Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schimidt, Michele de Almeida
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/686
Resumo: This work presents an analysis of the expansion process of the technological and professional education until the creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. The work is about a research in the 38 Institutes created by means of the Law nr. 11.892 of December 29th, 2008, being the collected data evidences of the dimension of the professional education in a federal level, which has in its history, according to the Education Ministry, started with the creation of the Artifices Apprentices Schools in 1909. To develop this work, it was necessary to investigate from several information sources including books, web sites and documents. The work s structure is composed by three chapters and an attachment which contains an information spreadsheet regarding the Institutes information. In the first chapter, an historical of the professional education in Brazil is presented. The subject expansion, which discusses the intents of the federal government in expanding the professional education and the Institutes composition through the law analysis, is detailed in the chapter two. Finally, the third chapter describes the 38 created Institutes, considering the specific characteristics of each campus
id UPF-1_36810ba0556c1c14e08bc58130e8433e
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/686
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Fávero, Altair AlbertoCPF:49385909053http://lattes.cnpq.br/5866881378328643CPF:90400615053Schimidt, Michele de Almeida2018-01-10T18:06:37Z2011-05-062010-08-20http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/686This work presents an analysis of the expansion process of the technological and professional education until the creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. The work is about a research in the 38 Institutes created by means of the Law nr. 11.892 of December 29th, 2008, being the collected data evidences of the dimension of the professional education in a federal level, which has in its history, according to the Education Ministry, started with the creation of the Artifices Apprentices Schools in 1909. To develop this work, it was necessary to investigate from several information sources including books, web sites and documents. The work s structure is composed by three chapters and an attachment which contains an information spreadsheet regarding the Institutes information. In the first chapter, an historical of the professional education in Brazil is presented. The subject expansion, which discusses the intents of the federal government in expanding the professional education and the Institutes composition through the law analysis, is detailed in the chapter two. Finally, the third chapter describes the 38 created Institutes, considering the specific characteristics of each campusEste trabalho apresenta uma análise do processo de expansão da educação profissional e tecnológica até a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. O estudo abrange os 38 institutos criados a partir da Lei n.° 11.892, de 29 de dezembro de 2008, e tem sua base documental proveniente de diversas fontes de informação, entre as quais livros, sites e documentos. Os dados coletados demonstram a dimensão da educação profissional na rede federal, sendo que a sua história, segundo o Ministério da Educação, inicia-se com a criação das Escolas de Aprendizes Artífices, em 1909. A estrutura do trabalho é composta por três capítulos e um anexo que apresenta uma planilha de informações sobre os institutos. No primeiro capítulo, é apresentado um breve histórico da educação profissional no Brasil. O tema expansão, que trata do plano do governo federal para expandir a educação profissional e a composição dos institutos a partir da análise da legislação, está detalhado no segundo capítulo. Por fim, o terceiro capítulo descreve os 38 institutos criados, levando-se em consideração as características específicas de cada campusMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2010MicheledeAlmeidaSchimidt.pdf: 559124 bytes, checksum: 4ad46e830c712b30f6d85b1229517727 (MD5) Previous issue date: 2010-08-20application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoEducaçãoEnsino profissional - BrasilTecnologia - Estudo e ensinoPolítica públicaProfessional education - BrasilTechnology - Study and teachingPublic policyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTEOs institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2010MicheledeAlmeidaSchimidt.pdfapplication/pdf559124http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/686/1/2010MicheledeAlmeidaSchimidt.pdf4ad46e830c712b30f6d85b1229517727MD51tede/6862018-01-10 16:06:37.21oai:tede.upf.br:tede/686Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:06:37Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
title Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
spellingShingle Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
Schimidt, Michele de Almeida
Ensino profissional - Brasil
Tecnologia - Estudo e ensino
Política pública
Professional education - Brasil
Technology - Study and teaching
Public policy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE
title_short Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
title_full Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
title_fullStr Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
title_full_unstemmed Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
title_sort Os institutos de educação, ciência e tecnologia : um estudo da expansão da rede federal de educação profissional e tecnologia
author Schimidt, Michele de Almeida
author_facet Schimidt, Michele de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fávero, Altair Alberto
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:49385909053
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5866881378328643
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:90400615053
dc.contributor.author.fl_str_mv Schimidt, Michele de Almeida
contributor_str_mv Fávero, Altair Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino profissional - Brasil
Tecnologia - Estudo e ensino
Política pública
topic Ensino profissional - Brasil
Tecnologia - Estudo e ensino
Política pública
Professional education - Brasil
Technology - Study and teaching
Public policy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE
dc.subject.eng.fl_str_mv Professional education - Brasil
Technology - Study and teaching
Public policy

dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE
description This work presents an analysis of the expansion process of the technological and professional education until the creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. The work is about a research in the 38 Institutes created by means of the Law nr. 11.892 of December 29th, 2008, being the collected data evidences of the dimension of the professional education in a federal level, which has in its history, according to the Education Ministry, started with the creation of the Artifices Apprentices Schools in 1909. To develop this work, it was necessary to investigate from several information sources including books, web sites and documents. The work s structure is composed by three chapters and an attachment which contains an information spreadsheet regarding the Institutes information. In the first chapter, an historical of the professional education in Brazil is presented. The subject expansion, which discusses the intents of the federal government in expanding the professional education and the Institutes composition through the law analysis, is detailed in the chapter two. Finally, the third chapter describes the 38 created Institutes, considering the specific characteristics of each campus
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-08-20
dc.date.available.fl_str_mv 2011-05-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/686
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/686/1/2010MicheledeAlmeidaSchimidt.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 4ad46e830c712b30f6d85b1229517727
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092284479700992