Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424 |
Resumo: | At this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest. |
id |
UPM_151486a956817f5c6d95c5b97d0d4e13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25424 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:46:56Z2020-05-28T18:13:25Z2010-07-162020-05-28T18:13:25Z2010-02-08http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424At this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest.Neste trabalho, buscamos traçar um brevíssimo percurso histórico da poesia infantil brasileira, considerando suas publicações em livros dos fins do século XIX até as construções poéticas concretizadas com a popularização dos computadores e da internet: os ciberpoemas. Inicialmente, traçamos um panorama que busca sugerir algumas significativas mudanças que as novas tecnologias trouxeram para a literatura e, em especial, para as relações que envolvem os três elementos formadores de um sistema literário de cordo com a visão sociológica da literatura defendida por Antonio Candido: autor, obra e público. Em seguida, através de um percurso histórico da poesia, expomos alguns aspectos concretizados em maior evidência nos ciberpoemas que já podiam ser encontrados em textos de diferentes épocas e estilos, são eles: visualidade, sonoridade, movimento e sinestesia. Por fim, através da investigação do histórico da literatura infantil brasileira, apresentamos uma breve análise da obra de Sérgio Capparelli, poeta infantil que bem ilustra a transição da poesia entre livros e telas, demonstrando a convivência harmoniosa entre esses dois suportes que pretendemos aqui sugerir.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrasliteratura infantilpoesiapoesia visualciberpoesiahipertextoliterature for childrenpoetryvisual poetryciberpoetryhypertextCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASDa página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLajolo, Marisa Philberthttp://lattes.cnpq.br/1025607971064367Camargo, Luís Hellmeister dehttp://lattes.cnpq.br/6968554356853003Madeira, Wagner Martinshttp://lattes.cnpq.br/6165004804182021http://lattes.cnpq.br/4687018345044109Russel, Gisele Maiahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4559/Gisele%20Maia%20Russel.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2307/1/Gisele%20Maia%20Russel.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/254242020-05-28 15:13:25.46Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
title |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
spellingShingle |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil Russel, Gisele Maia literatura infantil poesia poesia visual ciberpoesia hipertexto literature for children poetry visual poetry ciberpoetry hypertext CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
title_full |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
title_fullStr |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
title_full_unstemmed |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
title_sort |
Da página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantil |
author |
Russel, Gisele Maia |
author_facet |
Russel, Gisele Maia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lajolo, Marisa Philbert |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1025607971064367 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Camargo, Luís Hellmeister de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6968554356853003 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Madeira, Wagner Martins |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6165004804182021 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4687018345044109 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Russel, Gisele Maia |
contributor_str_mv |
Lajolo, Marisa Philbert Camargo, Luís Hellmeister de Madeira, Wagner Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literatura infantil poesia poesia visual ciberpoesia hipertexto |
topic |
literatura infantil poesia poesia visual ciberpoesia hipertexto literature for children poetry visual poetry ciberpoetry hypertext CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
literature for children poetry visual poetry ciberpoetry hypertext |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
At this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-16 2020-05-28T18:13:25Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:46:56Z 2020-05-28T18:13:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177219201892352 |