Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24772 |
Resumo: | Popular music is a depository of important information about the cultural history, which may reveal social, economics, politics and art aspects of a country. Especially in which concerns the Brazilian popular music genre, where we constantly find past and present in its musical and poetic surroundings, showing continuity and rupture, tradition and late modernity, urban and rural aspects, young and adult voices, the elite and the poorer classes in other words, plurality. In order to understand such process, we use the concept has been of great value to the historical understanding of the mergers between musical and poetic elements of the national song collection since its inception. To analyse the term in contemporary times, we have chosen the work of the Brazilian composer, musician and producer Lenine with focus on his album Na Pressão, 1999, which demonstrates in a practical and current way, Brazilian anthropophagy music. |
id |
UPM_0898298cd7f201cea9455832293bf476 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24772 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:42:32Z2020-05-28T18:10:51Z2013-12-202020-05-28T18:10:51Z2013-02-04PEREIRA, Sérgio Paulo de Andrade. Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical. 2013. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24772Popular music is a depository of important information about the cultural history, which may reveal social, economics, politics and art aspects of a country. Especially in which concerns the Brazilian popular music genre, where we constantly find past and present in its musical and poetic surroundings, showing continuity and rupture, tradition and late modernity, urban and rural aspects, young and adult voices, the elite and the poorer classes in other words, plurality. In order to understand such process, we use the concept has been of great value to the historical understanding of the mergers between musical and poetic elements of the national song collection since its inception. To analyse the term in contemporary times, we have chosen the work of the Brazilian composer, musician and producer Lenine with focus on his album Na Pressão, 1999, which demonstrates in a practical and current way, Brazilian anthropophagy music.A música popular é um depositário de importantes informações a respeito da história cultural que revela aspectos dos meios social, econômico, político e artístico de um país. Mais especificamente no gênero popular da canção brasileira, encontramos passado e presente constantemente em seu entorno musical e poético, denotando continuidades e rupturas, tradições e modernidade tardia, o urbano e o rural, vozes jovens e adultas, a elite e as classes menos abastadas, enfim, pluralidades. Para entendermos todo esse processo, recorremos ao conceito de antropofagia, pois ele é de grande valia para a compreensão histórica das fusões entre elementos musicais e poéticos do cancioneiro nacional desde sua gênese. Para análise do termo na contemporaneidade, escolhemos o compositor, músico e produtor Lenine, e seu álbum Na Pressão, de 1999, que demonstra de forma prática e atual a antropofagia musical brasileira.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriamúsica popularantropofagiacultura brasileiraMPBLeninepopular musicanthropophagyBrazilian cultureMPBLenineCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICALenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musicalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisContier, Arnaldo Darayahttp://lattes.cnpq.br/4480300676683430Sanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Mojola, Celso Antoniohttp://lattes.cnpq.br/4264212879213540http://lattes.cnpq.br/8915984911296976Pereira, Sérgio Paulo de Andradehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4118/Sergio%20Paulo%20de%20Andrade%20Pereira.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1881/1/Sergio%20Paulo%20de%20Andrade%20Pereira.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/247722020-05-28 15:10:51.792Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
title |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
spellingShingle |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical Pereira, Sérgio Paulo de Andrade música popular antropofagia cultura brasileira MPB Lenine popular music anthropophagy Brazilian culture MPB Lenine CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
title_full |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
title_fullStr |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
title_full_unstemmed |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
title_sort |
Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical |
author |
Pereira, Sérgio Paulo de Andrade |
author_facet |
Pereira, Sérgio Paulo de Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Contier, Arnaldo Daraya |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4480300676683430 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sanchez, Petra Sanchez |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8981709844306799 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Mojola, Celso Antonio |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4264212879213540 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8915984911296976 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Sérgio Paulo de Andrade |
contributor_str_mv |
Contier, Arnaldo Daraya Sanchez, Petra Sanchez Mojola, Celso Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
música popular antropofagia cultura brasileira MPB Lenine |
topic |
música popular antropofagia cultura brasileira MPB Lenine popular music anthropophagy Brazilian culture MPB Lenine CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
popular music anthropophagy Brazilian culture MPB Lenine |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
Popular music is a depository of important information about the cultural history, which may reveal social, economics, politics and art aspects of a country. Especially in which concerns the Brazilian popular music genre, where we constantly find past and present in its musical and poetic surroundings, showing continuity and rupture, tradition and late modernity, urban and rural aspects, young and adult voices, the elite and the poorer classes in other words, plurality. In order to understand such process, we use the concept has been of great value to the historical understanding of the mergers between musical and poetic elements of the national song collection since its inception. To analyse the term in contemporary times, we have chosen the work of the Brazilian composer, musician and producer Lenine with focus on his album Na Pressão, 1999, which demonstrates in a practical and current way, Brazilian anthropophagy music. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-12-20 2020-05-28T18:10:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:42:32Z 2020-05-28T18:10:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEREIRA, Sérgio Paulo de Andrade. Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical. 2013. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24772 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Sérgio Paulo de Andrade. Lenine e a música "predatória" brasileira: o conceito de antropofagia musical. 2013. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24772 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177238006005760 |