Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Alexandre José de Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Golino, Hudson Fernandes, Gomes, Cristiano Mauro Assis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625
Resumo: In the 1930s, a group of scientists argued that the empirical concatenation of observable elements was not possible in the human and social sciences and was, thus, not feasible to obtain objective measurements similar to those found in physics. To address this issue, mathematical theories that do not require concatenation were proposed in the 1960s, including the Additive Conjoint Measurement Theory (ACMT). In the same decade, George Rasch developed the simple logistic model for dichotomous data as a probabilistic operationalization of the ACMT. This study investigates the possibility of developing a fundamental measure for the National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) that applies Rasch’s model to students’ performance on the 2011 ENEM exam. The results indicate an adequate model fit, demonstrating the viability of a fundamental measure using ENEM data. Implications are discussed.
id UPM-1_900945d75ff5cbf3ecf997bf4af0a228
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12625
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch ModelCreando Una Verdadera Medida Para Enem: Un Análisis por el Modelo RaschCriando uma Medida Verdadeira para o Enem: Uma Análise pelo Modelo RaschExame Nacional do Ensino Médio (ENEM)Teoria de Medidas Aditivas Conjuntasmodelo de RaschTeoria de Resposta ao ItemPsicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. CompreensãoExamen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM)Teoría de Medidas Aditivas Conjuntasmodelo de RaschTeoría de Respuesta al Ítemevaluación educativaNational Exam of Upper Secondary Education (ENEM)Theory of Additive Conjoint MeasurementRasch modelItem Response Theoryeducational assessmentIn the 1930s, a group of scientists argued that the empirical concatenation of observable elements was not possible in the human and social sciences and was, thus, not feasible to obtain objective measurements similar to those found in physics. To address this issue, mathematical theories that do not require concatenation were proposed in the 1960s, including the Additive Conjoint Measurement Theory (ACMT). In the same decade, George Rasch developed the simple logistic model for dichotomous data as a probabilistic operationalization of the ACMT. This study investigates the possibility of developing a fundamental measure for the National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) that applies Rasch’s model to students’ performance on the 2011 ENEM exam. The results indicate an adequate model fit, demonstrating the viability of a fundamental measure using ENEM data. Implications are discussed.En los años 1930, un grupo de científicos argumentó que la concatenación empírica de elementos observables no sería posible en Ciencias Humanas y Sociales y por consiguiente sería inviable obtener medidas verdaderas similares a las de Física. Para abordar este problema, a partir de los años 1960 se proponían teorías en las cuales la concatenación empírica no es necesaria, como la Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas (TMAC). Al mismo período, George Rasch desarrolló el modelo logístico simple para datos dicotómicos, una operacionalización probabilista de la TMAC. Este estudio investigó la posibilidad de desarrollar una medida verdadera para el Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM), aplicando el modelo logístico simple en los datos referentes a la performance de los participantes en la prueba de 2011 del ENEM. Los resultados indicaron adecuado ajuste del modelo, asi como la viabilidad de una medida verdadera para el ENEM. Implicaciones son discutidas.Nos anos 1930, um grupo de cientistas argumentou que a concatenação empírica de elementos observáveis não seria possível nas Ciências Humanas e Sociais e por isso era inviável obter medidas verdadeiras nesses campos do conhecimento científico. Para lidar com este problema, foram propostas teorias matemáticas nas quais a concatenação empírica não seria necessária, como a Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas (TMAC). No mesmo período, George Rasch desenvolveu o modelo logístico simples para dados dicotômicos, uma operacionalização probabilística da TMAC que viabiliza a análise empírica de pressupostos da medida verdadeira. Em nosso estudo, investigamos o desenvolvimento de uma medida verdadeira para o Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), aplicando o modelo logístico simples em dados referentes à performance dos participantes da edição de 2011 do ENEM. Os resultados indicaram um ajuste adequado do modelo, apontando para a viabilidade da construção de uma medida verdadeira para o ENEM. Implicações são discutidas.Editora Mackenzie2021-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAPapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1262510.5935/1980-6906/ePTPPA12625The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 23 No. 1 (2021); ePTPPA12625Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 23 Núm. 1 (2021); ePTPPA12625Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 23 n. 1 (2021); ePTPPA126251980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporenghttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10888http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10889Copyright (c) 2021 Alexandre José de Souza Peres, Hudson Fernandes Golino, Cristiano Mauro Assis Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Alexandre José de SouzaGolino, Hudson FernandesGomes, Cristiano Mauro Assis2023-07-27T21:04:55Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12625Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-27T21:04:55Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
Creando Una Verdadera Medida Para Enem: Un Análisis por el Modelo Rasch
Criando uma Medida Verdadeira para o Enem: Uma Análise pelo Modelo Rasch
title Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
spellingShingle Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
Peres, Alexandre José de Souza
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas
modelo de Rasch
Teoria de Resposta ao Item
Psicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. Compreensão
Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM)
Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas
modelo de Rasch
Teoría de Respuesta al Ítem
evaluación educativa
National Exam of Upper Secondary Education (ENEM)
Theory of Additive Conjoint Measurement
Rasch model
Item Response Theory
educational assessment
title_short Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
title_full Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
title_fullStr Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
title_full_unstemmed Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
title_sort Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
author Peres, Alexandre José de Souza
author_facet Peres, Alexandre José de Souza
Golino, Hudson Fernandes
Gomes, Cristiano Mauro Assis
author_role author
author2 Golino, Hudson Fernandes
Gomes, Cristiano Mauro Assis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Alexandre José de Souza
Golino, Hudson Fernandes
Gomes, Cristiano Mauro Assis
dc.subject.por.fl_str_mv Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas
modelo de Rasch
Teoria de Resposta ao Item
Psicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. Compreensão
Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM)
Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas
modelo de Rasch
Teoría de Respuesta al Ítem
evaluación educativa
National Exam of Upper Secondary Education (ENEM)
Theory of Additive Conjoint Measurement
Rasch model
Item Response Theory
educational assessment
topic Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)
Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas
modelo de Rasch
Teoria de Resposta ao Item
Psicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. Compreensão
Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM)
Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas
modelo de Rasch
Teoría de Respuesta al Ítem
evaluación educativa
National Exam of Upper Secondary Education (ENEM)
Theory of Additive Conjoint Measurement
Rasch model
Item Response Theory
educational assessment
description In the 1930s, a group of scientists argued that the empirical concatenation of observable elements was not possible in the human and social sciences and was, thus, not feasible to obtain objective measurements similar to those found in physics. To address this issue, mathematical theories that do not require concatenation were proposed in the 1960s, including the Additive Conjoint Measurement Theory (ACMT). In the same decade, George Rasch developed the simple logistic model for dichotomous data as a probabilistic operationalization of the ACMT. This study investigates the possibility of developing a fundamental measure for the National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) that applies Rasch’s model to students’ performance on the 2011 ENEM exam. The results indicate an adequate model fit, demonstrating the viability of a fundamental measure using ENEM data. Implications are discussed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
AP
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625
10.5935/1980-6906/ePTPPA12625
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625
identifier_str_mv 10.5935/1980-6906/ePTPPA12625
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10888
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10889
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 23 No. 1 (2021); ePTPPA12625
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 23 Núm. 1 (2021); ePTPPA12625
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 23 n. 1 (2021); ePTPPA12625
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051378384764928