Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Russel, Gisele Maia
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424
Resumo: At this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest.
id UPM_151486a956817f5c6d95c5b97d0d4e13
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25424
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:46:56Z2020-05-28T18:13:25Z2010-07-162020-05-28T18:13:25Z2010-02-08http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424At this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest.Neste trabalho, buscamos traçar um brevíssimo percurso histórico da poesia infantil brasileira, considerando suas publicações em livros dos fins do século XIX até as construções poéticas concretizadas com a popularização dos computadores e da internet: os ciberpoemas. Inicialmente, traçamos um panorama que busca sugerir algumas significativas mudanças que as novas tecnologias trouxeram para a literatura e, em especial, para as relações que envolvem os três elementos formadores de um sistema literário de cordo com a visão sociológica da literatura defendida por Antonio Candido: autor, obra e público. Em seguida, através de um percurso histórico da poesia, expomos alguns aspectos concretizados em maior evidência nos ciberpoemas que já podiam ser encontrados em textos de diferentes épocas e estilos, são eles: visualidade, sonoridade, movimento e sinestesia. Por fim, através da investigação do histórico da literatura infantil brasileira, apresentamos uma breve análise da obra de Sérgio Capparelli, poeta infantil que bem ilustra a transição da poesia entre livros e telas, demonstrando a convivência harmoniosa entre esses dois suportes que pretendemos aqui sugerir.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrasliteratura infantilpoesiapoesia visualciberpoesiahipertextoliterature for childrenpoetryvisual poetryciberpoetryhypertextCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASDa página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLajolo, Marisa Philberthttp://lattes.cnpq.br/1025607971064367Camargo, Luís Hellmeister dehttp://lattes.cnpq.br/6968554356853003Madeira, Wagner Martinshttp://lattes.cnpq.br/6165004804182021http://lattes.cnpq.br/4687018345044109Russel, Gisele Maiahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4559/Gisele%20Maia%20Russel.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2307/1/Gisele%20Maia%20Russel.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/254242020-05-28 15:13:25.46Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
title Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
spellingShingle Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
Russel, Gisele Maia
literatura infantil
poesia
poesia visual
ciberpoesia
hipertexto
literature for children
poetry
visual poetry
ciberpoetry
hypertext
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
title_full Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
title_fullStr Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
title_full_unstemmed Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
title_sort Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
author Russel, Gisele Maia
author_facet Russel, Gisele Maia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Lajolo, Marisa Philbert
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1025607971064367
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Camargo, Luís Hellmeister de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6968554356853003
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Madeira, Wagner Martins
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6165004804182021
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4687018345044109
dc.contributor.author.fl_str_mv Russel, Gisele Maia
contributor_str_mv Lajolo, Marisa Philbert
Camargo, Luís Hellmeister de
Madeira, Wagner Martins
dc.subject.por.fl_str_mv literatura infantil
poesia
poesia visual
ciberpoesia
hipertexto
topic literatura infantil
poesia
poesia visual
ciberpoesia
hipertexto
literature for children
poetry
visual poetry
ciberpoetry
hypertext
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.eng.fl_str_mv literature for children
poetry
visual poetry
ciberpoetry
hypertext
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description At this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest.
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-07-16
2020-05-28T18:13:25Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-02-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:46:56Z
2020-05-28T18:13:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177219201892352