A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706 |
Resumo: | The issue of homophobia in society has been relegated to the background or often to their own silence and concealment. This work has, therefore, as one of its main goals, begin to break the social silence surrounding this issue by studying homophobia related to the construction and hierarchy of binary sexual identities, heterosexual and homosexual. To carry out the discussion on this issue will be made, first, an analysis of political and social constructions of denaturalization of heterosexuality, as well as the compulsion of a sexuality that has been atrocious for centuries by imposing social and ideological institutions that constitute this same society that marginalizes the homosexual issue in favor precisely the realization of the heterosexual norm. Then, and as finalization of this work will be established a relation between this analysis and the movie "Encontrando Bianca," which is part of the kit (Kit Gay) against homophobia, prepared by the Ministry of Education in order to be distributed to all public schools in Brazil and therefore try to reverse the marginalization that homosexuality was relegated. The purpose of establishing this relationship is primarily in the practice note that homophobic triggered in Brazilian society may be reproduced in the school environment, acting directly on self-esteem and social-emotional development of pupils cognitive homossexuais. |
id |
UPM_4b1c2cd5301349652bfb6ace6df5312f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24706 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:42:04Z2020-05-28T18:10:41Z2011-10-172020-05-28T18:10:41Z2011-08-17http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706The issue of homophobia in society has been relegated to the background or often to their own silence and concealment. This work has, therefore, as one of its main goals, begin to break the social silence surrounding this issue by studying homophobia related to the construction and hierarchy of binary sexual identities, heterosexual and homosexual. To carry out the discussion on this issue will be made, first, an analysis of political and social constructions of denaturalization of heterosexuality, as well as the compulsion of a sexuality that has been atrocious for centuries by imposing social and ideological institutions that constitute this same society that marginalizes the homosexual issue in favor precisely the realization of the heterosexual norm. Then, and as finalization of this work will be established a relation between this analysis and the movie "Encontrando Bianca," which is part of the kit (Kit Gay) against homophobia, prepared by the Ministry of Education in order to be distributed to all public schools in Brazil and therefore try to reverse the marginalization that homosexuality was relegated. The purpose of establishing this relationship is primarily in the practice note that homophobic triggered in Brazilian society may be reproduced in the school environment, acting directly on self-esteem and social-emotional development of pupils cognitive homossexuais.A questão da homofobia tem sido relegada pela sociedade a um segundo plano ou muitas vezes ao próprio silencio e dissimulação. Este trabalho tem, pois, como um de seus objetivos principais, começar a romper esse silêncio social em torno dessa questão, ao estudar a homofobia relacionada à construção e à hierarquização das identidades sexuais binárias, a heterossexual e a homossexual. Para se levar a cabo a discussão sobre essa problemática, será feita, primeiramente, uma análise das construções político-sociais da desnaturalização da heterossexualidade, bem como da compulsividade de uma sexualidade atroz que vem se impondo há séculos pelas instituições sócio-ideológicas que constituem essa mesma sociedade que marginaliza a questão homossexual, em prol, justamente, da efetivação da norma heterossexual. Em seguida, e como finalização deste trabalho, será estabelecida uma relação entre essa análise e o filme Encontrando Bianca , o qual faz parte do kit (Kit Gay) contra a homofobia, elaborado pelo Ministério da Educação com o fim de ser distribuído em todas as escolas públicas do Brasil e, por conseguinte, tentar reverter essa marginalização a que a homossexualidade foi relegada. A finalidade de se estabelecer essa relação reside, principalmente, em constatar que a prática homofóbica deflagrada na sociedade brasileira pode ser reproduzida no ambiente escolar, agindo diretamente na autoestima e no desenvolvimento afetivo-social-cognitivo dos alunos e alunas homossexuais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriahomofobiaidentidadesdiscursos de poderespaço escolarhomophobiaidentitiesdiscourses of powerspace schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poderinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFeijó, Martin Cezarhttp://lattes.cnpq.br/5027900632073057Tiburi, Marcia Angelitahttp://lattes.cnpq.br/2521082956062846Perón, Mauro Luizhttp://lattes.cnpq.br/4084551487051516http://lattes.cnpq.br/1130952519255365Araújo, Jair Bueno dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4015/Jair%20Bueno%20de%20Araujo.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1813/1/Jair%20Bueno%20de%20Araujo.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/247062020-05-28 15:10:41.407Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
title |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
spellingShingle |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder Araújo, Jair Bueno de homofobia identidades discursos de poder espaço escolar homophobia identities discourses of power space school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
title_full |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
title_fullStr |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
title_full_unstemmed |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
title_sort |
A (des) construção do discurso do corpo homossexual masculino: uma trajetória histórica da desnaturalização dos dispositivos de poder |
author |
Araújo, Jair Bueno de |
author_facet |
Araújo, Jair Bueno de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Feijó, Martin Cezar |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5027900632073057 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Tiburi, Marcia Angelita |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2521082956062846 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Perón, Mauro Luiz |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4084551487051516 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1130952519255365 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Jair Bueno de |
contributor_str_mv |
Feijó, Martin Cezar Tiburi, Marcia Angelita Perón, Mauro Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
homofobia identidades discursos de poder espaço escolar |
topic |
homofobia identidades discursos de poder espaço escolar homophobia identities discourses of power space school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
homophobia identities discourses of power space school |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The issue of homophobia in society has been relegated to the background or often to their own silence and concealment. This work has, therefore, as one of its main goals, begin to break the social silence surrounding this issue by studying homophobia related to the construction and hierarchy of binary sexual identities, heterosexual and homosexual. To carry out the discussion on this issue will be made, first, an analysis of political and social constructions of denaturalization of heterosexuality, as well as the compulsion of a sexuality that has been atrocious for centuries by imposing social and ideological institutions that constitute this same society that marginalizes the homosexual issue in favor precisely the realization of the heterosexual norm. Then, and as finalization of this work will be established a relation between this analysis and the movie "Encontrando Bianca," which is part of the kit (Kit Gay) against homophobia, prepared by the Ministry of Education in order to be distributed to all public schools in Brazil and therefore try to reverse the marginalization that homosexuality was relegated. The purpose of establishing this relationship is primarily in the practice note that homophobic triggered in Brazilian society may be reproduced in the school environment, acting directly on self-esteem and social-emotional development of pupils cognitive homossexuais. |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-17 2020-05-28T18:10:41Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:42:04Z 2020-05-28T18:10:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177249556070400 |