Habermas e o ofício docente como interação comunicativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794 |
Resumo: | This work aims to discuss the interaction communicative point of view of the teaching profession in the educacional scenarium complex and pluralist ocidentl societies. The idea of research is that the habermasianist concept of communicative acting allows us to think about teaching profession as interactive teaching. Basically this work tries to analise what contributions of Theory of Society and Theory of Communicative Acting of Habermas can bring to day s teaching nowadays. The research has a bibliographic aspect and is based on Habermas and Tardif works and discusses the contributions of the scholars Habermas. The starting point of the text is The Theory of Society of Habermas structured as a system and way of life Understanding it as model for complex societies. From that point on approaches the Theory of Communicative Interacting to the field of Educacion. In the third chapter the discussion is based on the ideas of Habermas and Tardif aiming the teaching profession as a communicative interaction based on the three dimension of the profession such as: the teachers knowledge, the pedagogic relationship and the professional development process |
id |
UPF-1_5c04c8b1fa098a6748b2446c6312e8e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.upf.br:tede/794 |
network_acronym_str |
UPF-1 |
network_name_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cenci, Angelo VitórioCPF:47849541049http://lattes.cnpq.br/5553067405853480CPF:00216744008http://lattes.cnpq.br/7224318266773482Rosa, Nilson Carlos da2018-01-10T18:06:52Z2015-09-082013-04-19ROSA, Nilson Carlos da. Habermas e o ofício docente como interação comunicativa. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2013.http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794This work aims to discuss the interaction communicative point of view of the teaching profession in the educacional scenarium complex and pluralist ocidentl societies. The idea of research is that the habermasianist concept of communicative acting allows us to think about teaching profession as interactive teaching. Basically this work tries to analise what contributions of Theory of Society and Theory of Communicative Acting of Habermas can bring to day s teaching nowadays. The research has a bibliographic aspect and is based on Habermas and Tardif works and discusses the contributions of the scholars Habermas. The starting point of the text is The Theory of Society of Habermas structured as a system and way of life Understanding it as model for complex societies. From that point on approaches the Theory of Communicative Interacting to the field of Educacion. In the third chapter the discussion is based on the ideas of Habermas and Tardif aiming the teaching profession as a communicative interaction based on the three dimension of the profession such as: the teachers knowledge, the pedagogic relationship and the professional development processA presente dissertação objetiva tematizar o ofício docente na perspectiva da interação comunicativa no cenário educacional das sociedades ocidentais complexas e pluralistas. A hipótese de pesquisa é a de que o conceito habermasiano de agir comunicativo possibilita pensar o ofício docente como interação docente. Busca-se, fundamentalmente, analisar que contribuições a Teoria da Sociedade e a Teoria do Agir Comunicativo de Habermas trazem para pensar o ofício docente hoje. De caráter bibliográfico, a pesquisa toma como base as obras de Habermas e, em menor escala, as de Tardif e dialoga com as contribuições de estudiosos sobre Habermas. O texto toma como ponto de partida a Teoria da Sociedade de Habermas, estruturada como sistema e mundo da vida, entendendo-a como modelo de teoria das sociedades complexas. A partir deste passo faz uma abordagem da Teoria do Agir Comunicativo aproximando-a do âmbito da Educação. Finalmente, nessa medida, por um viés habermasiano e em diálogo com Tardif, tematiza o ofício docente como interação comunicativa com base em três dimensões de tal ofício, a saber: do saber docente, da relação pedagógica e do processo de desenvolvimento profissionalMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2013NilsonCarlosdaRosa.pdf: 410824 bytes, checksum: 640f5abde5cad920eacbcec27a77bc24 (MD5) Previous issue date: 2013-04-19application/pdfporUniversidade de Passo FundoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUPFBREducaçãoHabermas, JürgenProfessores - FormaçãoInteração socialHabermas, JürgenTeachers - TrainingSocial interactionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHabermas e o ofício docente como interação comunicativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis3662556960060060065231566689664899999991info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2013NilsonCarlosdaRosa.pdf2013NilsonCarlosdaRosa.pdfapplication/pdf638268http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/794/2/2013NilsonCarlosdaRosa.pdf709a869e8b6b03fee16ea57760ee7c86MD52tede/7942023-05-11 21:02:52.602oai:tede.upf.br:tede/794Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2023-05-12T00:02:52Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
title |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
spellingShingle |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa Rosa, Nilson Carlos da Habermas, Jürgen Professores - Formação Interação social Habermas, Jürgen Teachers - Training Social interaction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
title_full |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
title_fullStr |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
title_full_unstemmed |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
title_sort |
Habermas e o ofício docente como interação comunicativa |
author |
Rosa, Nilson Carlos da |
author_facet |
Rosa, Nilson Carlos da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cenci, Angelo Vitório |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:47849541049 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5553067405853480 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:00216744008 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7224318266773482 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Nilson Carlos da |
contributor_str_mv |
Cenci, Angelo Vitório |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Habermas, Jürgen Professores - Formação Interação social |
topic |
Habermas, Jürgen Professores - Formação Interação social Habermas, Jürgen Teachers - Training Social interaction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Habermas, Jürgen Teachers - Training Social interaction |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aims to discuss the interaction communicative point of view of the teaching profession in the educacional scenarium complex and pluralist ocidentl societies. The idea of research is that the habermasianist concept of communicative acting allows us to think about teaching profession as interactive teaching. Basically this work tries to analise what contributions of Theory of Society and Theory of Communicative Acting of Habermas can bring to day s teaching nowadays. The research has a bibliographic aspect and is based on Habermas and Tardif works and discusses the contributions of the scholars Habermas. The starting point of the text is The Theory of Society of Habermas structured as a system and way of life Understanding it as model for complex societies. From that point on approaches the Theory of Communicative Interacting to the field of Educacion. In the third chapter the discussion is based on the ideas of Habermas and Tardif aiming the teaching profession as a communicative interaction based on the three dimension of the profession such as: the teachers knowledge, the pedagogic relationship and the professional development process |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-09-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-01-10T18:06:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROSA, Nilson Carlos da. Habermas e o ofício docente como interação comunicativa. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794 |
identifier_str_mv |
ROSA, Nilson Carlos da. Habermas e o ofício docente como interação comunicativa. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2013. |
url |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
36625569 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
6523156 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
6689664899999991 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Passo Fundo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPF |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Passo Fundo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) instname:Universidade de Passo Fundo (UPF) instacron:UPF |
instname_str |
Universidade de Passo Fundo (UPF) |
instacron_str |
UPF |
institution |
UPF |
reponame_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
collection |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/794/2/2013NilsonCarlosdaRosa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
709a869e8b6b03fee16ea57760ee7c86 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br |
_version_ |
1809092285188538368 |