A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontanella, Silvane
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/712
Resumo: This work, included in the line of educational policy research, has the theme as a guiding teacher training. The main goal is the relentless search for the identity of the teacher after the imposition of national curricular guidelines for the Education Faculty. For that we use as a methodological document analysis, the final documents of the national meetings of the National Association for the Education of Professional Educators, highlighting the systematic and historic three categories: teacher training, pedagogy course and common national base. Later, in his own DCNs and in some documents before and after its publication, identify the similarities and differences between Anfope DCNs and the pedagogy course. We finished the survey with an analysis of the main sources of literature on the subject in order to show the importance of training consistently, further study by the continuing education and the challenges the teacher faces in the world of work, always using as base the comparative DCNs and documents of Anfope
id UPF-1_5040ee2eff9ee687b412bacd3230d88f
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/712
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Fávero, Altair AlbertoCPF:49385909053http://lattes.cnpq.br/5866881378328643CPF:00299992004http://lattes.cnpq.br/8475487432176583Fontanella, Silvane2018-01-10T18:06:40Z2012-04-232011-03-10http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/712This work, included in the line of educational policy research, has the theme as a guiding teacher training. The main goal is the relentless search for the identity of the teacher after the imposition of national curricular guidelines for the Education Faculty. For that we use as a methodological document analysis, the final documents of the national meetings of the National Association for the Education of Professional Educators, highlighting the systematic and historic three categories: teacher training, pedagogy course and common national base. Later, in his own DCNs and in some documents before and after its publication, identify the similarities and differences between Anfope DCNs and the pedagogy course. We finished the survey with an analysis of the main sources of literature on the subject in order to show the importance of training consistently, further study by the continuing education and the challenges the teacher faces in the world of work, always using as base the comparative DCNs and documents of AnfopeA presente dissertação, inserida na linha de pesquisa Políticas Educacionais, tem como eixo norteador o tema formação docente. O objetivo principal é a busca incansável pela identidade do pedagogo após a instituição das Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de pedagogia. Para isso utilizaremos como recurso metodológico a análise documental, dos documentos finais, dos encontros nacionais da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação, destacando de forma sistemática e histórica três categorias: formação docente, curso de pedagogia e Base Comum Nacional. Após, nas próprias DCNs e em alguns documentos anteriores e posteriores à sua publicação, identificamos as convergências e divergências entre a Anfope e as DCNs do curso de pedagogia. Finalizamos a pesquisa com uma análise das principais fontes bibliografias sobre a temática, a fim de mostrar a importância da formação inicial de forma consistente, a busca incansável pela formação continuada e os desafios que o pedagogo enfrentará no mundo do trabalho, sempre usando como base comparativa as DCNs e os documentos da AnfopeMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2011SilvaneFontanella.pdf: 776915 bytes, checksum: 5d80a543f3cdcdc6c4e8a29da4d21d07 (MD5) Previous issue date: 2011-03-10application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoEducaçãoEducação e EstadoProfessores - FormaçãoPolítica e educaçãoEducation and stateTeacher educatorsPolitics and educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2011SilvaneFontanella.pdfapplication/pdf776915http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/712/1/2011SilvaneFontanella.pdf5d80a543f3cdcdc6c4e8a29da4d21d07MD51tede/7122018-01-10 16:06:40.141oai:tede.upf.br:tede/712Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:06:40Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
title A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
spellingShingle A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
Fontanella, Silvane
Educação e Estado
Professores - Formação
Política e educação
Education and state
Teacher educators
Politics and education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
title_full A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
title_fullStr A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
title_full_unstemmed A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
title_sort A formação docente nos documentos da ANFOPE, nas DCNS e na pedagogia
author Fontanella, Silvane
author_facet Fontanella, Silvane
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fávero, Altair Alberto
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:49385909053
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5866881378328643
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:00299992004
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8475487432176583
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontanella, Silvane
contributor_str_mv Fávero, Altair Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação e Estado
Professores - Formação
Política e educação
topic Educação e Estado
Professores - Formação
Política e educação
Education and state
Teacher educators
Politics and education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education and state
Teacher educators
Politics and education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work, included in the line of educational policy research, has the theme as a guiding teacher training. The main goal is the relentless search for the identity of the teacher after the imposition of national curricular guidelines for the Education Faculty. For that we use as a methodological document analysis, the final documents of the national meetings of the National Association for the Education of Professional Educators, highlighting the systematic and historic three categories: teacher training, pedagogy course and common national base. Later, in his own DCNs and in some documents before and after its publication, identify the similarities and differences between Anfope DCNs and the pedagogy course. We finished the survey with an analysis of the main sources of literature on the subject in order to show the importance of training consistently, further study by the continuing education and the challenges the teacher faces in the world of work, always using as base the comparative DCNs and documents of Anfope
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-03-10
dc.date.available.fl_str_mv 2012-04-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/712
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/712/1/2011SilvaneFontanella.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5d80a543f3cdcdc6c4e8a29da4d21d07
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092284554149888