A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Jair Bueno de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706
Resumo: The issue of homophobia in society has been relegated to the background or often to their own silence and concealment. This work has, therefore, as one of its main goals, begin to break the social silence surrounding this issue by studying homophobia related to the construction and hierarchy of binary sexual identities, heterosexual and homosexual. To carry out the discussion on this issue will be made, first, an analysis of political and social constructions of denaturalization of heterosexuality, as well as the compulsion of a sexuality that has been atrocious for centuries by imposing social and ideological institutions that constitute this same society that marginalizes the homosexual issue in favor precisely the realization of the heterosexual norm. Then, and as finalization of this work will be established a relation between this analysis and the movie "Encontrando Bianca," which is part of the kit (Kit Gay) against homophobia, prepared by the Ministry of Education in order to be distributed to all public schools in Brazil and therefore try to reverse the marginalization that homosexuality was relegated. The purpose of establishing this relationship is primarily in the practice note that homophobic triggered in Brazilian society may be reproduced in the school environment, acting directly on self-esteem and social-emotional development of pupils cognitive homossexuais.
id UPM_4b1c2cd5301349652bfb6ace6df5312f
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24706
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:42:04Z2020-05-28T18:10:41Z2011-10-172020-05-28T18:10:41Z2011-08-17http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706The issue of homophobia in society has been relegated to the background or often to their own silence and concealment. This work has, therefore, as one of its main goals, begin to break the social silence surrounding this issue by studying homophobia related to the construction and hierarchy of binary sexual identities, heterosexual and homosexual. To carry out the discussion on this issue will be made, first, an analysis of political and social constructions of denaturalization of heterosexuality, as well as the compulsion of a sexuality that has been atrocious for centuries by imposing social and ideological institutions that constitute this same society that marginalizes the homosexual issue in favor precisely the realization of the heterosexual norm. Then, and as finalization of this work will be established a relation between this analysis and the movie "Encontrando Bianca," which is part of the kit (Kit Gay) against homophobia, prepared by the Ministry of Education in order to be distributed to all public schools in Brazil and therefore try to reverse the marginalization that homosexuality was relegated. The purpose of establishing this relationship is primarily in the practice note that homophobic triggered in Brazilian society may be reproduced in the school environment, acting directly on self-esteem and social-emotional development of pupils cognitive homossexuais.A questão da homofobia tem sido relegada pela sociedade a um segundo plano ou muitas vezes ao próprio silencio e dissimulação. Este trabalho tem, pois, como um de seus objetivos principais, começar a romper esse silêncio social em torno dessa questão, ao estudar a homofobia relacionada à construção e à hierarquização das identidades sexuais binárias, a heterossexual e a homossexual. Para se levar a cabo a discussão sobre essa problemática, será feita, primeiramente, uma análise das construções político-sociais da desnaturalização da heterossexualidade, bem como da compulsividade de uma sexualidade atroz que vem se impondo há séculos pelas instituições sócio-ideológicas que constituem essa mesma sociedade que marginaliza a questão homossexual, em prol, justamente, da efetivação da norma heterossexual. Em seguida, e como finalização deste trabalho, será estabelecida uma relação entre essa análise e o filme Encontrando Bianca , o qual faz parte do kit (Kit Gay) contra a homofobia, elaborado pelo Ministério da Educação com o fim de ser distribuído em todas as escolas públicas do Brasil e, por conseguinte, tentar reverter essa marginalização a que a homossexualidade foi relegada. A finalidade de se estabelecer essa relação reside, principalmente, em constatar que a prática homofóbica deflagrada na sociedade brasileira pode ser reproduzida no ambiente escolar, agindo diretamente na autoestima e no desenvolvimento afetivo-social-cognitivo dos alunos e alunas homossexuais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriahomofobiaidentidadesdiscursos de poderespaço escolarhomophobiaidentitiesdiscourses of powerspace schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poderinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFeijó, Martin Cezarhttp://lattes.cnpq.br/5027900632073057Tiburi, Marcia Angelitahttp://lattes.cnpq.br/2521082956062846Perón, Mauro Luizhttp://lattes.cnpq.br/4084551487051516http://lattes.cnpq.br/1130952519255365Araújo, Jair Bueno dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4015/Jair%20Bueno%20de%20Araujo.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1813/1/Jair%20Bueno%20de%20Araujo.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/247062020-05-28 15:10:41.407Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
title A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
spellingShingle A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
Araújo, Jair Bueno de
homofobia
identidades
discursos de poder
espaço escolar
homophobia
identities
discourses of power
space school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
title_full A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
title_fullStr A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
title_full_unstemmed A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
title_sort A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
author Araújo, Jair Bueno de
author_facet Araújo, Jair Bueno de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Feijó, Martin Cezar
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5027900632073057
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Tiburi, Marcia Angelita
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2521082956062846
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Perón, Mauro Luiz
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4084551487051516
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1130952519255365
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Jair Bueno de
contributor_str_mv Feijó, Martin Cezar
Tiburi, Marcia Angelita
Perón, Mauro Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv homofobia
identidades
discursos de poder
espaço escolar
topic homofobia
identidades
discursos de poder
espaço escolar
homophobia
identities
discourses of power
space school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv homophobia
identities
discourses of power
space school
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The issue of homophobia in society has been relegated to the background or often to their own silence and concealment. This work has, therefore, as one of its main goals, begin to break the social silence surrounding this issue by studying homophobia related to the construction and hierarchy of binary sexual identities, heterosexual and homosexual. To carry out the discussion on this issue will be made, first, an analysis of political and social constructions of denaturalization of heterosexuality, as well as the compulsion of a sexuality that has been atrocious for centuries by imposing social and ideological institutions that constitute this same society that marginalizes the homosexual issue in favor precisely the realization of the heterosexual norm. Then, and as finalization of this work will be established a relation between this analysis and the movie "Encontrando Bianca," which is part of the kit (Kit Gay) against homophobia, prepared by the Ministry of Education in order to be distributed to all public schools in Brazil and therefore try to reverse the marginalization that homosexuality was relegated. The purpose of establishing this relationship is primarily in the practice note that homophobic triggered in Brazilian society may be reproduced in the school environment, acting directly on self-esteem and social-emotional development of pupils cognitive homossexuais.
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-10-17
2020-05-28T18:10:41Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-08-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:42:04Z
2020-05-28T18:10:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177249556070400