Plataforma interativa de aprendizagem de programação voltada a disseminação do pensamento computacional utilizando robótica remota

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcaroli, Velcir
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1430
Resumo: Computational thinking in the contemporary world is a fundamental skill for anyone, not just computerscientists. Along with reading, writing, and arithmetic, it is suggested to adding computational thinkingto each child’s analytical ability. Pedagogical Robotics, which is characterized by learning environmentswhere the student can assemble and program a robot, could be a way to disseminate Computational Thinking. It is believed that this work will make possible young students the contact with current anddigital technologies, favoring the development of computational thinking among them. The objective of this study is to build a platform that allows students of primary and secondary education, as a means to spread the computational thinking, can use remote programming of a robot arm via the internet sothat. In this research are presented technologies and tools that enable the development of a remote programming platform of a robotic arm. The platform divided into four modules: the physical partcomprising robotic arena and arm, image module responsible for generating the videos, user interface module that allows the robot to be programmed on any computer connected to the internet and theintegration module responsible For managing the entire platform. In conducting tests with volunteers, the platform proves to be challenging, provoking in them a sense of competition, fun and motivation to achieve the proposed challenges. This environment allows students to learn robotics concepts and interact interactively with a robot, programming it and understanding it, without having to have a robotic device.
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It is believed that this work will make possible young students the contact with current anddigital technologies, favoring the development of computational thinking among them. The objective of this study is to build a platform that allows students of primary and secondary education, as a means to spread the computational thinking, can use remote programming of a robot arm via the internet sothat. In this research are presented technologies and tools that enable the development of a remote programming platform of a robotic arm. The platform divided into four modules: the physical partcomprising robotic arena and arm, image module responsible for generating the videos, user interface module that allows the robot to be programmed on any computer connected to the internet and theintegration module responsible For managing the entire platform. In conducting tests with volunteers, the platform proves to be challenging, provoking in them a sense of competition, fun and motivation to achieve the proposed challenges. This environment allows students to learn robotics concepts and interact interactively with a robot, programming it and understanding it, without having to have a robotic device.O pensamento computacional no mundo contemporâneo é uma habilidade fundamental para qualquer um, não apenas para cientistas da computação. Juntamente com a leitura, a escrita e a aritmética, sugere-se adicionar o pensamento computacional na habilidade analítica de cada criança. A Robótica Pedagógica, que é caracterizada por ambientes de aprendizagem onde o aluno pode montar e programar um robô , poderá ser um caminho para disseminação do Pensamento Computacional. Acredita-se que este trabalho oportunizará a jovens estudantes o contato com tecnologias digitais e atuais, favorecendo o desenvolvimento do pensamento computacional entre eles. O objetivo desse trabalho é construir uma plataforma que permita a programação remota de um braço robótico através da internet afim de que possa ser utilizada por alunos do ensino fundamental e médio, como meio para disseminação do pensamento computacional. Nessa pesquisa são apresentadas tecnologias e ferramentas que viabilizam o desenvolvimento de uma plataforma de programação remota de um braço robótico. A plataforma está dividida em quatro módulos: a parte física compreendendo arena e braço robótico, módulo de imagem responsável pela geração dos vídeos, módulo de interface com o usuário que permite a programação do robô em qualquer computador conectado a internet e o módulo de integração responsável por gerenciar toda a plataforma. Na realização de testes com voluntários, a plataforma se mostra como desafiadora, provocando nos mesmos um sentimento de competição, diversão e motivação para a realização dos desafios propostos. Esse ambiente permite que alunos aprendam conceitos de robótica e interajam de forma interativa com um robô, programando-o e compreendendo-o, sem ter a necessidade de possuir um dispositivo robótico.Submitted by Aline Rezende (alinerezende@upf.br) on 2018-06-13T20:25:48Z No. of bitstreams: 1 2017VelcirBarcaroli.pdf: 1746639 bytes, checksum: 6858b81a19bdfa053e21703575b2a97a (MD5)Made available in DSpace on 2018-06-13T20:25:48Z (GMT). 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