Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ushiro, Eduardo Jardim
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23474
Resumo: The growth of competitiveness has forced organizations to adapt and reinvent themselves constantly. This context implies directly in reasons found by the individuals to learn, like solving a problem, for example, leading them to use different strategies for the learning process. Learning strategies may be informal, like asking for help to colleagues or reading a technical material. It may be also formal, like attending training programs offered by the company. This study aimed to measure and understand which learning strategies are mostly used according to four different objective identified in the workplace: solving a problem, performing a new task, obtaining autonomy and increasing the growth chances in the company. The sample was consisted of 4632 workers from the production line in an automotive company. A confirmatory factor analysis was performed to ensure the validity and reliability of the measures subsequently, the factor scores were used in the comparisons of the use of each learning strategy for each purpose. The results showed that the learning strategies applied do not differ according to the four objectives presented. Among the surveyed strategies, the most used is interpersonal help-seeking, this means, asking support or information to other people at workplace. Written help-seeking and participation in courses are less applied.
id UPM_41f5af77e42bc53c676437bc4c697079
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/23474
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:26:20Z2020-05-28T18:04:05Z2015-06-012020-05-28T18:04:05Z2015-02-26http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23474The growth of competitiveness has forced organizations to adapt and reinvent themselves constantly. This context implies directly in reasons found by the individuals to learn, like solving a problem, for example, leading them to use different strategies for the learning process. Learning strategies may be informal, like asking for help to colleagues or reading a technical material. It may be also formal, like attending training programs offered by the company. This study aimed to measure and understand which learning strategies are mostly used according to four different objective identified in the workplace: solving a problem, performing a new task, obtaining autonomy and increasing the growth chances in the company. The sample was consisted of 4632 workers from the production line in an automotive company. A confirmatory factor analysis was performed to ensure the validity and reliability of the measures subsequently, the factor scores were used in the comparisons of the use of each learning strategy for each purpose. The results showed that the learning strategies applied do not differ according to the four objectives presented. Among the surveyed strategies, the most used is interpersonal help-seeking, this means, asking support or information to other people at workplace. Written help-seeking and participation in courses are less applied.O aumento da competitividade tem forçado as organizações a se adaptarem e reinventarem constantemente. Esse contexto implica diretamente em motivos encontrados pelos indivíduos para aprender, como resolver um problema, por exemplo, levando os mesmos a utilizarem diferentes estratégias no processo de aprendizagem. As estratégias podem ter um caráter informal, como pedir ajuda aos colegas, pesquisar material escrito, ou formal, como participar de cursos oferecidos pela empresa. Este estudo procurou mensurar e compreender quais estratégias de aprendizagem são mais utilizadas de acordo com quatro finalidades identificadas no local de trabalho: resolver um problema, executar uma nova tarefa, obter autonomia e aumentar as chances de crescimento na empresa. A amostra foi composta por 463 profissionais que atuam na linha de produção de uma empresa do ramo automotivo. Foram realizadas análises fatoriais confirmatórias para se garantir a validade e confiabilidade das medidas, posteriormente, os escores fatoriais foram utilizados nas comparações do uso de cada estratégia de aprendizagem para cada finalidade. Os resultados demonstraram que as estratégias de aprendizagem utilizadas não diferem conforme as quatro finalidades apresentadas. Dentre as estratégias pesquisadas, a mais utilizada é a ajuda interpessoal, ou seja, buscar informações e conhecimentos com outras pessoas. As estratégias menos utilizadas são a consulta a material escrito e a participação em cursosapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieAdministração de EmpresasUPMBRAdministraçãoaprendizagem individualaprendizagem informalestratégias de aprendizagemindividual learninginformal learninglearning strategiesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOEstratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBido, Diógenes de Souzahttp://lattes.cnpq.br/7757562071320086Hanashiro, Darcy Mitiko Morihttp://lattes.cnpq.br/8193396073610884Barroso, Antonio Carlos de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/9295194147876457http://lattes.cnpq.br/8039286556340564Ushiro, Eduardo Jardimhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/2821/Eduardo%20Jardim%20Ushiro.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/645/1/Eduardo%20Jardim%20Ushiro.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/234742020-05-28 15:04:05.403Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
title Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
spellingShingle Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
Ushiro, Eduardo Jardim
aprendizagem individual
aprendizagem informal
estratégias de aprendizagem
individual learning
informal learning
learning strategies
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
title_full Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
title_fullStr Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
title_full_unstemmed Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
title_sort Estratégias de aprendizagem em função da finalidade para o aprendizado: um estudo com trabalhadores de linha de produção do ramo automotivo
author Ushiro, Eduardo Jardim
author_facet Ushiro, Eduardo Jardim
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bido, Diógenes de Souza
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7757562071320086
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Hanashiro, Darcy Mitiko Mori
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8193396073610884
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Barroso, Antonio Carlos de Oliveira
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9295194147876457
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8039286556340564
dc.contributor.author.fl_str_mv Ushiro, Eduardo Jardim
contributor_str_mv Bido, Diógenes de Souza
Hanashiro, Darcy Mitiko Mori
Barroso, Antonio Carlos de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv aprendizagem individual
aprendizagem informal
estratégias de aprendizagem
topic aprendizagem individual
aprendizagem informal
estratégias de aprendizagem
individual learning
informal learning
learning strategies
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv individual learning
informal learning
learning strategies
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description The growth of competitiveness has forced organizations to adapt and reinvent themselves constantly. This context implies directly in reasons found by the individuals to learn, like solving a problem, for example, leading them to use different strategies for the learning process. Learning strategies may be informal, like asking for help to colleagues or reading a technical material. It may be also formal, like attending training programs offered by the company. This study aimed to measure and understand which learning strategies are mostly used according to four different objective identified in the workplace: solving a problem, performing a new task, obtaining autonomy and increasing the growth chances in the company. The sample was consisted of 4632 workers from the production line in an automotive company. A confirmatory factor analysis was performed to ensure the validity and reliability of the measures subsequently, the factor scores were used in the comparisons of the use of each learning strategy for each purpose. The results showed that the learning strategies applied do not differ according to the four objectives presented. Among the surveyed strategies, the most used is interpersonal help-seeking, this means, asking support or information to other people at workplace. Written help-seeking and participation in courses are less applied.
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-06-01
2020-05-28T18:04:05Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:26:20Z
2020-05-28T18:04:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23474
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23474
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Administração de Empresas
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177238555459584