PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodriguez, Andrea
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Cruz, Ana Carolina Dias, Aragão, Cristal O. Moniz de, Melício, Thiago, Arruda, Angela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370
Resumo: This report aims to describe a psychosocial intervention with young students of the “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, a photographer’s school, situated in the city of Rio de Janeiro, in favela da Maré. Based on the social representations theory, meetings stimulated the discussion about diversity and different views of the favela, encompassing the common sense and the practical life-experience in the favela. The issues of the intervention addressed the debate about the reproduction of hegemonic representations associated with these areas and to how the participants’ experience of photography could produce new images and ideas about this place. The results suggest photography has a broad potential as instrument of social transformation insofar as it can present wide and plural perspectives of the reality.  
id UPM-1_01609635de2c1e2970c8482408c83b87
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/4370
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERSPERSPECTIVAS SOBRE LA FAVELA: UNA EXPERIENCIA DE INTERVENCIÓN EN LA ESCUELA DE FOTÓGRAFOS POPULARES DE MARÉOlhares Sobre a Favela: Intervenção Junto à Escola de Fotógrafos Populares da Maréinterventionsocial representation favelaphotography,youthIntervenciónrepresentación socialfavelafotografía jóvenesintervençãorepresentação socialfavelafotografiajovensThis report aims to describe a psychosocial intervention with young students of the “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, a photographer’s school, situated in the city of Rio de Janeiro, in favela da Maré. Based on the social representations theory, meetings stimulated the discussion about diversity and different views of the favela, encompassing the common sense and the practical life-experience in the favela. The issues of the intervention addressed the debate about the reproduction of hegemonic representations associated with these areas and to how the participants’ experience of photography could produce new images and ideas about this place. The results suggest photography has a broad potential as instrument of social transformation insofar as it can present wide and plural perspectives of the reality.  Este informe describe una experiencia de intervención con jóvenes estudiantes del projecto “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, una escuela de fotografía, ubicada en la favela da Maré. A partir de talleres psicosociales organizados para reflexionar sobre la diversidad de formas de percibir la favela utilizamos la teoría de las representaciones sociales, explotando el conocimiento del sentido común asociado con el vivir en estos espacios. Hemos tratado de poner en cuestión los contextos productores de las imágenes comunmente asociados con estas áreas y cómo la experiencia de los participantes daría lugar a una práctica dedicada a la producción de nuevas imágenes de las favelas. Los resultados sugieren que la fotografía puede y debe ser un instrumento de transformación social que se pone en escena las realidades que deben conducir a nuevos conocimientos buscando la expansión de los horizontes.   Este relato descreve uma experiência de intervenção junto a jovens alunos do projeto “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares da Maré”. A partir de oficinas psicossociais, promoveu-se a reflexão sobre a diversidade de formas de perceber a favela por meio da valorização do saber do senso comum associado à dimensão do vivido, com base na teoria das representações sociais. Buscou-se colocar em questão quais os contextos produtores das imagens comumente associadas a esses territórios e como a experiência dos participantes do curso de fotografia se traduziria numa prática dedicada à produção de novas imagens sobre as favelas. Os resultados sugerem que a fotografia pode e deve ser usada como um instrumento de transformação social, na medida em que ela põe em cena realidades que necessitam provocar novos entendimentos e impulsiona seu público num mergulho subjetivo de afirmação e ampliação de horizontes.  Editora Mackenzie2013-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 107Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 107Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 1071980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370/4597Copyright (c) 2013 Andrea Rodriguez, Ana Carolina Dias Cruz, Cristal O. Moniz de Aragão, Thiago Melício, Angela Arrudahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodriguez, AndreaCruz, Ana Carolina DiasAragão, Cristal O. Moniz deMelício, ThiagoArruda, Angela2023-04-28T17:56:46Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/4370Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-04-28T17:56:46Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
PERSPECTIVAS SOBRE LA FAVELA: UNA EXPERIENCIA DE INTERVENCIÓN EN LA ESCUELA DE FOTÓGRAFOS POPULARES DE MARÉ
Olhares Sobre a Favela: Intervenção Junto à Escola de Fotógrafos Populares da Maré
title PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
spellingShingle PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
Rodriguez, Andrea
intervention
social representation
favela
photography,
youth
Intervención
representación social
favela
fotografía
jóvenes
intervenção
representação social
favela
fotografia
jovens
title_short PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
title_full PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
title_fullStr PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
title_full_unstemmed PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
title_sort PERSPECTIVES ON THE FAVELA: AN EXPERIENCE OF INTERVENTION IN MARɒS SCHOOL OF POPULAR PHOTOGRAPHERS
author Rodriguez, Andrea
author_facet Rodriguez, Andrea
Cruz, Ana Carolina Dias
Aragão, Cristal O. Moniz de
Melício, Thiago
Arruda, Angela
author_role author
author2 Cruz, Ana Carolina Dias
Aragão, Cristal O. Moniz de
Melício, Thiago
Arruda, Angela
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodriguez, Andrea
Cruz, Ana Carolina Dias
Aragão, Cristal O. Moniz de
Melício, Thiago
Arruda, Angela
dc.subject.por.fl_str_mv intervention
social representation
favela
photography,
youth
Intervención
representación social
favela
fotografía
jóvenes
intervenção
representação social
favela
fotografia
jovens
topic intervention
social representation
favela
photography,
youth
Intervención
representación social
favela
fotografía
jóvenes
intervenção
representação social
favela
fotografia
jovens
description This report aims to describe a psychosocial intervention with young students of the “Imagens do Povo – Escola de Fotógrafos Populares”, a photographer’s school, situated in the city of Rio de Janeiro, in favela da Maré. Based on the social representations theory, meetings stimulated the discussion about diversity and different views of the favela, encompassing the common sense and the practical life-experience in the favela. The issues of the intervention addressed the debate about the reproduction of hegemonic representations associated with these areas and to how the participants’ experience of photography could produce new images and ideas about this place. The results suggest photography has a broad potential as instrument of social transformation insofar as it can present wide and plural perspectives of the reality.  
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/4370/4597
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 107
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 107
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 107
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051375838822400