Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas, Paula Adriana Cunha
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22537
Resumo: This research had as its purpose an investigation of the attitudes that facilitated and hindered the social relations of the deaf people during their adolescence and, looking for analyzed the deposition of these individuals. The theoretical foundation follows authors who considers deafness a difference, no a deficiency, and authors who characterize the adolescence from the point of view in the focus of evolutive psychology. The research was qualitative, using and adopted a questioner with open questions as instrument to collection of the data. The analysis provided evidenced that family participation contributed for the development of these deaf individuals, even when not making use of sign language to communicate with them and when ignoring the importance of the sign language for the development of a deaf person. Verbal communication, however, was cited as one of the biggest difficulties faced by these individual, as much in the home environment, as in school environment, as well as in the other places they frequent. The difficulty of establishing friendship bonds with non deaf adolescent was also noted. In spite of all subjects knowing and using brazilian sign language in some communities, all the subjects of this research emphasized that they could communicate orally in other communities showing the possibilities of enrichment of their lives by various means of communication.
id UPM_307054bceb4514fe7b851551478f34da
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/22537
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:40:05Z2020-03-19T15:20:01Z2007-08-142020-03-19T15:20:01Z2007-03-06CHAGAS, Paula Adriana Cunha. Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência. 2007. 74 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22537This research had as its purpose an investigation of the attitudes that facilitated and hindered the social relations of the deaf people during their adolescence and, looking for analyzed the deposition of these individuals. The theoretical foundation follows authors who considers deafness a difference, no a deficiency, and authors who characterize the adolescence from the point of view in the focus of evolutive psychology. The research was qualitative, using and adopted a questioner with open questions as instrument to collection of the data. The analysis provided evidenced that family participation contributed for the development of these deaf individuals, even when not making use of sign language to communicate with them and when ignoring the importance of the sign language for the development of a deaf person. Verbal communication, however, was cited as one of the biggest difficulties faced by these individual, as much in the home environment, as in school environment, as well as in the other places they frequent. The difficulty of establishing friendship bonds with non deaf adolescent was also noted. In spite of all subjects knowing and using brazilian sign language in some communities, all the subjects of this research emphasized that they could communicate orally in other communities showing the possibilities of enrichment of their lives by various means of communication.Esta pesquisa teve como objetivo investigar as atitudes que facilitaram e as que dificultaram as relações sociais dos surdos durante a adolescência, procurando analisar o depoimento destes sujeitos. Fundamentou-se em autores que abordam a surdez a partir da perspectiva da diferença, e autores que caracterizam a adolescência no enfoque da psicologia evolutiva. Foi realizada em uma modalidade qualitativa, por meio de um questionário com perguntas abertas como instrumento para coleta de dados. A análise evidenciou que a participação da família contribuiu para o desenvolvimento destes indivíduos Surdos, mesmo não fazendo uso da língua de sinais para comunicarem-se e desconhecendo a importância da língua de sinais para o desenvolvimento do Surdo. A comunicação oral, no entanto, foi citada como uma das maiores dificuldades enfrentadas por estes sujeitos, tanto no ambiente familiar, como no escolar, bem como nos demais lugares que freqüentavam. Evidenciou-se também dificuldade para estabelecerem vínculos de amizade com adolescentes ouvintes. Apesar de conhecerem e na comunidade utilizarem a língua brasileira de sinais, como forma de comunicação, todos os sujeitos ressaltaram que eram oralizados, evidenciando a possibilidade do enriquecimento no uso de variados tipos de comunicação.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiaadolescênciasurdezrelações sociaisadolescencedeafsocial relationsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIADepoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMasini, Elcie Aparecida Fortes Salzanohttp://lattes.cnpq.br/7613176591861089Mazzotta, Marcos José da Silveirahttp://lattes.cnpq.br/8192357535076113Moura, Maria Cecilia dehttp://lattes.cnpq.br/2647375101078968http://lattes.cnpq.br/6775327254107736Chagas, Paula Adriana Cunhahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3755/Paula%20Adriana%20Cunha%20Chagas.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1615/1/Paula%20Adriana%20Cunha%20Chagas.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/225372020-03-19 12:20:01.516Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
title Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
spellingShingle Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
Chagas, Paula Adriana Cunha
adolescência
surdez
relações sociais
adolescence
deaf
social relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
title_full Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
title_fullStr Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
title_full_unstemmed Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
title_sort Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência
author Chagas, Paula Adriana Cunha
author_facet Chagas, Paula Adriana Cunha
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Masini, Elcie Aparecida Fortes Salzano
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7613176591861089
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mazzotta, Marcos José da Silveira
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8192357535076113
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Moura, Maria Cecilia de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2647375101078968
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6775327254107736
dc.contributor.author.fl_str_mv Chagas, Paula Adriana Cunha
contributor_str_mv Masini, Elcie Aparecida Fortes Salzano
Mazzotta, Marcos José da Silveira
Moura, Maria Cecilia de
dc.subject.por.fl_str_mv adolescência
surdez
relações sociais
topic adolescência
surdez
relações sociais
adolescence
deaf
social relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv adolescence
deaf
social relations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This research had as its purpose an investigation of the attitudes that facilitated and hindered the social relations of the deaf people during their adolescence and, looking for analyzed the deposition of these individuals. The theoretical foundation follows authors who considers deafness a difference, no a deficiency, and authors who characterize the adolescence from the point of view in the focus of evolutive psychology. The research was qualitative, using and adopted a questioner with open questions as instrument to collection of the data. The analysis provided evidenced that family participation contributed for the development of these deaf individuals, even when not making use of sign language to communicate with them and when ignoring the importance of the sign language for the development of a deaf person. Verbal communication, however, was cited as one of the biggest difficulties faced by these individual, as much in the home environment, as in school environment, as well as in the other places they frequent. The difficulty of establishing friendship bonds with non deaf adolescent was also noted. In spite of all subjects knowing and using brazilian sign language in some communities, all the subjects of this research emphasized that they could communicate orally in other communities showing the possibilities of enrichment of their lives by various means of communication.
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-08-14
2020-03-19T15:20:01Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-03-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:40:05Z
2020-03-19T15:20:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CHAGAS, Paula Adriana Cunha. Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência. 2007. 74 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22537
identifier_str_mv CHAGAS, Paula Adriana Cunha. Depoimento dos surdos sobre as atitudes que facilitaram e que dificultaram suas relações sociais durante a adolescência. 2007. 74 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Distúrbios do Desenvolvimento
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177230355595264