As políticas públicas sociais de educação e de assistência social e suas repercussões no capital cultural de estudantes dos meios populares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berté, Débora dos Santos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/1879
Resumo: The present study addresses the social public policies of education and social services by analyzing its impact on the students ' cultural capital of popular media. Part extracted from the assumptions in the contemporary educational scenario recurring speeches about the need to promote all Brazilians in school age equal and quality education. The main objective is to achieve a greater understanding about the repercussions of social public policies of education and social services, accessed by students of popular media, with potential to contribute to the expansion of your cultural capital and for minimization and social inequalities experienced by these individuals. As unfolding of this issue, objective: understand how settled the processes of reproduction and legitimation of inequalities in the school context throughout history; identify the main public policy education and social welfare, as well as, the main programs, projects, services, and benefits in the areas of education and social services in effect in the municipality of Soledad/RS; ponder about the reflections of social public policies accessed capital enlargement processes of students of popular media. To this end, this study adopts the qualitative approach, electing as instrumental data production through the analysis of documents, questionnaire and focus group. Before the parsed data, it was concluded that public policy education and social welfare has collaborated significantly to the expansion of students ' cultural capital of popular media, mainly to facilitate access cultural goods produced historically for mankind.
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The main objective is to achieve a greater understanding about the repercussions of social public policies of education and social services, accessed by students of popular media, with potential to contribute to the expansion of your cultural capital and for minimization and social inequalities experienced by these individuals. As unfolding of this issue, objective: understand how settled the processes of reproduction and legitimation of inequalities in the school context throughout history; identify the main public policy education and social welfare, as well as, the main programs, projects, services, and benefits in the areas of education and social services in effect in the municipality of Soledad/RS; ponder about the reflections of social public policies accessed capital enlargement processes of students of popular media. To this end, this study adopts the qualitative approach, electing as instrumental data production through the analysis of documents, questionnaire and focus group. Before the parsed data, it was concluded that public policy education and social welfare has collaborated significantly to the expansion of students ' cultural capital of popular media, mainly to facilitate access cultural goods produced historically for mankind.O presente estudo aborda as políticas públicas sociais de educação e de assistência social analisando suas repercussões no capital cultural de estudantes dos meios populares. Parte de pressupostos extraídos dos discursos recorrentes no cenário educacional contemporâneo acerca da necessidade de se propiciar a todos os brasileiros em idade escolar uma educação de qualidade e igualitária. O objetivo principal é alcançar uma maior compreensão acerca das repercussões das políticas públicas sociais de educação e de assistência social, acessadas por estudantes dos meios populares, com potencial de contribuir para a ampliação de seu capital cultural e para a minimização das desigualdades escolares e sociais vivenciadas por estes indivíduos. Como desdobramento dessa questão, objetiva-se ainda: entender como se estabeleceram os processos de reprodução e legitimação das desigualdades no contexto escolar ao longo da história; identificar as principais políticas públicas sociais de educação e assistência social, bem como, os principais programas, projetos, serviços, ações e benefícios nas áreas de educação e assistência social em vigência no município de Soledade/RS; ponderar acerca dos reflexos das políticas públicas sociais acessadas nos processos de ampliação do capital dos estudantes dos meios populares. Para tanto, esta pesquisa adota a abordagem qualitativa, elegendo como instrumental a produção de dados por meio da análise documental, de questionário e de grupo focal. Diante dos dados analisados, concluiu-se que as políticas públicas sociais de educação e de assistência social tem colaborado significativamente para a ampliação do capital cultural dos estudantes dos meios populares, principalmente, ao viabilizarem o acesso aos bens culturais produzidos historicamente pela humanidade.Submitted by Aline Rezende (alinerezende@upf.br) on 2020-02-12T17:19:44Z No. of bitstreams: 1 2019DeboraBerte.pdf: 1361041 bytes, checksum: f45f8014f0e0a31d9402544384b12a6d (MD5)Made available in DSpace on 2020-02-12T17:19:44Z (GMT). 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