Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Adriana Satico
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Acácia Aparecida Angeli dos, Almeida, Leandro da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828
Resumo: This paper reports the study of evidence of the validity of concurrent criterion to the Causal Attributions Assessment Scale for Basic Education (EAVAT-EF). The factors Causes for Success and Causes for Failure constitute the scale. Participated in this study 927 students (3rd to 9th grades, Mage = 11.59, SD = 1.98), mostly girls (53.9%), being 147 retained students. The results indicated the predisposition of Elementary School students to indicate the factor Causes for Success. The girls and non-repeating students scored higher on both EAVAT-EF factors. The Middle School students and the retained students by the criterion of school grade had a higher average in the factor Causes for Failure. As a discussion, we point to teaching-learning particularities between education levels, the possible impacts on causal attributions due to the interaction between the variables gender and repetition, as well as the interference of the disapproved criteria in students’ attributions.
id UPM-1_ab1aae0acb81058e7cbeac77266ab4a9
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/11828
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality ScaleEvidencias de Validez de Criterio para la Escala de Atribuciones de CausalidadEvidências de Validade de Critério para a Escala de Atribuições de Causalidademotivação para aprendizagematribuições causaisensino fundamentalrepetência escolaravaliação psicoeducacionalmotivación para el aprendizajeatribuciones causalesenseñanza fundamentalrepetición escolarevaluación psicoeducativamotivation for learningcausal attributionselementary schoolgrade retentionpsychoeducational assessmentThis paper reports the study of evidence of the validity of concurrent criterion to the Causal Attributions Assessment Scale for Basic Education (EAVAT-EF). The factors Causes for Success and Causes for Failure constitute the scale. Participated in this study 927 students (3rd to 9th grades, Mage = 11.59, SD = 1.98), mostly girls (53.9%), being 147 retained students. The results indicated the predisposition of Elementary School students to indicate the factor Causes for Success. The girls and non-repeating students scored higher on both EAVAT-EF factors. The Middle School students and the retained students by the criterion of school grade had a higher average in the factor Causes for Failure. As a discussion, we point to teaching-learning particularities between education levels, the possible impacts on causal attributions due to the interaction between the variables gender and repetition, as well as the interference of the disapproved criteria in students’ attributions.Este artículo reporta el estudio de evidencias de validez de criterio concurrente de la Escala de Evaluación de las Atribuciones de Causalidad para Alumnos de la Educación Básica (EAVAT-EF) – factores Causas para el Éxito (CE) y Causas para el Fracaso (CF). Participaron 927 alumnos del primer y segundo ciclo de la enseñanza fundamental (3º al 9º año, Medad = 11,59, DP =1,98) – mayoría niñas (53,9%), siendo 147 alumnos repitentes. Se identificó la predisposición del primer ciclo a indicar las Causas para el Éxito. Las niñas y los alumnos sin historial de repetición se sobresalieron en la EAVAT-EF. Los alumnos del segundo ciclo y reprobados por año escolar, han sido mejores en las Causas para el Fracaso. Se discuten las particularidades de la enseñanza-aprendizaje entre los ciclos, los posibles impactos en las atribuciones causales debido a la interacción entre las variables sexo y repetencia, y la interferencia de los criterios de reprobación en las creencias atribucionales.Este artigo reporta o estudo de evidências de validade de critério concorrente da Escala de Avaliação de Atribuições de Causalidade para Alunos do Ensino Fundamental (EAVAT-EF), constituída pelos fatores Causas para o Sucesso e Causas para o Fracasso. Responderam à escala 927 alunos (do terceiro ao nono ano; Midade = 11,59; DP = 1,98), em maioria meninas (53,9%), sendo 147 repetentes. Os resultados indicaram a predisposição dos alunos do ensino fundamental I a indicar o fator Causas para o Sucesso. As médias das meninas e dos alunos não repetentes sobressaíram nos dois fatores da EAVAT-EF. Examinou-se que os alunos do ensino fundamental II e reprovados por ano escolar obtiveram pontuações mais elevadas no fator Causas para o Fracasso. São discutidas particularidades do ensino-aprendizagem entre os níveis de ensino, os possíveis impactos nas atribuições causais devido à interação entre as variáveis sexo e repetência, bem como a interferência dos critérios de reprovação nas crenças atribucionais. Editora Mackenzie2019-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAPapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1182810.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p114-134The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 21 No. 3 (2019); 93-134Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 21 Núm. 3 (2019); 93-134Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 21 n. 3 (2019); 93-1341980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMengporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10330http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10331Copyright (c) 2019 Adriana Satico Ferraz, Acácia Aparecida Angeli dos Santos, Leandro da Silva Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraz, Adriana SaticoSantos, Acácia Aparecida Angeli dosAlmeida, Leandro da Silva2023-07-25T20:13:21Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/11828Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-25T20:13:21Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
Evidencias de Validez de Criterio para la Escala de Atribuciones de Causalidad
Evidências de Validade de Critério para a Escala de Atribuições de Causalidade
title Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
spellingShingle Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
Ferraz, Adriana Satico
motivação para aprendizagem
atribuições causais
ensino fundamental
repetência escolar
avaliação psicoeducacional
motivación para el aprendizaje
atribuciones causales
enseñanza fundamental
repetición escolar
evaluación psicoeducativa
motivation for learning
causal attributions
elementary school
grade retention
psychoeducational assessment
title_short Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
title_full Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
title_fullStr Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
title_full_unstemmed Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
title_sort Evidence of Criterion Validity for the Attributional Causality Scale
author Ferraz, Adriana Satico
author_facet Ferraz, Adriana Satico
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Almeida, Leandro da Silva
author_role author
author2 Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Almeida, Leandro da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Adriana Satico
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Almeida, Leandro da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv motivação para aprendizagem
atribuições causais
ensino fundamental
repetência escolar
avaliação psicoeducacional
motivación para el aprendizaje
atribuciones causales
enseñanza fundamental
repetición escolar
evaluación psicoeducativa
motivation for learning
causal attributions
elementary school
grade retention
psychoeducational assessment
topic motivação para aprendizagem
atribuições causais
ensino fundamental
repetência escolar
avaliação psicoeducacional
motivación para el aprendizaje
atribuciones causales
enseñanza fundamental
repetición escolar
evaluación psicoeducativa
motivation for learning
causal attributions
elementary school
grade retention
psychoeducational assessment
description This paper reports the study of evidence of the validity of concurrent criterion to the Causal Attributions Assessment Scale for Basic Education (EAVAT-EF). The factors Causes for Success and Causes for Failure constitute the scale. Participated in this study 927 students (3rd to 9th grades, Mage = 11.59, SD = 1.98), mostly girls (53.9%), being 147 retained students. The results indicated the predisposition of Elementary School students to indicate the factor Causes for Success. The girls and non-repeating students scored higher on both EAVAT-EF factors. The Middle School students and the retained students by the criterion of school grade had a higher average in the factor Causes for Failure. As a discussion, we point to teaching-learning particularities between education levels, the possible impacts on causal attributions due to the interaction between the variables gender and repetition, as well as the interference of the disapproved criteria in students’ attributions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
AP
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828
10.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p114-134
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828
identifier_str_mv 10.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p114-134
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10330
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11828/10331
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 21 No. 3 (2019); 93-134
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 21 Núm. 3 (2019); 93-134
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 21 n. 3 (2019); 93-134
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051378288295936