Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3799 http://hdl.handle.net/11449/114871 |
Resumo: | The natural elapse of physical education classes does not seem to be so tranquil when the teacher is faced with students with and without disabilities in the same class. This way it is appropriate to disclose how the teacher understands the practice by itself, before the educational inclusion of the students with disabilities. It was developed a questionnaire to gauge conceptions on the inclusion of students with disabilities in physical education, through six steps: 1) performance of a semi-structured interview, 2) preparation of the first version of the questionnaire, 3) assessment of the utterances by judges and 4) writing of the second version; 5) a test to assess the clearness, and the understanding of the utterances; 6) the preparation of the third version of the questionnaire. |
id |
UNSP_ffcde1d7e4531463e1ba8acfedbc56ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114871 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação físicaQuestionnaire elaboration to gauge conceptions on inclusion of student with disabilities in physical education classesEducacao EspecialConcepção de deficienciaavaliaçãoThe natural elapse of physical education classes does not seem to be so tranquil when the teacher is faced with students with and without disabilities in the same class. This way it is appropriate to disclose how the teacher understands the practice by itself, before the educational inclusion of the students with disabilities. It was developed a questionnaire to gauge conceptions on the inclusion of students with disabilities in physical education, through six steps: 1) performance of a semi-structured interview, 2) preparation of the first version of the questionnaire, 3) assessment of the utterances by judges and 4) writing of the second version; 5) a test to assess the clearness, and the understanding of the utterances; 6) the preparation of the third version of the questionnaire.O transcorrer habitual das aulas de Educação Física parece não ser tão tranquilo quando o professor defronta-se com alunos com e sem deficiência na mesma turma. Faz-se cabível, então, revelar como o professor entende, a própria prática, diante da inclusão educacional de alunos com deficiência. Elaborou-se um questionário para aferir concepções sobre a inclusão de alunos com deficiência na Educação Física, por meio de seis etapas: 1) realização de entrevista semiestruturada; 2) elaboração da primeira versão a partir das entrevistas; 3) avaliação dos enunciados por juízes; 4) redação da segunda versão; 5) teste para avaliar a clareza e o entendimento dos enunciados; 6) elaboração da terceira versão do questionário.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article21-30application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3799Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 15, n. 1, p. 21-30, 2014.1413-9006http://hdl.handle.net/11449/114871ISSN1413-9006-2014-15-01-21-30.pdf61473817205997879155295594995876Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114871Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física Questionnaire elaboration to gauge conceptions on inclusion of student with disabilities in physical education classes |
title |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física |
spellingShingle |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Educacao Especial Concepção de deficiencia avaliação |
title_short |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física |
title_full |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física |
title_fullStr |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física |
title_full_unstemmed |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física |
title_sort |
Elaboração de questionário para aferir concepções sobre inclusão de aluno com deficiência em aulas de educação física |
author |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] |
author_facet |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Manzini, Eduardo José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacao Especial Concepção de deficiencia avaliação |
topic |
Educacao Especial Concepção de deficiencia avaliação |
description |
The natural elapse of physical education classes does not seem to be so tranquil when the teacher is faced with students with and without disabilities in the same class. This way it is appropriate to disclose how the teacher understands the practice by itself, before the educational inclusion of the students with disabilities. It was developed a questionnaire to gauge conceptions on the inclusion of students with disabilities in physical education, through six steps: 1) performance of a semi-structured interview, 2) preparation of the first version of the questionnaire, 3) assessment of the utterances by judges and 4) writing of the second version; 5) a test to assess the clearness, and the understanding of the utterances; 6) the preparation of the third version of the questionnaire. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:33Z 2015-02-24T13:57:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3799 Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 15, n. 1, p. 21-30, 2014. 1413-9006 http://hdl.handle.net/11449/114871 ISSN1413-9006-2014-15-01-21-30.pdf 6147381720599787 9155295594995876 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3799 http://hdl.handle.net/11449/114871 |
identifier_str_mv |
Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 15, n. 1, p. 21-30, 2014. 1413-9006 ISSN1413-9006-2014-15-01-21-30.pdf 6147381720599787 9155295594995876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
21-30 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128186760822784 |