vera Lia Criscuolo de [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Renata de Oliveira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Ciência e as artes Matemática - Estudo e ensino Art Interdisciplinarity |
topic |
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Ciência e as artes Matemática - Estudo e ensino Art Interdisciplinarity |
description |
The objective of this study is to perform a theoretical study of the possible relationship between mathematics and art. For some people, the association between these fields of knowledge may simply seem absurd, possibly because they do not know what is in common between an area considered rigorous, rational, objective, and a more emotional, intuitive, subjective. In this context, interdisciplinarity has an important role, in proposing the contextual integration between the subject content, such as projective geometry and the renaissance. Are also presented as examples of this union, the technique of Moses and the geometric patterns of indigenous crafts, as well as the work of artist Maurits Cornelis Escher, a legitimate representative of the relationship between art and mathematics |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-03-23T15:20:00Z 2015-03-23T15:20:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
JESUS, Renata de Oliveira. Matemática e Arte: interdisciplinaridade. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso - (licenciatura - Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011. http://hdl.handle.net/11449/119482 000688760 jesus_ro_tcc_guara.pdf |
identifier_str_mv |
JESUS, Renata de Oliveira. Matemática e Arte: interdisciplinaridade. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso - (licenciatura - Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011. 000688760 jesus_ro_tcc_guara.pdf |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649628359360512 |