PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370 |
Resumo: | This report aims to describe a psychosocial intervention with young students of the “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, a photographer’s school, situated in the city of Rio de Janeiro, in favela da Maré. Based on the social representations theory, meetings stimulated the discussion about diversity and different views of the favela, encompassing the common sense and the practical life-experience in the favela. The issues of the intervention addressed the debate about the reproduction of hegemonic representations associated with these areas and to how the participants’ experience of photography could produce new images and ideas about this place. The results suggest photography has a broad potential as instrument of social transformation insofar as it can present wide and plural perspectives of the reality. |
id |
UPM-1_01609635de2c1e2970c8482408c83b87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/4370 |
network_acronym_str |
UPM-1 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERSPERSPECTIVAS SOBRE LA FAVELA: UNA EXPERIENCIA DE INTERVENCIÓN EN LA ESCUELA DE FOTÓGRAFOS POPULARES DE MARÉOlhares Sobre a Favela: Intervenção Junto à Escola de Fotógrafos Populares da Maréinterventionsocial representation favelaphotography,youthIntervenciónrepresentación socialfavelafotografía jóvenesintervençãorepresentação socialfavelafotografiajovensThis report aims to describe a psychosocial intervention with young students of the “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, a photographer’s school, situated in the city of Rio de Janeiro, in favela da Maré. Based on the social representations theory, meetings stimulated the discussion about diversity and different views of the favela, encompassing the common sense and the practical life-experience in the favela. The issues of the intervention addressed the debate about the reproduction of hegemonic representations associated with these areas and to how the participants’ experience of photography could produce new images and ideas about this place. The results suggest photography has a broad potential as instrument of social transformation insofar as it can present wide and plural perspectives of the reality. Este informe describe una experiencia de intervención con jóvenes estudiantes del projecto “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, una escuela de fotografía, ubicada en la favela da Maré. A partir de talleres psicosociales organizados para reflexionar sobre la diversidad de formas de percibir la favela utilizamos la teoría de las representaciones sociales, explotando el conocimiento del sentido común asociado con el vivir en estos espacios. Hemos tratado de poner en cuestión los contextos productores de las imágenes comunmente asociados con estas áreas y cómo la experiencia de los participantes daría lugar a una práctica dedicada a la producción de nuevas imágenes de las favelas. Los resultados sugieren que la fotografía puede y debe ser un instrumento de transformación social que se pone en escena las realidades que deben conducir a nuevos conocimientos buscando la expansión de los horizontes. Este relato descreve uma experiência de intervenção junto a jovens alunos do projeto “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares da Maré”. A partir de oficinas psicossociais, promoveu-se a reflexão sobre a diversidade de formas de perceber a favela por meio da valorização do saber do senso comum associado à dimensão do vivido, com base na teoria das representações sociais. Buscou-se colocar em questão quais os contextos produtores das imagens comumente associadas a esses territórios e como a experiência dos participantes do curso de fotografia se traduziria numa prática dedicada à produção de novas imagens sobre as favelas. Os resultados sugerem que a fotografia pode e deve ser usada como um instrumento de transformação social, na medida em que ela põe em cena realidades que necessitam provocar novos entendimentos e impulsiona seu público num mergulho subjetivo de afirmação e ampliação de horizontes. Editora Mackenzie2013-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 107Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 107Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 1071980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370/4597Copyright (c) 2013 Andrea Rodriguez, Ana Carolina Dias Cruz, Cristal O. Moniz de Aragão, Thiago Melício, Angela Arrudahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodriguez, AndreaCruz, Ana Carolina DiasAragão, Cristal O. Moniz deMelício, ThiagoArruda, Angela2023-04-28T17:56:46Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/4370Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-04-28T17:56:46Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS PERSPECTIVAS SOBRE LA FAVELA: UNA EXPERIENCIA DE INTERVENCIÓN EN LA ESCUELA DE FOTÓGRAFOS POPULARES DE MARÉ Olhares Sobre a Favela: Intervenção Junto à Escola de Fotógrafos Populares da Maré |
title |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS |
spellingShingle |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS Rodriguez, Andrea intervention social representation favela photography, youth Intervención representación social favela fotografía jóvenes intervenção representação social favela fotografia jovens |
title_short |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS |
title_full |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS |
title_fullStr |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS |
title_full_unstemmed |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS |
title_sort |
PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS |
author |
Rodriguez, Andrea |
author_facet |
Rodriguez, Andrea Cruz, Ana Carolina Dias Aragão, Cristal O. Moniz de Melício, Thiago Arruda, Angela |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Ana Carolina Dias Aragão, Cristal O. Moniz de Melício, Thiago Arruda, Angela |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodriguez, Andrea Cruz, Ana Carolina Dias Aragão, Cristal O. Moniz de Melício, Thiago Arruda, Angela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
intervention social representation favela photography, youth Intervención representación social favela fotografía jóvenes intervenção representação social favela fotografia jovens |
topic |
intervention social representation favela photography, youth Intervención representación social favela fotografía jóvenes intervenção representação social favela fotografia jovens |
description |
This report aims to describe a psychosocial intervention with young students of the “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, a photographer’s school, situated in the city of Rio de Janeiro, in favela da Maré. Based on the social representations theory, meetings stimulated the discussion about diversity and different views of the favela, encompassing the common sense and the practical life-experience in the favela. The issues of the intervention addressed the debate about the reproduction of hegemonic representations associated with these areas and to how the participants’ experience of photography could produce new images and ideas about this place. The results suggest photography has a broad potential as instrument of social transformation insofar as it can present wide and plural perspectives of the reality. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370/4597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 107 Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 107 Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 107 1980-6906 1516-3687 reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) instacron:UPM |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
instacron_str |
UPM |
institution |
UPM |
reponame_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapsico@mackenzie.br |
_version_ |
1797051375838822400 |