Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625 |
Resumo: | In the 1930s, a group of scientists argued that the empirical concatenation of observable elements was not possible in the human and social sciences and was, thus, not feasible to obtain objective measurements similar to those found in physics. To address this issue, mathematical theories that do not require concatenation were proposed in the 1960s, including the Additive Conjoint Measurement Theory (ACMT). In the same decade, George Rasch developed the simple logistic model for dichotomous data as a probabilistic operationalization of the ACMT. This study investigates the possibility of developing a fundamental measure for the National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) that applies Rasch’s model to students’ performance on the 2011 ENEM exam. The results indicate an adequate model fit, demonstrating the viability of a fundamental measure using ENEM data. Implications are discussed. |
id |
UPM-1_900945d75ff5cbf3ecf997bf4af0a228 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12625 |
network_acronym_str |
UPM-1 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch ModelCreando Una Verdadera Medida Para Enem: Un Análisis por el Modelo RaschCriando uma Medida Verdadeira para o Enem: Uma Análise pelo Modelo RaschExame Nacional do Ensino Médio (ENEM)Teoria de Medidas Aditivas Conjuntasmodelo de RaschTeoria de Resposta ao ItemPsicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. CompreensãoExamen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM)Teoría de Medidas Aditivas Conjuntasmodelo de RaschTeoría de Respuesta al Ítemevaluación educativaNational Exam of Upper Secondary Education (ENEM)Theory of Additive Conjoint MeasurementRasch modelItem Response Theoryeducational assessmentIn the 1930s, a group of scientists argued that the empirical concatenation of observable elements was not possible in the human and social sciences and was, thus, not feasible to obtain objective measurements similar to those found in physics. To address this issue, mathematical theories that do not require concatenation were proposed in the 1960s, including the Additive Conjoint Measurement Theory (ACMT). In the same decade, George Rasch developed the simple logistic model for dichotomous data as a probabilistic operationalization of the ACMT. This study investigates the possibility of developing a fundamental measure for the National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) that applies Rasch’s model to students’ performance on the 2011 ENEM exam. The results indicate an adequate model fit, demonstrating the viability of a fundamental measure using ENEM data. Implications are discussed.En los años 1930, un grupo de científicos argumentó que la concatenación empírica de elementos observables no sería posible en Ciencias Humanas y Sociales y por consiguiente sería inviable obtener medidas verdaderas similares a las de Física. Para abordar este problema, a partir de los años 1960 se proponían teorías en las cuales la concatenación empírica no es necesaria, como la Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas (TMAC). Al mismo período, George Rasch desarrolló el modelo logístico simple para datos dicotómicos, una operacionalización probabilista de la TMAC. Este estudio investigó la posibilidad de desarrollar una medida verdadera para el Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM), aplicando el modelo logístico simple en los datos referentes a la performance de los participantes en la prueba de 2011 del ENEM. Los resultados indicaron adecuado ajuste del modelo, asi como la viabilidad de una medida verdadera para el ENEM. Implicaciones son discutidas.Nos anos 1930, um grupo de cientistas argumentou que a concatenação empírica de elementos observáveis não seria possível nas Ciências Humanas e Sociais e por isso era inviável obter medidas verdadeiras nesses campos do conhecimento científico. Para lidar com este problema, foram propostas teorias matemáticas nas quais a concatenação empírica não seria necessária, como a Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas (TMAC). No mesmo período, George Rasch desenvolveu o modelo logístico simples para dados dicotômicos, uma operacionalização probabilística da TMAC que viabiliza a análise empírica de pressupostos da medida verdadeira. Em nosso estudo, investigamos o desenvolvimento de uma medida verdadeira para o Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), aplicando o modelo logístico simples em dados referentes à performance dos participantes da edição de 2011 do ENEM. Os resultados indicaram um ajuste adequado do modelo, apontando para a viabilidade da construção de uma medida verdadeira para o ENEM. Implicações são discutidas.Editora Mackenzie2021-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAPapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1262510.5935/1980-6906/ePTPPA12625The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 23 No. 1 (2021); ePTPPA12625Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 23 Núm. 1 (2021); ePTPPA12625Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 23 n. 1 (2021); ePTPPA126251980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporenghttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10888http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10889Copyright (c) 2021 Alexandre José de Souza Peres, Hudson Fernandes Golino, Cristiano Mauro Assis Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Alexandre José de SouzaGolino, Hudson FernandesGomes, Cristiano Mauro Assis2023-07-27T21:04:55Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12625Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-27T21:04:55Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model Creando Una Verdadera Medida Para Enem: Un Análisis por el Modelo Rasch Criando uma Medida Verdadeira para o Enem: Uma Análise pelo Modelo Rasch |
title |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model |
spellingShingle |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model Peres, Alexandre José de Souza Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas modelo de Rasch Teoria de Resposta ao Item Psicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. Compreensão Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM) Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas modelo de Rasch Teoría de Respuesta al Ítem evaluación educativa National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) Theory of Additive Conjoint Measurement Rasch model Item Response Theory educational assessment |
title_short |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model |
title_full |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model |
title_fullStr |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model |
title_full_unstemmed |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model |
title_sort |
Creating an Objective Measurement for the Ene: An Analysis Using the Rasch Model |
author |
Peres, Alexandre José de Souza |
author_facet |
Peres, Alexandre José de Souza Golino, Hudson Fernandes Gomes, Cristiano Mauro Assis |
author_role |
author |
author2 |
Golino, Hudson Fernandes Gomes, Cristiano Mauro Assis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Alexandre José de Souza Golino, Hudson Fernandes Gomes, Cristiano Mauro Assis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas modelo de Rasch Teoria de Resposta ao Item Psicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. Compreensão Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM) Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas modelo de Rasch Teoría de Respuesta al Ítem evaluación educativa National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) Theory of Additive Conjoint Measurement Rasch model Item Response Theory educational assessment |
topic |
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) Teoria de Medidas Aditivas Conjuntas modelo de Rasch Teoria de Resposta ao Item Psicometria. Avaliação Educacional. Alfabetização. Leitura. Compreensão Examen Nacional de la Secundaria Superior (ENEM) Teoría de Medidas Aditivas Conjuntas modelo de Rasch Teoría de Respuesta al Ítem evaluación educativa National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) Theory of Additive Conjoint Measurement Rasch model Item Response Theory educational assessment |
description |
In the 1930s, a group of scientists argued that the empirical concatenation of observable elements was not possible in the human and social sciences and was, thus, not feasible to obtain objective measurements similar to those found in physics. To address this issue, mathematical theories that do not require concatenation were proposed in the 1960s, including the Additive Conjoint Measurement Theory (ACMT). In the same decade, George Rasch developed the simple logistic model for dichotomous data as a probabilistic operationalization of the ACMT. This study investigates the possibility of developing a fundamental measure for the National Exam of Upper Secondary Education (ENEM) that applies Rasch’s model to students’ performance on the 2011 ENEM exam. The results indicate an adequate model fit, demonstrating the viability of a fundamental measure using ENEM data. Implications are discussed. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion AP |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625 10.5935/1980-6906/ePTPPA12625 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625 |
identifier_str_mv |
10.5935/1980-6906/ePTPPA12625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10888 http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12625/10889 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 23 No. 1 (2021); ePTPPA12625 Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 23 Núm. 1 (2021); ePTPPA12625 Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 23 n. 1 (2021); ePTPPA12625 1980-6906 1516-3687 reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) instacron:UPM |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
instacron_str |
UPM |
institution |
UPM |
reponame_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapsico@mackenzie.br |
_version_ |
1797051378384764928 |