Habermas e o ofício docente como interação comunicativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Nilson Carlos da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794
Resumo: This work aims to discuss the interaction communicative point of view of the teaching profession in the educacional scenarium complex and pluralist ocidentl societies. The idea of research is that the habermasianist concept of communicative acting allows us to think about teaching profession as interactive teaching. Basically this work tries to analise what contributions of Theory of Society and Theory of Communicative Acting of Habermas can bring to day s teaching nowadays. The research has a bibliographic aspect and is based on Habermas and Tardif works and discusses the contributions of the scholars Habermas. The starting point of the text is The Theory of Society of Habermas structured as a system and way of life Understanding it as model for complex societies. From that point on approaches the Theory of Communicative Interacting to the field of Educacion. In the third chapter the discussion is based on the ideas of Habermas and Tardif aiming the teaching profession as a communicative interaction based on the three dimension of the profession such as: the teachers knowledge, the pedagogic relationship and the professional development process
id UPF-1_5c04c8b1fa098a6748b2446c6312e8e5
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/794
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Cenci, Angelo VitórioCPF:47849541049http://lattes.cnpq.br/5553067405853480CPF:00216744008http://lattes.cnpq.br/7224318266773482Rosa, Nilson Carlos da2018-01-10T18:06:52Z2015-09-082013-04-19ROSA, Nilson Carlos da. Habermas e o ofício docente como interação comunicativa. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2013.http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794This work aims to discuss the interaction communicative point of view of the teaching profession in the educacional scenarium complex and pluralist ocidentl societies. The idea of research is that the habermasianist concept of communicative acting allows us to think about teaching profession as interactive teaching. Basically this work tries to analise what contributions of Theory of Society and Theory of Communicative Acting of Habermas can bring to day s teaching nowadays. The research has a bibliographic aspect and is based on Habermas and Tardif works and discusses the contributions of the scholars Habermas. The starting point of the text is The Theory of Society of Habermas structured as a system and way of life Understanding it as model for complex societies. From that point on approaches the Theory of Communicative Interacting to the field of Educacion. In the third chapter the discussion is based on the ideas of Habermas and Tardif aiming the teaching profession as a communicative interaction based on the three dimension of the profession such as: the teachers knowledge, the pedagogic relationship and the professional development processA presente dissertação objetiva tematizar o ofício docente na perspectiva da interação comunicativa no cenário educacional das sociedades ocidentais complexas e pluralistas. A hipótese de pesquisa é a de que o conceito habermasiano de agir comunicativo possibilita pensar o ofício docente como interação docente. Busca-se, fundamentalmente, analisar que contribuições a Teoria da Sociedade e a Teoria do Agir Comunicativo de Habermas trazem para pensar o ofício docente hoje. De caráter bibliográfico, a pesquisa toma como base as obras de Habermas e, em menor escala, as de Tardif e dialoga com as contribuições de estudiosos sobre Habermas. O texto toma como ponto de partida a Teoria da Sociedade de Habermas, estruturada como sistema e mundo da vida, entendendo-a como modelo de teoria das sociedades complexas. A partir deste passo faz uma abordagem da Teoria do Agir Comunicativo aproximando-a do âmbito da Educação. Finalmente, nessa medida, por um viés habermasiano e em diálogo com Tardif, tematiza o ofício docente como interação comunicativa com base em três dimensões de tal ofício, a saber: do saber docente, da relação pedagógica e do processo de desenvolvimento profissionalMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2013NilsonCarlosdaRosa.pdf: 410824 bytes, checksum: 640f5abde5cad920eacbcec27a77bc24 (MD5) Previous issue date: 2013-04-19application/pdfporUniversidade de Passo FundoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUPFBREducaçãoHabermas, JürgenProfessores - FormaçãoInteração socialHabermas, JürgenTeachers - TrainingSocial interactionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHabermas e o ofício docente como interação comunicativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis3662556960060060065231566689664899999991info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2013NilsonCarlosdaRosa.pdf2013NilsonCarlosdaRosa.pdfapplication/pdf638268http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/794/2/2013NilsonCarlosdaRosa.pdf709a869e8b6b03fee16ea57760ee7c86MD52tede/7942023-05-11 21:02:52.602oai:tede.upf.br:tede/794Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2023-05-12T00:02:52Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
title Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
spellingShingle Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
Rosa, Nilson Carlos da
Habermas, Jürgen
Professores - Formação
Interação social
Habermas, Jürgen
Teachers - Training
Social interaction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
title_full Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
title_fullStr Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
title_full_unstemmed Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
title_sort Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
author Rosa, Nilson Carlos da
author_facet Rosa, Nilson Carlos da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cenci, Angelo Vitório
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:47849541049
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5553067405853480
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:00216744008
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7224318266773482
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Nilson Carlos da
contributor_str_mv Cenci, Angelo Vitório
dc.subject.por.fl_str_mv Habermas, Jürgen
Professores - Formação
Interação social
topic Habermas, Jürgen
Professores - Formação
Interação social
Habermas, Jürgen
Teachers - Training
Social interaction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Habermas, Jürgen
Teachers - Training
Social interaction
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work aims to discuss the interaction communicative point of view of the teaching profession in the educacional scenarium complex and pluralist ocidentl societies. The idea of research is that the habermasianist concept of communicative acting allows us to think about teaching profession as interactive teaching. Basically this work tries to analise what contributions of Theory of Society and Theory of Communicative Acting of Habermas can bring to day s teaching nowadays. The research has a bibliographic aspect and is based on Habermas and Tardif works and discusses the contributions of the scholars Habermas. The starting point of the text is The Theory of Society of Habermas structured as a system and way of life Understanding it as model for complex societies. From that point on approaches the Theory of Communicative Interacting to the field of Educacion. In the third chapter the discussion is based on the ideas of Habermas and Tardif aiming the teaching profession as a communicative interaction based on the three dimension of the profession such as: the teachers knowledge, the pedagogic relationship and the professional development process
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-19
dc.date.available.fl_str_mv 2015-09-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ROSA, Nilson Carlos da. Habermas e o ofício docente como interação comunicativa. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794
identifier_str_mv ROSA, Nilson Carlos da. Habermas e o ofício docente como interação comunicativa. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2013.
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 36625569
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv 6523156
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 6689664899999991
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Passo Fundo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPF
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Passo Fundo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/794/2/2013NilsonCarlosdaRosa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 709a869e8b6b03fee16ea57760ee7c86
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1801045435926708224