Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/6419 http://hdl.handle.net/11449/136904 |
Resumo: | Objective. To asses fairy tales reading as a humanization strategy of hospitalized children care. Methodology. Qualitative study in which data was collected from: fairy tales reading: individual interview, questionnaire, drawings and stories created by the children. Results. During reading sessions, improvement in the children’s reactions was seen: They were more focused, participative, enthusiastic and happy; those accompanying the children liked and accepted this intervention. Data analysis collected from Interviews, questionnaires, narratives and drawings, showed results in favor of the tales reading practice. Conclusion. The humanization strategy of care supported by fairy tales reading, had a positive impact in the children’s admission to the hospital. |
id |
UNSP_ff66ca69a1ad4daf287724460316cff6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/136904 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalarioReading fairy tales as a humanization strategy of hospitalized children careLeitura de contos infantis como estratégia de humanização do cuidado de criança hospitalizadaHumanization of assistanceChildHospitalizedPatient escort serviceReadingTherapeuticsHumanización de la atenciónNiño hospitalizadoAcompañantes de pacientesLecturaTerapéuticaHumanização da assistênciaCriança hospitalizadaAcompanhantes de pacientesLeituraTerapêuticaObjective. To asses fairy tales reading as a humanization strategy of hospitalized children care. Methodology. Qualitative study in which data was collected from: fairy tales reading: individual interview, questionnaire, drawings and stories created by the children. Results. During reading sessions, improvement in the children’s reactions was seen: They were more focused, participative, enthusiastic and happy; those accompanying the children liked and accepted this intervention. Data analysis collected from Interviews, questionnaires, narratives and drawings, showed results in favor of the tales reading practice. Conclusion. The humanization strategy of care supported by fairy tales reading, had a positive impact in the children’s admission to the hospital.Objetivo. Evaluar la estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en una unidad de hospitalización pediátrica a partir de la lectura de las historias infantiles. Metodología. Estudio cualitativo en el que se utilizó para la recolección de los datos: entrevista individual, cuestionario, dibujos e historias elaboradas por los niños antes y después de la primera y cuarta sesión de lectura de cuentos infantiles. Resultados. Durante las sesiones de lectura se percibió mejoría en las reacciones de los niños: estuvieron más atentos, participativos, entusiastas y alegres. A su vez los acompañantes también aceptaron de buen agrado esta intervención. El análisis de la información a partir de la entrevista, el cuestionario, la narrativa y los dibujos, mostró enormes posibilidades de la práctica de la lectura de cuentos a los niños hospitalizadps. Conclusión. La estrategia de humanización del cuidado con la ayudad de lectura de cuentos infantiles tuvo un impacto positivo en la internación del niño.Objetivo. Avaliar a leitura das histórias infantis como estratégia de humanização do cuidado da criança hospitalizada. Metodologia. Estudo qualitativo no que se coletou informação procedente de: leitura de contos infantis: entrevista individual, questionário, desenhos e histórias elaboradas pelas crianças. Resultados. Durante as sessões de leitura se percebeu melhoria nas reações das crianças: estiveram mais atenciosos, participativos, entusiastas e alegres; os acompanhantes também aceitaram de bom agrado esta intervenção. A análise da informação da entrevista, o questionário, a narrativa e os desenhos se mostrou favorável à prática da leitura de contos. Conclusão. A estratégia de humanização do cuidado com a ajuda de leitura de contos infantis teve um impacto positivo na internação do menino.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Albano, Maíra Aparecida SoaresCorrêa, Ione [UNESP]2016-04-01T18:43:13Z2016-04-01T18:43:13Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article370-380application/pdfhttp://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/6419Investigación y Educación en Enfermería, v. 29, n. 3, p. 370-380, 2011.0120-5307http://hdl.handle.net/11449/136904ISSN0120-5307-2011-29-03-370-380.pdf949085365418913194908536541891319490853654189131Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspaInvestigación y Educación en Enfermería0,198info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136904Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario Reading fairy tales as a humanization strategy of hospitalized children care Leitura de contos infantis como estratégia de humanização do cuidado de criança hospitalizada |
title |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario |
spellingShingle |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario Albano, Maíra Aparecida Soares Humanization of assistance Child Hospitalized Patient escort service Reading Therapeutics Humanización de la atención Niño hospitalizado Acompañantes de pacientes Lectura Terapéutica Humanização da assistência Criança hospitalizada Acompanhantes de pacientes Leitura Terapêutica |
title_short |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario |
title_full |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario |
title_fullStr |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario |
title_full_unstemmed |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario |
title_sort |
Lectura de cuentos infantiles como estrategia de humanización en el cuidado del niño encamado en ambiente hospitalario |
author |
Albano, Maíra Aparecida Soares |
author_facet |
Albano, Maíra Aparecida Soares Corrêa, Ione [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Corrêa, Ione [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albano, Maíra Aparecida Soares Corrêa, Ione [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Humanization of assistance Child Hospitalized Patient escort service Reading Therapeutics Humanización de la atención Niño hospitalizado Acompañantes de pacientes Lectura Terapéutica Humanização da assistência Criança hospitalizada Acompanhantes de pacientes Leitura Terapêutica |
topic |
Humanization of assistance Child Hospitalized Patient escort service Reading Therapeutics Humanización de la atención Niño hospitalizado Acompañantes de pacientes Lectura Terapéutica Humanização da assistência Criança hospitalizada Acompanhantes de pacientes Leitura Terapêutica |
description |
Objective. To asses fairy tales reading as a humanization strategy of hospitalized children care. Methodology. Qualitative study in which data was collected from: fairy tales reading: individual interview, questionnaire, drawings and stories created by the children. Results. During reading sessions, improvement in the children’s reactions was seen: They were more focused, participative, enthusiastic and happy; those accompanying the children liked and accepted this intervention. Data analysis collected from Interviews, questionnaires, narratives and drawings, showed results in favor of the tales reading practice. Conclusion. The humanization strategy of care supported by fairy tales reading, had a positive impact in the children’s admission to the hospital. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-04-01T18:43:13Z 2016-04-01T18:43:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/6419 Investigación y Educación en Enfermería, v. 29, n. 3, p. 370-380, 2011. 0120-5307 http://hdl.handle.net/11449/136904 ISSN0120-5307-2011-29-03-370-380.pdf 9490853654189131 9490853654189131 9490853654189131 |
url |
http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/6419 http://hdl.handle.net/11449/136904 |
identifier_str_mv |
Investigación y Educación en Enfermería, v. 29, n. 3, p. 370-380, 2011. 0120-5307 ISSN0120-5307-2011-29-03-370-380.pdf 9490853654189131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Investigación y Educación en Enfermería 0,198 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
370-380 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128146343460864 |