Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828 |
Resumo: | This paper reports the study of evidence of the validity of concurrent criterion to the Causal Attributions Assessment Scale for Basic Education (EAVAT-EF). The factors Causes for Success and Causes for Failure constitute the scale. Participated in this study 927 students (3rd to 9th grades, Mage = 11.59, SD = 1.98), mostly girls (53.9%), being 147 retained students. The results indicated the predisposition of Elementary School students to indicate the factor Causes for Success. The girls and non-repeating students scored higher on both EAVAT-EF factors. The Middle School students and the retained students by the criterion of school grade had a higher average in the factor Causes for Failure. As a discussion, we point to teaching-learning particularities between education levels, the possible impacts on causal attributions due to the interaction between the variables gender and repetition, as well as the interference of the disapproved criteria in students’ attributions. |
id |
UPM-1_ab1aae0acb81058e7cbeac77266ab4a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/11828 |
network_acronym_str |
UPM-1 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality ScaleEvidencias de Validez de Criterio para la Escala de Atribuciones de CausalidadEvidências de Validade de Critério para a Escala de Atribuições de Causalidademotivação para aprendizagematribuições causaisensino fundamentalrepetência escolaravaliação psicoeducacionalmotivación para el aprendizajeatribuciones causalesenseñanza fundamentalrepetición escolarevaluación psicoeducativamotivation for learningcausal attributionselementary schoolgrade retentionpsychoeducational assessmentThis paper reports the study of evidence of the validity of concurrent criterion to the Causal Attributions Assessment Scale for Basic Education (EAVAT-EF). The factors Causes for Success and Causes for Failure constitute the scale. Participated in this study 927 students (3rd to 9th grades, Mage = 11.59, SD = 1.98), mostly girls (53.9%), being 147 retained students. The results indicated the predisposition of Elementary School students to indicate the factor Causes for Success. The girls and non-repeating students scored higher on both EAVAT-EF factors. The Middle School students and the retained students by the criterion of school grade had a higher average in the factor Causes for Failure. As a discussion, we point to teaching-learning particularities between education levels, the possible impacts on causal attributions due to the interaction between the variables gender and repetition, as well as the interference of the disapproved criteria in students’ attributions.Este artículo reporta el estudio de evidencias de validez de criterio concurrente de la Escala de Evaluación de las Atribuciones de Causalidad para Alumnos de la Educación Básica (EAVAT-EF) – factores Causas para el Éxito (CE) y Causas para el Fracaso (CF). Participaron 927 alumnos del primer y segundo ciclo de la enseñanza fundamental (3º al 9º año, Medad = 11,59, DP =1,98) – mayoría niñas (53,9%), siendo 147 alumnos repitentes. Se identificó la predisposición del primer ciclo a indicar las Causas para el Éxito. Las niñas y los alumnos sin historial de repetición se sobresalieron en la EAVAT-EF. Los alumnos del segundo ciclo y reprobados por año escolar, han sido mejores en las Causas para el Fracaso. Se discuten las particularidades de la enseñanza-aprendizaje entre los ciclos, los posibles impactos en las atribuciones causales debido a la interacción entre las variables sexo y repetencia, y la interferencia de los criterios de reprobación en las creencias atribucionales.Este artigo reporta o estudo de evidências de validade de critério concorrente da Escala de Avaliação de Atribuições de Causalidade para Alunos do Ensino Fundamental (EAVAT-EF), constituída pelos fatores Causas para o Sucesso e Causas para o Fracasso. Responderam à escala 927 alunos (do terceiro ao nono ano; Midade = 11,59; DP = 1,98), em maioria meninas (53,9%), sendo 147 repetentes. Os resultados indicaram a predisposição dos alunos do ensino fundamental I a indicar o fator Causas para o Sucesso. As médias das meninas e dos alunos não repetentes sobressaíram nos dois fatores da EAVAT-EF. Examinou-se que os alunos do ensino fundamental II e reprovados por ano escolar obtiveram pontuações mais elevadas no fator Causas para o Fracasso. São discutidas particularidades do ensino-aprendizagem entre os níveis de ensino, os possíveis impactos nas atribuições causais devido à interação entre as variáveis sexo e repetência, bem como a interferência dos critérios de reprovação nas crenças atribucionais. Editora Mackenzie2019-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAPapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1182810.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p114-134The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 21 No. 3 (2019); 93-134Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 21 Núm. 3 (2019); 93-134Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 21 n. 3 (2019); 93-1341980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMengporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10330http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10331Copyright (c) 2019 Adriana Satico Ferraz, Acácia Aparecida Angeli dos Santos, Leandro da Silva Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraz, Adriana SaticoSantos, Acácia Aparecida Angeli dosAlmeida, Leandro da Silva2023-07-25T20:13:21Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/11828Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-25T20:13:21Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale Evidencias de Validez de Criterio para la Escala de Atribuciones de Causalidad Evidências de Validade de Critério para a Escala de Atribuições de Causalidade |
title |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale |
spellingShingle |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale Ferraz, Adriana Satico motivação para aprendizagem atribuições causais ensino fundamental repetência escolar avaliação psicoeducacional motivación para el aprendizaje atribuciones causales enseñanza fundamental repetición escolar evaluación psicoeducativa motivation for learning causal attributions elementary school grade retention psychoeducational assessment |
title_short |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale |
title_full |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale |
title_fullStr |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale |
title_full_unstemmed |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale |
title_sort |
Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale |
author |
Ferraz, Adriana Satico |
author_facet |
Ferraz, Adriana Satico Santos, Acácia Aparecida Angeli dos Almeida, Leandro da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos Almeida, Leandro da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraz, Adriana Satico Santos, Acácia Aparecida Angeli dos Almeida, Leandro da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
motivação para aprendizagem atribuições causais ensino fundamental repetência escolar avaliação psicoeducacional motivación para el aprendizaje atribuciones causales enseñanza fundamental repetición escolar evaluación psicoeducativa motivation for learning causal attributions elementary school grade retention psychoeducational assessment |
topic |
motivação para aprendizagem atribuições causais ensino fundamental repetência escolar avaliação psicoeducacional motivación para el aprendizaje atribuciones causales enseñanza fundamental repetición escolar evaluación psicoeducativa motivation for learning causal attributions elementary school grade retention psychoeducational assessment |
description |
This paper reports the study of evidence of the validity of concurrent criterion to the Causal Attributions Assessment Scale for Basic Education (EAVAT-EF). The factors Causes for Success and Causes for Failure constitute the scale. Participated in this study 927 students (3rd to 9th grades, Mage = 11.59, SD = 1.98), mostly girls (53.9%), being 147 retained students. The results indicated the predisposition of Elementary School students to indicate the factor Causes for Success. The girls and non-repeating students scored higher on both EAVAT-EF factors. The Middle School students and the retained students by the criterion of school grade had a higher average in the factor Causes for Failure. As a discussion, we point to teaching-learning particularities between education levels, the possible impacts on causal attributions due to the interaction between the variables gender and repetition, as well as the interference of the disapproved criteria in students’ attributions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion AP |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828 10.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p114-134 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828 |
identifier_str_mv |
10.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p114-134 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10330 http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 21 No. 3 (2019); 93-134 Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 21 Núm. 3 (2019); 93-134 Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 21 n. 3 (2019); 93-134 1980-6906 1516-3687 reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) instacron:UPM |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
instacron_str |
UPM |
institution |
UPM |
reponame_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapsico@mackenzie.br |
_version_ |
1797051378288295936 |