A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carina Zanelato [UNESP]
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.11606/1982-88372339158
http://hdl.handle.net/11449/212114
Resumo: The Enlightenment pedagogy aimed to discuss the means of educating the human being both for good and intellectual independence, based on the principles of moral laws and of the supreme good. Thus, philosophy at that time has set the total responsibility of man for his acts as a parameter of its pedagogy, which entailed the indispensability of an education that has undergone a positive transformation in human nature, based on the maxim of moral judgement. Initially adept at such proposal, Heinrich von Kleist, right after his famous Kantian crisis, began to contest the Enlightenment education model from a skeptical bias, since, for the author, the Kantian criticism showed the failures of this pedagogy according to a new view of reality. From this new perspective, the notions of freedom and morality assumed a new characterization, since it became impossible for Kleist to determine the results of these educational projects on human conduct. In face of this scenario, we will analyze in this paper two exemplary texts of how the author transposes such discussion into literature: in Allerneuster Erziehungsplan, Kleist inverts the logic of this education by proposing a school of vice, whereas in Der Findling, the author contests the bourgeois moral values of family and supreme good, leading to a text full of violence and evil.
id UNSP_ffcdc3371daf2d8b51f55221cb2d219c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212114
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von KleistThe deconstruction of Enlightened education in Heinrich von KleistHeinrich von Kleistenlightenment pedagogyImmanuel KantHeinrich von Kleistpedagogia iluministaImmanuel KantThe Enlightenment pedagogy aimed to discuss the means of educating the human being both for good and intellectual independence, based on the principles of moral laws and of the supreme good. Thus, philosophy at that time has set the total responsibility of man for his acts as a parameter of its pedagogy, which entailed the indispensability of an education that has undergone a positive transformation in human nature, based on the maxim of moral judgement. Initially adept at such proposal, Heinrich von Kleist, right after his famous Kantian crisis, began to contest the Enlightenment education model from a skeptical bias, since, for the author, the Kantian criticism showed the failures of this pedagogy according to a new view of reality. From this new perspective, the notions of freedom and morality assumed a new characterization, since it became impossible for Kleist to determine the results of these educational projects on human conduct. In face of this scenario, we will analyze in this paper two exemplary texts of how the author transposes such discussion into literature: in Allerneuster Erziehungsplan, Kleist inverts the logic of this education by proposing a school of vice, whereas in Der Findling, the author contests the bourgeois moral values of family and supreme good, leading to a text full of violence and evil.A pedagogia iluminista procurou debater os meios de se educar o ser humano para o bem e para a independência intelectual, fundando os pressupostos dessa formação nas leis morais do bem supremo. Para tanto, a filosofia da época usou como parâmetro de sua pedagogia a total responsabilidade do ser humano por seus atos, o que acarretou na imprescindibilidade de uma formação que operasse na natureza humana uma transformação positiva, pautada na máxima do bem moral. Inicialmente adepto a esta proposta, Heinrich von Kleist, logo após sua famosa “crise kantiana”, passou a contestar o modelo de educação iluminista a partir de um viés cético, pois, para o autor, a nova visão de realidade aberta pelo criticismo kantiano evidenciou os fracassos dessa pedagogia. Sob este novo ponto de vista, as noções de liberdade e de moralidade ganharam uma nova caracterização, já que se tornou impossível para Kleist determinar quais seriam os resultados desses projetos educacionais na conduta humana. Diante deste cenário, analisaremos, neste artigo, dois textos exemplares de como esta discussão foi transposta pelo autor para a literatura: em Allerneuster Erziehungsplan, Kleist inverte a lógica desta educação ao propor uma “escola de vícios”, enquanto que, em Der Findling (1811), o autor contesta os valores morais burgueses da família e do bem supremo, desembocando em um texto repleto de violência e de maldade.Universidade Estadual Paulista Júlio de MesquitaUniversidade Estadual Paulista Júlio de MesquitaUniversidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura AlemãUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Carina Zanelato [UNESP]2021-07-14T10:34:48Z2021-07-14T10:34:48Z2019-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article158-185application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/1982-88372339158Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 23, n. 39, p. 158-185, 2019.1414-19061982-8837http://hdl.handle.net/11449/21211410.11606/1982-88372339158S1982-88372020000100158S1982-88372020000100158.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPandaemonium Germanicuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-19T06:12:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212114Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-19T06:12:25Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
The deconstruction of Enlightened education in Heinrich von Kleist
title A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
spellingShingle A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
Silva, Carina Zanelato [UNESP]
Heinrich von Kleist
enlightenment pedagogy
Immanuel Kant
Heinrich von Kleist
pedagogia iluminista
Immanuel Kant
title_short A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
title_full A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
title_fullStr A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
title_full_unstemmed A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
title_sort A desconstrução da educação iluminista em Heinrich von Kleist
author Silva, Carina Zanelato [UNESP]
author_facet Silva, Carina Zanelato [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carina Zanelato [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Heinrich von Kleist
enlightenment pedagogy
Immanuel Kant
Heinrich von Kleist
pedagogia iluminista
Immanuel Kant
topic Heinrich von Kleist
enlightenment pedagogy
Immanuel Kant
Heinrich von Kleist
pedagogia iluminista
Immanuel Kant
description The Enlightenment pedagogy aimed to discuss the means of educating the human being both for good and intellectual independence, based on the principles of moral laws and of the supreme good. Thus, philosophy at that time has set the total responsibility of man for his acts as a parameter of its pedagogy, which entailed the indispensability of an education that has undergone a positive transformation in human nature, based on the maxim of moral judgement. Initially adept at such proposal, Heinrich von Kleist, right after his famous Kantian crisis, began to contest the Enlightenment education model from a skeptical bias, since, for the author, the Kantian criticism showed the failures of this pedagogy according to a new view of reality. From this new perspective, the notions of freedom and morality assumed a new characterization, since it became impossible for Kleist to determine the results of these educational projects on human conduct. In face of this scenario, we will analyze in this paper two exemplary texts of how the author transposes such discussion into literature: in Allerneuster Erziehungsplan, Kleist inverts the logic of this education by proposing a school of vice, whereas in Der Findling, the author contests the bourgeois moral values of family and supreme good, leading to a text full of violence and evil.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-05
2021-07-14T10:34:48Z
2021-07-14T10:34:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.11606/1982-88372339158
Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 23, n. 39, p. 158-185, 2019.
1414-1906
1982-8837
http://hdl.handle.net/11449/212114
10.11606/1982-88372339158
S1982-88372020000100158
S1982-88372020000100158.pdf
url http://dx.doi.org/10.11606/1982-88372339158
http://hdl.handle.net/11449/212114
identifier_str_mv Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 23, n. 39, p. 158-185, 2019.
1414-1906
1982-8837
10.11606/1982-88372339158
S1982-88372020000100158
S1982-88372020000100158.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 158-185
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649757835427840